Dani satire

lipanj 16, 2014 maxportal
Share Button

TBF u Kerempuhu

 



Jedan od najvećih domaćih i regionalnih festivala specijaliziranog teatra ˝Dani satire Fadila Hadžića˝ ove godine u Satiričkom kazalištu ˝Kerempuh˝ započinje 03. lipnja. 2014., premijerom ˝Predstave Hamleta u selu Mrduša Donja˝ autora Ive Brešana, jednog od najznačajnijih domaćih satiričara koju režira Vinko Brešan, i traje sve do 21. lipnja 2014. U ovogodišnjem, 38. izdanju, izvest će se predstave koje se, prema odabiru izbornice festivala, ugledne kritičarke, dramaturginje, teatrologinje i spisateljice, gospođe Mani Gotovac, mogu svrstati u sam vrh recentne kazališne produkcije u Hrvatskoj i regiji.

Iz neuobičajeno velike ponude od čak 53 prijavljene predstave, izabrano je 13 naslova koji dolaze iz Zagreba, Varaždina, Splita, Ljubljane, Kranja, Beograda, Novog Sada i drugih gradova. O festivalskim nagradama odlučit će tročlani ocjenjivački sud koji uz Veliku nagradu medijskog pokrovitelja projekta Večernjeg lista za najbolju predstavu dodjeljuje i nagrade za najboljeg mladog glumca/glumicu, za ulogu najbolje prihvaćenu od publike i mnoge druge. Festival će okupiti oko 300 hrvatskih i stranih umjetnika, a predviđa se da će predstave vidjeti više od 8 000 ljudi.

U ovogodišnjem off programu 38. ˝Dana satire Fadila Hadžića˝ nizat će se atraktivna događanja. Nakon predstava u službenoj konkurenciji, pozornica kazališta Kerempuh i noćna scena će nuditi i sasvim drukčije programe; koncerte, politička sučeljavanja, performance, predstavljanje uglednih pisaca i dr.

U sklopu off programa Dana satire TBF nastupa u kazalištu Kerempuh u ponedjeljak u 21 sat.

 

RIJEČ IZBORNICE


„ ….kažete, pitanje je o čemu bi kazalište govorilo kada ne bi o ljubavi. Govorilo bi, obilno je govorilo, o politici. Onda recimo da je kazalište politika i ljubav, ili najčešće njihov spoj, ono spaja politiku i ljubav…
Tako Alain Badiou. Pojmove „ ljubav „ i „ politika “ valja naravno shvatiti u brojnim značenjima. U današnje vrijeme i oni su zarobljeni  u tom ciničkom krugu u koji smo zapali oko bilo kojeg pitanja  o životu i teatru. Utoliko je i moj izbor ovogodišnjih predstava stanovita osobna izvedenica gornjeg citata, ali i svijeta u kojem živimo.

Ove godine na Danima satire  vidjet ćemo 4 predstave što variraju motive ljubavi od 7 do 97 godina života, te 9 predstava čije je središte interesa kritika obiteljskog, društvenog i političkog života.
Djelo Duška Jovanovića „ Boris, Milena i Radko“, SNG Ljubljana, okuplja kulturne ikone Slovenije. A čime se one bave ? Jednostavno, rekla bih, one ne lažu, ne mistificiraju, samo  pokazuju  ljubavna sjećanja troje starijih osoba, bivših hipija i današnjih umirovljenika. Predstava iz tih sitnica postaje čarolijom složenom od istine i od  glume, na rubu  dokumenta i mašte. 
„ Libreto“ Irene Škorić HNK-a Split iznova priziva, meni uvijek iznova privlačna, almodovarovska ozračja u tunelima velegrada. 
A “ Mrtvec pride po ljubico“, Prešernovog gledališča Kranj/Mestnog gledališča Ptuj, prema drami velike slovenske pjesnikinje Svetlane Makarevič , otvara prizore koji su istodobno  lirski,  ludistički  i životni. Naravno da mi je neodoljiva ta scenska parabola  o misterioznoj nemogućnosti zacjeljivanja ljubavne rane kada je ljubavnik mrtav. 
„ West Side Story “ mađarskog kazališta Újvidéki színház, Novi Sad, još jednom, na način suvremenog mjuzikla, obnavlja motiv Romea i Julije.
Ove predstave pokazuju, nedvojbeno, posve različite načine kazališnog mišljenja i stvaranja danas. To naravno nije ni novo, niti iznenađujuće. Naprotiv, novijom se čini ona stara otrcana fraza: „every good story is a love story“ .
                                              
