U svijetu postjugoslavenskog novinarstva postoji posebna kasta ljudi koji su svojevremeno naučili kako misliti iznad nacionalnog, ali nikad izvan ideološkog okvira. Novinar iz Tivta Siniša Luković je tipičan predstavnik te škole – čovjek koji nikad nije morao birati između istine i pripadnosti, jer je oduvijek znao kako da to dvoje prikaže kao međusobno isključive pojmove.
Rođen u kulturološki i identitetski složenom prostoru Boke kotorske, Luković je mogao biti hrvatski glas razuma, onaj koji bi artikulirao stav zajednice koja je u Crnoj Gori, povijesno gledano, dala disproporcionalno velik doprinos kulturi, pomorstvu, i građanskom duhu.
Umjesto toga, odabrao je da bude glas razuma bez zajednice — neutralan promatrač koji će svakom događaju pristupiti s, naizgled, hladnom analitičnošću, ali i s podrazumijevanim ideološkim predznakom: sve što podsjeća na hrvatsko samoodređenje uvijek je „pretjerano“, „nacionalističko“, „provincijalno“.
U njegovim tekstovima gotovo da i nema emocije osim ironije prema vlastitom porijeklu i dosljedna podrška idejama koje su u korist prosrpske struje.
Kao da se čitav profesionalni habitus gradi na suzdržavanju od identiteta. Jer, u njegovom svijetu, biti Hrvat u Crnoj Gori nije kulturni ili povijesni podatak – to je sumnjiva oznaka, gotovo neugodnost. Ta vrsta autocenzurirane pripadnosti postala je, paradoksalno, njegov zaštitni znak. On piše kao da je stalno na nekom jugoslavenskom simpoziju o toleranciji, u društvu onih koji još vjeruju da će se nekom vlastitom logikom neutralizirati povijest.
U tome je Lukovićev paradoks: novinar koji nikad nije imao problem s istinom, nego s time čija je ona. Njegova „objektivnost“ je zapravo etički alibi, i iza nje se skriva vrlo jasan politički nagon – onaj jugoslavenski, nadnacionalni, u kojem se sve hrvatsko promatra kroz povećalo, a sve “regionalno”, dočekuje s nostalgičnim odobravanjem.
Za Lukovića je i dalje, kao nekad u doba novinskih konglomerata iz kasnih osamdesetih, ideal novinarstva hladna racionalnost, a ne civilna hrabrost. I zato se njegova publicistika, koliko god pismena bila, ne može nazvati angažiranom – jer je riječ o angažmanu protiv svakog angažmana.
Njegova pozicija u Crnoj Gori, zemlji koja se svakih nekoliko godina iznova pita što je, tko je i kamo pripada, simbolički je zanimljiva: on je ogledalo jedne generacije koja se nikada nije odrekla Jugoslavije, jer se nikada nije pomirila s činjenicom da je nestala.
Za njih je nacionalni identitet primitivizam, a neutralnost– znak kulture. Samo što ta neutralnost, u stvarnosti, uvijek naginje na istu stranu: onu većinsku, sigurnu, institucionalno ugodnu, prosrpsku, konfidentsku (…)
Luković je, u konačnici, najdosljedniji glas kontinuiteta – zato što nikada ne dovodi u pitanje narativ iz kojeg govori. Njegovo pero je glatko, ali njegov pogled uvijek ostaje zarobljen u mrzovolji prema vlastitom narodnom korijenju, u zoni ugodne i salonske distance. A to je, u novinarstvu, možda i najneopasniji, ali i najbeskorisniji oblik lojalnosti.
M. Marković/Foto: RTV CG
Donald Trump izjavio je da njegov trenutni mirovni plan za Ukrajinu nije konačan. Odgovarajući na…
Udala se Marta Miletić, starija kći Marina Miletića. Političar je na društvenim mrežama objavio vijest…
Ministar hrvatskih branitelja, Tomo Medved, u subotu je u Kumrovcu sudjelovao na otkrivanju Spomen-obilježje za…
Komentiraj