Kategorije Premium sadržaj

Dr. Marušić: Zbog oštećenja aviona Croatia Airlinesa treba provesti međunarodnu istragu!

Širi dalje

Bez obzira na to je li riječ o propucavanju ili mehaničkom udarnom oštećenju, koje može nastati namjerno ili teškim propustom, treba uključiti sve moguće uzroke, uključujući terorizam



Oštećenje trupa zrakoplovu Bombardier Dash 8 Q400, koje je uočeno sinoć nakon što je na liniji iz Zagreba sletio u Sarajevo, ukazuje na sigurnosnu ugrozu leta, treba se ozbiljno analizirati i ne smije se podcijeniti.

– Izvršenim analizama utvrđeno je da nema tragova barutnih čestica niti drugih tragova koji bi ukazivali na djelovanje projektila iz vatrenog oružja, stoji u priopćenju ekspresno poslanom iz Sarajeva, koje se temelji na policijskom balističkoj provjeri, a službeno je objavila Croatia airlines.

Tako brza “ekspertiza” i službeno objašnjenje o događaju koji izravno ugrožava sigurnost letenja ukazuje na diletantizam ili namjerno skrivanje uzroka te činjenicu da je Bosna i Hercegovina izvan svijeta kojeg pokriva Agencija Europske unije za sigurnost zračnog prometa (EASA). A u ovom su slučaju, bila nužna dva bitna početna koraka:

1. Osiguranje dokaza i sigurnosna zaštita zrakoplova.

2. Pokretanje službene istrage pod nadzorom Direkcije za civilno zrakoplovstvo Bosne i Hercegovine – BHDCA uz prisustvo stručnjaka Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo.

Bez obzira na to je li riječ o propucavanju ili mehaničkom udarnom oštećenju, koje može nastati namjerno ili teškim propustom, treba uključiti sve moguće uzroke, uključujući terorizam.

Forenzika i analiza oštećenja radi utvrđivanja uzroka oštećenja prije kemijske trebala je biti mehanička, jer je ona vjerodostojnija.

Razmjerno jednostavno je utvrditi razliku oštećenja projektilom koji je udario velikom brzinom i razmjerno velikom kinetičkom energijom, od udara predmetom aktiviranog rukom ili radnim strojem/uređajem na pisti.

To se jasno vidi po obliku oštećenja i rubnim tragovima. Jesu li pronađena dodatna oštećenja na unutrašnjosti/oplati, odnosno projektil? Kemijska forenzika može biti kontaminirana tijekom leta (vlažni hladni zrak čisti barutne čestice) ili u postupku istraživanja, no podjednako je važna.

Zbog toga je vrlo simptomatično što su prva izvješća bila da je riječ o propucavanju, a da izvješće policijske (!) istrage govori samo da nema tragova barutnih čestica, a ne i o obliku, geometrijskim karakteristikama oštećenog mjesta te eventualnim mehaničkim tragovima na rubnoj zoni.

Ako bi se utvrdilo da je to bio slučaj, a propucavanje zrakoplova može nastati na zemlji te početnoj i završnoj fazi leta to bi imalo ozbiljan utjecaj na sigurnost zračnog prometa u BiH, a možda i u Hrvatskoj.

Jednako je ozbiljna mogućnost oštećenja ručnim udarom tvrdim predmetom ili oštećenje, diverzijom ili teškim nemarom, radnim strojem/uređajem na pisti u Zagrebu ili Sarajevu.

Zbog toga je, nakon osiguranje dokaza i sigurnosne zaštita zrakoplova trebalo u Sarajevu pokrenuti službenu istragu pod nadzorom Direkcije za civilno zrakoplovstvo Bosne i Hercegovine – BHDCA uz prisustvo stručnjaka Hrvatske agencije za civilno zrakoplovstvo. Zrakoplov je smio napustiti Sarajevo i poletjeti u Zagreb tek po završetku istrage.

Dr. Željko Marušić/Foto: Klix.ba


Širi dalje
Komentiraj
Podjeli
Objavljeno od

Najnovije

Austrijanci objavili da je preminuo bivši igrač Hajduka, obitelj kaže da je živ

Austrijski niželigaš UFC Croatia Salzburg izazvao je sinoć pravu pometnju objavom o smrti Josipa Lukačevića…

13 minuta prije

VIDEO / Zrinjski s igračem manje izgubio od Mainza

Zrinski Mostar izgubio je na gostovanju kod Mainza 1:0 u drugom kolu Konferencijske lige. Gol…

40 minuta prije

Burne reakcije zbog mjesta pokopa srpskog ratnog zločinca: “To je poniženje”

Nebojša Pavković, bivši zapovjednik Vojske Jugoslavije, pravomoćno osuđeni ratni zločinac, pokopan je u Aleji zaslužnih…

1 sat prije