U krugu  društvenih  motiva, ako me shvaćate, kreću se slijedeće predstave:
„ Gospođa ministarka“,  Pozorišta Boško Buha Beograd, pokazuje kako je suvremena politička scena ponajviše nalik sveukupnoj travestiji.   
„Hamlet“  ZKM-a   istražuje naznake  kanibalizma u pojavi vlasti. Kraljevi, kraljice, majke, ljubavnice, duhovi, uguznici, svi, svi oni redom na svojoj posljednjoj večeri uredno blaguju samog Hamleta. Poslužili su ga sebi na golemom stolu koji je i jedina scenografija ove predstave. Pošto  pojedu  Princa, odnosno ovog melanholičnog cinika, nastavit će uredno svoje daljnje preživljavanje.
„ Očevi su gradili“, Crnogorskog narodnog pozorišta, Podgorica,  dokumentarna je kritika ljudske pohlepe koja se do krajnjih granica koristi  vlastitim, autentičnim  prostorom i vremenom. Izvedena je u žanru političkog kabareta.
 „ Pasivni otpor“  Kazališta tvornica lutaka, Zagreb, pokazuje apsurd hrvatske migracije i strahote života ukoliko si, nekim slučajem, još uvijek mlad. Vrijednost ove predstave jest što uspijeva okupiti nekolicinu odličnih glumica i glumaca iz Hrvatske.
„Predstava Hamleta u selu Mrduša Donja“, kazališta Kerempuh, Zagreb, nastavlja se baviti Brešanovom legendom kao jedinstvenim obračunom s hrvatskim mentalitetima.
„ Ružni“ , Hrvatskog narodno kazališta u Varaždinu, pokazuje ispraznost današnje opsjednutosti izgledom, ljepotom i mladošću. 
„ Tartuffe“  Akademije dramske umjetnosti, Zagreb, prevodi tartifovska pitanja  laži  i licemjerstva u ideju o  stjecanju novca kao o jedinom zbiljskom duhu svih stvari .
„ This Casting“  Teatra Rugantino, Zagreb, tužno se poigrava instant slavom, kultom  površnosti i medijskim manipulacijama. 

„Unosno mesto“ Jugoslovenskog dramskog pozorišta, Beograd, izoštreno  i scenski mudro pokazuje kako se iza  finih manira i europske mode naših suvremenika krije dublja i opasnija grabežljivost, surovost i samoljublje nego što je to bilo u vremenima naših očeva.
                                                  
Dani satire pokazat će djela kazališnih redatelja koji u sklopu tradicionalnih modela iznalaze umjetnost teatra. Kao  primjer navodim „Unosno mesto“ Egona Savina. Pokazat će i djela onih  redatelja koji i danas, unatoč svemu,  istražuju po dubini  mogućnosti  suvremene kazališne umjetnosti. U vremenu kada se čini da su svi putovi zatvoreni i da izlaza više nema. Navest ću tri primjera: teatar Jerneja Lorenzija, Olivera Frljića i Borisa Liješevića.
                                                 
Dani satire i ove godine pozivaju opet na scenu glumačke legende ovih i onih prostora, ovih i onih vremena, od Milene Zupančič i Seke Sablić do Krešimira Mikića i Vilima Matule , i drugih i brojnih drugih, glumica i glumaca čija  imena  ispisuju postpovijest jednog glumišta.

Osobno se veselim i Off programu ovogodišnjih Dana satire. I svim njegovim razlikama i pitanjima. Na primjer : možemo li suvremenom satirom nazvati fragment iz književnog djela „Kalendar Maja“ Zorana Ferića u  režiji Vlatke Vorkapić , ili, smijemo li tako nazvati  nastupe TBF-a i Leta 3, postoje li, možda, elementi satire u polemičkim ringovima koje će voditi novinar i pjesnik Aleksandar Stanković, pa  napokon, zar nastupi Lucić – Dežulović nisu upravo lucidan primjer suvremene scenske satire ?   
Kako vidite, još uvijek predlažem neka pitanja. Oni koji su neusporedivo mudriji od mene kažu kako je danas problem u tome što ima odgovora a nema više  pitanja.

Mani Gotovac

 

17.6./utorak/20 sati/Kerempuh
AKADEMIJA DRAMSKE UMJETNOSTI SVEUČILIŠTA U ZAGREBU
Jean-Baptiste Poquelin Molière: TARTUFFE
redatelj: Krešimir Dolenčić/asistentica redatelja: Morana Novosel/scenografkinja: Irena Kraljić/kostimografkinja: Antonia Jakšić Dorotić/oblikovatelj svjetla: Elvis Butković
ansambl: Adrian Pezdirc, Anđela Ramljak, Anja Đurinović, Dado Ćosić, Hrvojka Begović, Ivan Ožegović, Lukrecija Todor, Mateja Majerle, Tihana Lazović, Silvio Mumelaj

18.6./srijeda/20 sati/Kerempuh
HRVATSKO NARODNO KAZALIŠTE U VARAŽDINU
Marius von Mayenburg: RUŽNI
Prevoditelj: Dubravko Torjanac/redatelj: Jernej Kobal/dramaturginja i asistentica redatelja: Vesna Kosec-Torjanac
ansambl: Robert Plemić, Barbara Rocco, Ivica Pucar, Mitja Smiljanić

21.6./subota/20 sati
IZVJEŠĆE OCJENJIVAČKOG SUDA I DODJELA NAGRADA
Boris Dežulović/Predrag Lucić: MELODIJE BRATSTVA I JEDINSTVA
CHISHCHE LISHCHE/KONCERT

 

OFF PROGRAM DANA SATIRE FADILA HADŽIĆA

6.6./petak/23 sata/Noćna scena Kerempuha
RING KEREMPUHA
voditelj: Aleksandar Stanković

7.6./subota/23 sata/Noćna scena Kerempuha
RING KEREMPUHA
voditelj: Aleksandar Stanković

14.6./subota/23 sata/Noćna scena Kerempuha
POZNATI PISCI NA SCENI
ZORAN FERIĆ: TIŠINA /isječak iz romana „KALENDAR MAYA/
/performance u izvedbi Silvia Vovka, Marije Šegvić i Zorana Ferića/redateljica: Vlatka Vorkapić/glazba: Nini Rosso „Il Silenzio/truba: Ivan Kušelj

16.6./ponedjeljak/21 sat/Kerempuh
LET 3 / KONCERT

20.6./petak/21 sat/Kerempuh

TBF / KONCERT


  

 

 




Share Button