“Nazorovu nagradu, koju ni Tuđman nije ukinuo, dobili su i Krleža, i Andrić, i Meša Selimović, i Ranko Marinković… ” , priopćio je, između redaka, vrlo upućenom Aleksandru Stankoviću dobro obaviješteni Emir Hadžihafizbegović.
Ivo Andrić i Meša Selimović tu nagrada nikada nisu dobili!
Prošlo je to ispod radara, rečeno pametnim novinarskim novogovorom pa se nijedan “regionalni”, nijedan “zapadnobalkanski”, nijedan medij s “područja bivše Jugoslavije” – koji se od nedjelje 17. lipnja 2019. natječe u izvještavanju o tome kako je Stanković ugostio napadača na Thompsona ili kako mu se suprotstavljao oko Komšića te konačno kako je podastro Hadžihafizbegoviću višekratno objavljenu staru njegovu fotografiju s ispruženom troprstom desnicom – nije osvrnuo na taj i tako kontekstualizirani glumčev, nesumnjivo politički, iskaz, makar je on (iskaz), daleko uvrnutiji od ionako nejasna troprstog mahanja na tuzlanskom skupu Reformista Ante Markovića u praskozorje serbo-jugoslavenskih ratnih pohoda od Jesenica do Drenice što će potrajati cijelo slijedeće desetljeće.
Naime, čak i ne ulazeći u besmisleno ubačenu “bubicu u uho” o Tuđmanu koji je razmišljao ili nije razmišljao o “ukidanju Nazorove nagrade (zašto bi, uostalom, uopće itko razmišljao o tome, a potom, zašto baš Tuđman kad je, en passant, upravo on potpisao aktualni zakon o njoj?), takva bombastična tvrdnja sumnjiva je već “na prvu loptu”. Zašto?
Pa jednostavno zato i neumoljivo zato što je Nagrada Vladimir Nazor hrvatska državna nagrada, što je bila čak i u doba socijalizma, odnosno otkako god postoji!
Hrvatski Državni Sabor usvojio je, dakle, 31. svibnja 1991. Zakon o “Nagradi Vladimir Nazor” (NN br. 27/1991.), a kako piše na web-stranicama Ministarstva kulture, “Nagradu Vladimir Nazor dodjeljuje Republika Hrvatska za najbolja umjetnička ostvarenja na području književnosti, glazbe, filma, likovnih i primijenjenih umjetnosti, kazališne umjetnosti te arhitekture i urbanizma u Republici Hrvatskoj.
Nagrada se dodjeljuje kao godišnja nagrada i kao nagrada za životno djelo.
Godišnja nagrada dodjeljuje se umjetnicima za najbolja umjetnička ostvarenja koja su bila objavljena, izložena, prikazana ili izvedena tijekom protekle godine, kao i grupi umjetnika za kolektivna umjetnička ostvarenja.
Nagrada za životno djelo dodjeljuje se istaknutim umjetnicima koji su svojim stvaralaštvom obilježili vrijeme u kojem su djelovali i čiji je stvaralački put zaokružen, a djela i ostvarenja ostaju trajno dobro Republike Hrvatske.
Nagradu dodjeljuje Odbor ‘Nagrade Vladimir Nazor’ na prijedlog komisija koje osniva za pojedina područja umjetnosti. Predsjednika i članove Odbora, na prijedlog ministra kulture, imenuje Hrvatski sabor iz redova umjetnika, kulturnih i javnih djelatnika.”
Članak 3. Zakona o Nagradi Vladimir Nazor jasno navodi: “Godišnja nagrada dodjeljuje se umjetnicima koji su DRŽAVLJANI Republike Hrvatske za najbolja umjetnička ostvarenja koja su bila objavljena, izložena, prikazana ili izvedena tijekom protekle godine, kao i grupi umjetnika za kolektivna umjetnička ostvarenja. Nagrada za životno djelo dodjeljuje se istaknutim umjetnicima koji su svojim stvaralaštvom obilježili vrijeme u kojem su djelovali i čiji je stvaralački put zaokružen, a djela i ostvarenja OSTAJU TRAJNO DOBRO REPUBLIKE HRVATSKE.”
Na istim web-stranicama Ministarstva kulture objavljen je i popis dodijeljenih godišnjih nagrada i nagrada za životno djelo na području književnosti sve od 1959. do danas.
https://www.min-kulture.hr/default.aspx?id=407
Ondje se, dakle, jednostavno može provjeriti da hrvatski književnici Miroslav Krleža (1962. za životno djelo) i Ranko Marinković (1965. godišnja nagrada, 1975. za životno djelo) jesu okićeni Nagradom Vladimir Nazor, ali (vrlo blago rečeno – jugoslavenski) književnici Ivo Andrić i Meša Selimović nisu je vidjeli nikada!
Jer, njihova djela – bez obzira na pobratimstvo lica u svemiru tj. bez obzira ako i spadaju u svjetsku civilizacijsku baštinu – ne predstavljaju TRAJNO HRVATSKO – NACIONALNO PO SEBI I ZA SEBE – KULTURNO DOBRO.
U citiranoj rečenici, izgovorenoj u obliku tvrdnje u Nu2, riječ je, dakle, o nekovrsnom uvjetovanom refleksu koji je, međutim, “regionalnim”, “zapadnobalkanskim”, “bivšejugoslavenskim” intelektualcima, kulturnjacima, društvenjacima i zoon politikonima svih boja i oblika žalosno duboko usađen odgojem, obrazovanjem, medijima, sustavnim ispiranjem mozga na nebrojene načine i uz pomoć opisivih i neopisivih, vidljivih i zaumnih metoda.
No, taj je refleks bezuman (bez uma), atavistički nepotreban, a potencijalno vrlo zloćudan, poput upale slijepog crijeva kad tiho i dugo mirujući vreba pa se odjednom pretvori u terminalni kancer.
Mate Bašić/Foto:hrt
U organizaciji zastupnica Anke Mrak-Taritaš i Dalije Orešković u Saboru se održao okrugli stol s temom „Ustaštvo nema ‘ali’“,…
Novinarka portala Faktograf Veronika Rešković zatražila je od predsjednika saborskog Odbora za pravosuđe Nikole Grmoje…
Ana Maria Marković, najpoznatija hrvatska nogometašica, koja na Instagramu ima gotovo tri milijuna pratitelja i…
Komentiraj