Dan pobjede: Cjelodnevnim programom u Kninu se svečano obiljažava 20. obljetnica Oluje

5 kolovoza, 2015 maxportal
Širi dalje

U Oluji su, prije 20 godina, oslobođeni Knin i najveći dio do tada u Domovinskom ratu, okupiranog hrvatskog teritorija. Oluja je omogućila i mirnu reintegraciju hrvatskog Podunavlja te postizanje mira u tom dijelu Europe. Nakon Oluje ostalo je osloboditi hrvatsko Podunavlje (istočna Slavonija, Baranja i zapadni Srijem) što je mirnom reintegracijom uz Prijelaznu upravu Vijeća sigurnosti UN-a završeno 15. siječnja 1998.

11.1o – General Gotovina: Zastava i Kninska tvrđava su simboli

General Ante Gotovina, koji je nazočio proslavi Oluje na Kninskoj tvrđavi i podizanju hrvatske zastave, rekao je da je hrvatska zastava simbol, ali isto tako i Kninska tvrđava.

“Sve su to koraci i proces”, uzvratio je Gotovina komentirajući to što kod polaganja vijenaca ispred spomenika “Hrvatske pobjede Oluja 95” ove godine nije bilo organiziranih zvižduka članovima Vlade.

“Moramo se radovati jer imamo državu. Danas, nakon 20 godina, osjećam se sretnim. Pogotovo jučer, kad su naše Oružane snage diljem Hrvatske i u glavnom gradu obilježile Dan pobjede i Domovinske zahvalnosti te Dan branitelja. To je bilo dostojanstveno i veličanstveno. To nastavljamo danas ovdje u Kninu”, rekao je Gotovina.

Jučerašnjim vojnim mimohodom u Zagrebu i današnjom proslavom u Kninu zadovoljan je i ministar obrane Ante Kotromanović. Rekao je da je jako lijepo što se u Kninu okupilo puno ljudi.

“Sve je lijepo, no danas je vrlo važno što je otvoren Muzej Oluja ’95 čime svim ljudima pokazujemo kako je počeo rat i kako smo se organizirali i borili, te kako smo na kraju pobijedili”, rekao je Kotromanović.

Ministar kulture Berislav Šipuš je zahvalio je, prije svega, svim sudionicima Domovinskog rata te istaknuo da je Muzej Oluja ’95. važan jer pokazuje možda i najvažniji dio hrvatske povijesti.

“Ovo je trenutak tešina, refleksije, poniranja u sebe, ali i dan veselja i radosti”, poručio je ministar Šipuš s Kninske tvrđave te naglasio da na toj tvrđavi možemo gledati povijest Hrvatske. “Emotivan sam i sretan da Hrvatska na ovu veliku obljetnicu postaje bogatija za nekoliko muzeja, od ovog preko muzeja Sinjske alke pa do Vučedola”, rekao je Šipuš.
10.30 –  Središnja proslava 20. obljetnice vojno-redarstvene operacije “Oluje”, Dana pobjede i domovinske zahvalnosti, te Dana hrvatskih branitelja održala se u nazočnosti državnog vrha u srijedu u prijepodnevnim satima na Kninskoj tvrđavi podizanjem hrvatske državne zastave i otkrivanjem spomenika prvom hrvatskom predsjedniku Franji Tuđmanu.

Pročitana su povijesnica O organiziranju i ciljevima “Oluje” te imena poginulih i nestalih hrvatskih branitelja u toj akciji, u kojoj je, početkom kolovoza 1995., oslobođeno 10.400 metara četvornih kilometara ili oko 18,4 posto ukupne površine Hrvatske.

Spomenik prvom hrvatskom predsjedniku Tuđmanu postavljen je na najvišem dijelu Kninske tvrđave u neposrednoj blizini jarbola na kojem je podignuta hrvatska državna zastava, na mjestu gdje je prije 20 godina, podizanjem hrvatske državne zastave, označen završetak Oluje, a Tuđman je tom prigodom rekao “Imamo Hrvatsku”. Ta njegova poruka upisana je u postolje njegova spomenika na Kninskoj tvrđavi.

