Kategorije Vijesti

CRNI SCENARIJ: Kako će u praksi izgledati NATO nadzor hrvatskog neba?

Širi dalje

Ako se točnim pokažu medijske najave da će Hrvatska privremeno nadzor svog neba prepustiti NATO-u, to će biti tragično loša ocjena rada svih dosadašnjih obrambenih ministara naše zemlje, ali i poražavajuća ocjena odnosa domaćih političara prema Hrvatskom ratnom zrakoplovstvu.



Nadamo se da će odluka o nabavi višenamjenskog borbenog lovca ipak do proljeća ugledati svjetlo dana i da će ugovor biti potpisan do kraja ove godine.

Zbog stiske s vremenom u koju je dovedena hrvatska nacionalna sigurnost, možemo se samo zapitati koliko će taj ugovor zadovoljiti hrvatske interese. Oni sarkastičniji mogli bi se i zapitati – koliko ćemo skinuti gaće?

Trajno gašenje borbene eskadrile i gubitak državnog suvereniteta u zraku, Hrvatskoj bi donio nesagledive sigurnosne i geopolitičke implikacije. Posljedice toga, jednom riječju, mogu biti katastrofalne.

U prvom redu, izgubit ćemo sposobnosti za samostalnu provedbu zaštite zračnog prostora i suverenosti RH u zraku, letačko i zrakoplovno-tehničko osoblje (ono što valja) napustit će vojni sustav, prekida se duga tradicija borbenog zrakoplovstva u RH, nepovratno ćemo izgubiti znanja i vještine vojnog zrakoplovstva uz gubitak neprocjenjivih iskustva vojnih pilota iz Domovinskog rata (koje ionako nikada nisu stručno elaborirane i sustavno obuhvaćene u obuci naraštaja mladih pilota).

Da se za potonje pokazao interes, ne bi se sustav MORH-a ponio onako sramotnički kada su u naponu snage i iskustva umirovili heroja Domovinskog rata pukovnika Danijela Borovića koji je udario temelje ratnoj avijaciji RH osiguravši mladoj državi u jeku rata – prvi MiG-21bis.

Prije neki dan obilježili smo 29. obljetnicu toga događaja. No, kao i svih prethodnih godina, vrlo skromno i uz nekakva prisjećanja i hvalospjeve visokih uzvanika, a pak bez ikakve vizije popravka štete koja je nanesena Boroviću te vojnom zrakoplovstvu uopće.

Nema dugo da smo NATO-u deklarirali nesposobnost noćnih letova naše Eskadrile borbenih aviona (iako isti, realno, ne postoje već više od desetljeća, ali spretnim izmotavanjem i to smo smuljali našim saveznicima).

Osim toga, u listopadu 2019. sa Mađarskom je sklopljen međuvladin ugovor, na neodređeni vremenski rok trajanja, s kojim mađarski borbeni lovci mogu ulaziti u hrvatski zračni prostor bez podnošenja diplomatskog odobrenja ili plana leta.

Takva usluga, za sada, je besplatna, ali ugovorom je definirano da ukoliko mađarski lovac u obavljanu svoje zadaće u Hrvatskoj ima trošak za korištenje naoružanja (rakete, streljivo) onda Hrvatska snosi troškove korištenje tog naoružanja.

Saveznička pomoć

Dakle, kada NATO-u obznanimo gubitak sposobnost air-policinga što će se dalje događati? Dvije su mogućnosti korištenja savezničke pomoći.

Prva, Sjevernoatlantska vojna alijansa Hrvatskoj može sugerirati da uslugu čuvanja neba regulira s nekom od članica Saveza, a potom NATO postignuti sporazum prihvaća samo formalno. Ono što bi se reklo jezikom svakodnevnice – prima ga na znanje.

Druga mogućnost je da se u okviru NATO-a organizira izvođenje air-policinga u kojem bi se rotirale članice. To je napravljeno za baltičke države.

No, u slučaju Baltika, zbog neposredne blizine Rusije, postoji strateški interes članica. Vidljivo u baltičkom primjeru, gdje se članice rotiraju u nadzoru neba, potreban je i pristanak zemlje domaćina usluge, odnosno Hrvatske.

Što se tiče kondicija i načina izvođenja air-policinga, sve ovisi o dogovoru involviranih zemalja sa zemljom iznad koje bi se trebao odvijati air-policing. Ovdje sam NATO razmatra koja država-članica u datom trenutku ima resursa i sposobnosti pružiti uslugu nadzora i čuvanja zračnog prostora nekoj zemlji članici.

Bliža budućnost nameće dva operativna scenarija nadzora hrvatskog neba. Borbeni lovci djelovali bi iz zračnih baza u Italiji (Avioano, Gioa dell Colle) i Mađarskoj (Kečkemet) Ili će lovci biti smješteni u nekoj od hrvatskih zračnih luka (Zagreb, Split, Dubrovnik), a što zahtjeva dva do četiri lovca koji mogu učinkovito djelovati u radijusu od 200 do 250 kilometara, a s obzirom na nekompaktni hrvatski državni teritorij.

