Kategorije Premium sadržaj

Nakon Omiša zaplovio i Umag, ophodni brod Obalne straže HRM-a

Širi dalje

U splitskom akvatoriju već danima traju probne plovidbe drugog od pet davno naručenih obalno-ophodnih brodova (OOB), koje za potrebe hrvatske Obalne straže, odnosno HRM-a, gradi Brodosplit.



S probnim vožnjama Obalno-ophodni brod 32 ‘Umag’, kako je nazvan prvi u seriji, a nakon nultog prototipa OOB 31 ‘Omiš’, počeli su zaposlenici Brodosplita, a već im se, doznaje se, priključuju i ljudi iz HRM-a.

Brod, ‘Omiš’, prvi u toj seriji, HRM-u je isporučen u prosincu 2018., nakon što ga je isprobala naša mornarica i nakon obavljenih testiranja te bojnoga gađanja, javlja Večernji list.

Tri i pol mjeseca nakon porinuća drugog od pet naručenih obalnih ophodnih brodova, OOB-32 Umag počeo je s testnom plovidbom. U srijedu 16. listopada, a onda i u četvrtak 17. listopada Umag se moglo se vidjeti kako isplovljava iz Brodosplita prema Čiovu i Šolti te se istim putem vraća natrag

Kako je 01. srpnja priopćilo Ministarstvo obrane RH, nakon porinuća uslijedilo je završno opremanje i uređenje, nakon čega će započeti i propisane probne vožnje i bojno gađanje. Probne vožnje započele su prošli tjedan, a u Ministarstvu obrane očekuju da će se Brodosplit držati dogovorenog roka i isporučiti brod krajem godine.

Na sjednici Odbora za obranu Hrvatskog sabora 09. listopada,ravnatelj MORH-ove Uprave za materijalne resurse Ivica Grebenar,  je  informirao da je u rebalansu proračuna stavka za OOB porasla s početne nule na 5,7 milijuna eura:

“Ta proizvodnja iz serije ide dosta dobro, brod bi trebao  biti završen do kraja godine, i onda smo shvatili da postoji realna mogućnost da nastavimo taj projekt od kojeg mi ne možemo odustati i onda smo faktički planirali nova sredstva koja u onom trenutku kad je bio ovaj proračun planiran nije bilo realno  za očekivati.

Što se tiče iznosa od 5,7 milijuna eura, radi se o iznosu koji je za OOB bio planiran još za prošlu godinu”, napomenuo je Grebenar

Brod Umag/Foto: MORH

Projekt izgradnje obalnih ophodnih brodova za HRM i Obalnu stražu nakon punih 10 godina od potpisivanja ugovora.

Nakon porinuća prvog broda “Omiš” očekivao se brzi nastavak gradnje preostala četiri jednaka broda, no brodogradilište Tomislava Debeljaka upalo je u serijsku krizu, kojoj su pridonijeli i COVID 19 i rat u Ukrajini. Kašnjenje je gotovo potpuno urušilo i partnerski odnos splitskog škvera s Ministarstvom obrane i projekt je de facto zastao.

Prolazile su godine, nije bilo pomaka, sve do dolaska aktualnog ministra obrane Ivana Anušića, koji je na početku mandata otišao u splitski škver i sastao se s Debeljakom. Sredinom ožujka ove godine projekt je napokon maknut s mrtve točke i potpisan je Ugovor o izmjeni i dopuni ugovora o gradnji OOB-a, kojim su regulirani način završetka gradnje i novi rok isporuke za prvi od ukupno četiri preostala broda. Tako je oživljen projekt koji je prvi put ugovoren između MORH-a i Brodosplita 2015., a planirani rok dovršetka serije od pet brodova bio je 2018. godina.

Novi ugovor potpisan je samo za jedan brod kako bi se u MORH-u uvjerili da je Brodosplit i dalje u stanju dovršiti gradnju, a postavljeni rok za završetak i isporuku ‘Umaga’ bio je kraj 2024. godine. Kako je taj brod bio dovršen gotovo 80 posto, škveru je trebalo šest mjeseci da ga potpuno dovrši. I ‘Umag’ je porinut i dovršen mjesec dana prije predviđenog roka brodograditelja i počele su probne vožnje. Bude li sve u redu, brod će preuzeti posada HRM-a i odraditi zadnje svoje testiranje te uskoro i bojno gađanje.

U Brodosplitu potvrđuju da je očekivani datum službene primopredaje ‘Umaga’ 1. prosinca ove godine. Valja reći da su uvjeti za dovršetak ‘Umaga’ koje je postavio MORH bili vrlo čvrsti i teški za Brodosplit, s obzirom na to da ga je graditelj morao dovršiti po prastaroj cijeni od 5,7 milijuna eura s PDV-om.

Nastavi li se suradnja s MORH-om i potpiše ugovor za dovršetak preostalih brodova, koji su u različitim fazama dovršenosti, a u prosjeku između 50 i 60 posto, mijenjat će se, naravno, i cijena jer je takva gradnja u međuvremenu znatno poskupjela.

Vidjet ćemo uskoro i hoće li se MORH držati prvobitnog plana, koji je vrlo oprezan i zamišljen da se s Debeljakom dogovara brod po brod te kako će on završiti i predati jedan, slijedi isplata i ugovaranje idućeg u seriji.

U Brodosplitu predviđaju da će im trebati po godinu dana da dovrše svaki od tih brodova te će predložiti, bude li naravno povjerenja među partnerima, da preostala tri broda dovrše u seriji jer bi to znatno skratilo rok završetka njihove gradnje.

D.M. /Foto: pxll


Širi dalje
Komentiraj
Podjeli
Objavljeno od

Najnovije

Hrvatske šume postavile spomen ploču djelatnicima poginulim u Domovinskom ratu

Hrvatske šume danas su svečano otkrile spomen ploču u čast djelatnicima Hrvatskih šuma koji su…

37 minuta prije

Mlinar povukao iz prodaje tri vrste kruha

Mlinar Pekarska Industrija d.o.o. donio je odluku da, iz predostrožnosti, povuče iz prodaje po dvije…

1 sat prije

Umro zloglasni četnik Slavko Aleksić. Dodik: “Bio je hrabar borac”

Do 1990. je živio u Sarajevu, a u vrijeme opsade tog grada pucao je po…

2 sata prije