Brončani spomenik na Kninskoj tvrđavi prvom hrvatskom predsjedniku visok je 2,3 metra, težak je 500 kilograma, a izrađen je u ljevaonici “Ujević” u Zagrebu. Autor spomenika jeMirko Vuce. Izgradnja spomenika stajala je oko 600 tisuća kuna i plaćena je iz kninskog gradskog proračuna.

Spomenik su otkrili predsjednica Republike Kolinda Grabar Kitarović i sin prvog hrvatskog predsjednika Miroslav Tuđman.

Hrvatsku su državnu zastavu na kninskoj tvrđavi podignuli bivši pripadnici 7. gardijske brigade Hrvatske vojske (HV) Jasmin Hadžić, Mario Bilač i Edvard Baltić. Hadžić se, prije 20 godna, po završetku Oluje popeo na jarbol na Kninskoj tvrđavi i skinuo zastavu tzv. Republike Srpske krajine.

Nakon podizanja hrvatske državne zastave na Tvrđavi, iznad Knina su preletjela dva MIG-a.

Kninska crkvena zvona oglasila su se jutros u 9,43 sati, točno u vrijeme kada su 5. kolovoza 1995. hrvatske snage ušle u Knin označivši završetak oslobodilačke akcije Oluja. Uoči središnje svečanosti na Kninskoj trđavi pušteno je 20 golubova u znak sjećanja na poginule i nestale u toj oslobodilačkoj akciji, klapa HRM-a Sveti Juraj otpjevala je pjesmu Stina pradidova.

U povodu 20. obljetnice Oluje ispaljeno je 20 počasnih plotuna iz topničkog oružja, a svečanost je uveličala i grupa aviona “Krila Oluje”, sa šest zrakoplova u 15 minutnom aktobatskom programu iznad Knina i Kninske tvrđave.

Svečanosti na Kninskoj tvrđavi nazočili su predsjednica Republike i vrhovna zapovjednica Oružanih snaga RH Kolinda Grabar Kitarović, predsjednik Sabora Josip Leko, predsjednik Vlade Zoran Milanović, načelnik Glavnog stožera Oružanih snaga RH general Drago Lovrić, potpredsjednik Vlade i ministar unutarnjih poslova Ranko Ostojić, ministar obrane Ante Kotromanović, ministar branitelja Predrag Matić, ministar financija Boris Lalovac,ministar pravosuđa Orsat Miljenić, ministar gospodartstva Ivan Vrdoljak, ministar upraveArsen Bauk, ministar rada i mirovinskog sustava, ministar turizma Darko Lorencin, ministar zaštite okoliša i prirode Mihael Zmajlović, ministrica graditeljstva i prostornog uređenja Anka Mrak Taritaš, ministar zdravlja Siniša Varga, ministar znanosti, obrazovanja i sporta Vedran Mornar i ministar kulture Berislav Šipuš.

Bio je tu i predsjedatelj predsjedništva BiH te Majke Srebrenice.

Svečanosti su nazočili predsjednik HDZ-a Tomislav Karamarko, umirovljeni generalAnte Gotovina, predsjednik HAZU-a Zvonko Kusić Kusić, hrvatski nogometni izbornik Niko Kovač i drugi.

Podizanju hrvastke državne zastave i otkrivanju spomenika prvom hrvatskom predsjedniku na Kninskoj trđavi prethodilo je otkrivanje muzeja Oluja 95.

U jutarnjim satima upriličena je tradicionalna budnica kninskim ulicama. Nakon svečanosti na Kninskoj trđavi uslijedit će, kako je najavljeno, mimohod visokih državnih i vojnih uzvanika sa kninske tvrđave predvođen svečanim postrojem OS RH, MUP-a, povijesnih postrojbi do Crkve Gospe Velikog Hrvatskog Krsnog Zavjeta u kojoj će biti služena svečana sveta misa za Domovinu koju će predvoditi kardinal Josip Bozanić.

