DRAMATIČNO STANJE U HRZ-u: MiG 21 BIS ugasio se na 13.000 metara visine

srpanj 9, 2014 maxportal
Share Button

Tijekom testnoga leta MIG-u 21 BIS na visini od 13.000 metara, pri brzini dva puta većoj od zvuka, zbog tehničkih razloga ugasio se motor.



Remont i isporuka MIG-ova 21 Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu (HRZ) kasni jer ukrajinski Remontni zavod u Odesi nije zbog tamošnjih propisa mogao obaviti adekvatne testne letove, koji se sada obavljaju u Hrvatskoj, rekao je na današnjoj konferenciji za novinare probni pilot HRZ-a brigadir Ivan Selak.

Predsjednik Generalskoga zbora Pavao Miljavac

Bio je to povod pismu koje je Generalski zbor, udruga koja okuplja brojne hrvatske umirovljene generale, napisao je pismo predsjednicima Republike, Sabora i Vlade u kojem ih je upozorio na alarmantno stanje u Oružanim snagama, a posebno u ratnom zrakoplovstvu

Predsjednik Zbora Pavao Miljavac je rekao  da su nakon analize situacije odlučili poslati pismo upozorenja, jer Hrvatska gubi sposobnost kontrole zračnog prostora i ugrožena je nacionalna sigurnost zbog problema s remontom MIG-ova u Ukrajini. Naglasio je da u Generalskom zboru imaju tri generala zrakoplovstva, Josipa Čuletića, Josipa Štimca i Vladu Bagarića, a oni su do u detalje upoznati s problemom.  Miljavac je kazao da je očito da remont zrakoplova u Ukrajini, s nekompetentnim podizvođačem za NATO-ovu opremu, nije uspio.

„Svi rokovi remonta,prekoračeni su, a pet zrakoplova koji su stigli iz Ukrajine nisu ispravni – jednome curi gorivo, drugi se gasi u zraku. U zrakoplovima nije integrirana nužna komunikacijska, identifikacijska i navigacijska oprema, kaže Miljavac. Na akciju su se odlučili nakon što su dobili nezadovoljavajući odgovor iz Sabora na svoj upit vezan uz stanje s MIG-ovima. ‘Oni se ponašaju kao da nema problema’, kaže predsjednik Generalskog zbora. Da je situacija sve samo ne dobra svjedoči i brigadir Ivan Selak koji je potvrdio da mu se  MIG 21 bis ugasio na visini od 13. 000 metara.

Gašenje motora je normalna situacija

‘Da je bila riječ o redovitom letu, bila bi to izvanredna situacija, no pri testnim letovima, vjerovali ili ne, to je normalna situacija. Ništa nije bilo dramatično, zato se i rade probni letovi. Motor se ugasio jer je pri nadzvučnoj brzini zrak ušao u dio motora gdje ne bi smio ući, a o kvaliteti remonta govori to što je zrakoplov mogao ponovo upaliti motor kada se spustio na nižu visinu. O tome smo odmah izvijestili MORH“, rekao je Selak.

Na novinarski upit je li bilo još nekih sličnih incidenata, Selak je odgovorio kako svaki probni let ima nekih nepredviđenih situacija, ali ne u takvom obliku. Sličnih je incidenata bilo i prigodom prethodnog remonta MIG-ova u Rumunjskoj, no  ipak je razlika u remontima velika jer je onaj u Ukrajini 40 milijuna kuna jeftiniji. Sada se u Hrvatskoj nalazi pet MIG-ova jednosjeda i dva dvosjeda, koji su remontirani u Ukrajini. Idućih dana nastavljaju se testiranja tih zrakoplova po programu koji je odredio HRZ, a prihvatila ukrajinska strana. 

U Ukrajini se nisu mogli obaviti testni letovi na veliki m i malim visinama, na nadzvučnim brzinama i testovi radara u punom opsegu, kaže Selak koji je na to upozoravao ukrajinsku stranu, ali oni su ga uvjeravali da će sve biti dobro urađeno.

Selak se spasio i u “Osvetniku Dubrovnika”

Brigadir Ivan Selak

Pomoćnik ministra obrane Viktor Koprivnjak ponovio je da Hrvatska neće preuzeti MIG-ove od Ukrajinaca dok svi zrakoplovi ne budu potpuno ispravni i sigurni, i tu neće biti nikakvih kompromisa. Koprivnjak je također podsjetio da je ugovor s Remontnim zavodom u Odesi bio transparentan i povoljniji nego da se išlo na remont u Rumunjsku. Na konferenciji je najavljeno da će MORH zbog kašnjenja zrakoplova tražiti od ukrajinske strane plaćanje penala, no još se ne zna koliko će oni iznositi.

Sreće je pa je MIGO-om upravljao brigadirIvan Selak jedan od najboljih pilota Hrvatskog ratnog zrakoplovstva. Selak  je 1992. napustio JNA i u Hrvatsku vratio MIG-21. Taj MIG kasnije se uključio u obranu Hrvatske kao legendarni Osvetnik Dubrovnika, popularnu Kockicu.

Pilotu Selaku se sličan,  vrlo opasan incident,  dogodio i prije dvije  godine kad se Osvetnik Dubrovnika zapalio odmah nakon polijetanja. Išao je probni let nakon servisa motora  u Zrakoplovno tehničkom zavodu.  Odmah nakon polijetanja otpala su vrata kabine, zrakoplov je počeo gorjeti, a samo je pribranost i iskustvo pilota spriječilo veću nesreću. Selak se brzo vratio i uspješno prizemljio. 

Premijer Milanović i ministar obrane Kotromanović mogu reći da je stanje  zadovoljavajuće, ali trebaju znati da ovo nije izborna kampanja nego mnogo ozbiljnija stvar. U pitanju je nacionalna sigurnost i životi pilota. I mnogih drugih.

Trenutno hrvatski zračni prostor štite dva MIG-a 21.

(Hina, maxportal)



Komentari
Share Button