Ispred Spomenika hrvatske pobjede Oluja ’95 na Trgu Ante Starčevića ujutro su vijence položili predsjednik Hrvatskog sabora Josip Leko i premiejr Zoran Milanović, a poslije mise vijence će položiti predsjednice Republike Kolinda Grabara Kitarović koja će se, kako je predviđeno, obratiti nazočnima
9.35 sati – Kotromanović: “Meni je ovaj dan najvažniji u životu, važniji od rođendana. Na taj dan dobili smo temelje hrvatske države. Užasno sam sretan, ali i nervozan, kao i inače u ove dane. Vidim da puno ljudi teži da budemo zajedno, podržavam Gotovinu i njegove poruke. Mislim da smo glavne ciljeve ispunili, sigurno smo bolja država nego prije 20 godina, moramo bit strpljivi, vjerovati u sebe. Mi smo radišni i vrijedni ljudi, samo trebamo nastaviti.

Što se tiče mimohoda, žao nam je što smo maltretirali građane, što se tiče prometa, ali nadam se da će nam oprostiti. Mislim da smo dobre stvari pokazali”, rekao je Kotromanović.

Otvoren Muzej “Oluja 95”
Na kninskoj tvrđavi Grabar Kitarović je svečano otvorila i muzej “Oluja 95”.

Kitarović: “Posebno mi je zadovoljstvo stajati na povijesnom mjestu, na ovom tvrđavi. Čestitam vam Dan pobjede i domovinske zahvalnosti, Dan hrvatskih branitelja i obljetnicu Oluje. Još je Ciceron rekao “povijest je svjedok vremena i učiteljica žvota”. Onaj narod koji ima svoju povijest ne može se izbrisati s lica zemlje, kako su neki pokušali. Posebno se sjećam poginulih i nestalih u ratu, zahvaljujem njihovim obiteljima na strpljenju i svemu onome što su prošli i zahvaljujem im što i dalje rade za dobrobit Hrvatske. Našim potomcima ovaj muzej daje realan i znanstveno dokumentiran pregled događaja koji su prethodili Oluji, kao i o međunarodnom kontekstu toga vremena.

Uloga našeg dragog predsjednika Tuđmana tu je dobro prikazana. Strani posjetitelji na najboljem će mjestu moći vidjeti kako je postignuta sloboda. Poštovani branitelji, Kninjani i Kninjanke, građani i građanke, svoju povijest pišemo sami, ponosni na našu povijest i baštinu promičemo i tumačimo na jedini ispravni način. Čuvanjem uspomena na veliki događaj, upravo tako kako to možemo vidjeti u kninskom muzeju. Proglašavam ovaj muzej otvorenim.”, rekla je predsjednica Kolinda Grabar Kitarović.

09 – Diljem Hrvatske naše oružane snage obilježavaju 20. obljetnicu i samo one mogu izvesti nešto tako dostojanstveno i veličanstveno, izjavio je umirovljeni general Ante Gotovina nakon mimohoda u Zagrebu.

“Mi 20 godina slavimo mir i sigurnost i to je ono o čemu moramo brinuti sutra. Sjetimo se da je prije 20 godina srpska inteligencija imala plan stvaranja Velike Srbije i sve je završilo ratom. Oluja je stvorila uvjete za mir, dodao je. Prije 20 godina sam bio vojnik i zapovjednik, danas sam slobodan čovjek i sretan sam vidjeti ovo što vidim danas, zaključio je Gotovina.

“Ovaj dan je velika pobjeda Hrvatske i Hrvatske vojske i moramo biti ponosni. Svime sam više nego oduševljen. Danas su mi došle suze na oči kada sam vidio snagu i organizaciju Hrvatske vojske. Da smo to imali onda – pa gdje bi nam bio kraj”, poručio je umirovljeni general Ivan Čermak.