Iz navedenih zračnih luka moguće je izvršiti zadaću presretanja u vremenu od 5 do 10 minuta. Tada će Mađarska i Italija deklarirati određeni broj operativnih zrakoplova koji će raditi nadzor neba iznad hrvatskih gradova.

Tu ide čitav niz političkih i tehničkih predradnji koje uključuju pripremu logističkog supporta na nekom od naših aerodroma (Zagreb, Split, Zadar, Dubrovnik).

Za funkcionalno čuvanje dugog i „razvučenog“ oblika hrvatskog zračnog prostora trebala bi egzistirati dva para borbenih aviona, čime se ispunjavaju uvjeti za pouzdano izvođenje presretanja na cjelokupnom državnom teritoriju. Sumnjivi zrakoplov u stanju je više puta ući i izići iz našeg teritorijalnog područja u zonama otoka ili kopnenog dijela Dalmacije, dok ga borbeni avioni iz Zagreba ne mogu pravovremeno presresti za vizualnu identifikaciju.

Zbog personalnih i logističkih zahtjeva može biti vidljivo povećanje operativnih troškova u situaciji s dva dežurna borbena dvojca.

Međutim, korištenje stranih vojnih postrojbi za kontrolu hrvatskoga zračnog prostora neće biti besplatno. Od hrvatske strane će se vjerojatno očekivati pokrivanje troškova baziranja i upotrebe stranih borbenih zrakoplova, a riječ je o troškovima logistike, održavanja i amortizacije.

Postoji ona stara narodna poslovica koja kaže – „Tko ne plaća svoju vojsku, plaćat će tuđu“. A tuđa je uvijek – skuplja. To se u našem slučaju zlokobno počelo ostvarivati.

Dakako, Italija i Mađarska moraju jamčiti punu raspoloživost deklariranih aviona, pružiti određene garancije, itd… Air-policing nisu neke usputne zadaće, nego prave misije gdje lovac leti naoružan.

U mirnodopskim uvjetima provodi se u punom smislu riječi – ratni let. Samo od sebe nameće se i pitanje cijene takve usluge na godišnjoj razini. To je stvar pregovora pri čemu Hrvatska nema kadrove koji su tome dorasli. Neslužbeno se u nekim stručnim krugovima barata grubom cifrom i do 50 milijuna eura ukupnih financijskih troškova takve usluge godišnje.

Ukrajinski remont gori od rata

Taj se iznos može kompenzirati na razne načine, ali to podrazumijeva sjajnu pregovaračku ekipu s hrvatske strane. Air-policing u našem najbližem susjedstvu nije nepoznanica. nad susjednom Slovenijom odavno provode Talijani i Mađari.

Nebo južnije nam Crne Gore i Albanije čuvaju grčki i talijanski lovci. U air-policing mozaik istočnog Jadrana sada se, na žalost, i Hrvatska počela uklapati. Gotovo je nepoznato u široj javnosti da se već 2011. ozbiljno razmatrala mogućnost davanja koncesije na zaštitu nacionalnog zračnog prostora Talijanima ili Mađarima.

Jedna naša vojna delegacija posjetila je tada i talijansku bazu iz koje uzlijeću lovci koju čuvaju nebo „dežele“.

Sve ovo što nam se događa sa ratnom avijacijom ne samo da bolno demonstrira naš kadrovski i tehnički raspad, nego pokazuje da naš vojno-politički vrh nema vanjskopolitički opservatorij odakle može promatrati i predviđati budućnost vlastite obrane, ali i događanja u najbližem susjedstvu.

Što je HRZ dovelo u utrku s vremenom koju upravo grčevito vodi? Ponajprije katastrofalni remont MiG-ova u Ukrajini (SDP-ova Vlada).

Ono ključno što se zaboravlja, više smo MiG-ova izgubili zbog ukrajinskog remonta, negoli u Domovinskom ratu. Točnije u Odesi smo ostali bez 4 lovca, a u ratnom djelovanju tri su nam oborena (piloti Radoš, Peris, Perešin).

Analitički tim Maxportala/Foto:Morh

 


Širi dalje
Komentiraj
Podjeli
Objavljeno od

Najnovije

Jasna Vojnić u Beogradu: Napadajući Hrvatsku slabite Srbiju

"Hrvati u Srbiji nisu problem, oni su resurs", izjavila je u obraćanju srbijanskim medijima u…

11 sati prije

O izjavi srpskog ministra: Beograd prijeti teritorijem – Zagreb uzvraća udarac!

Šef hrvatske diplomacije Gordan Grlić Radman oštro je osudio u četvrtak izjavu srbijanskog ministra informiranja…

12 sati prije

Amerikanac ubio suprugu Srpkinju. Osuđen je na doživotni zavor

Brian Walshe osuđen je na doživotni zatvor bez mogućnosti uvjetnog otpusta zbog ubojstva supruge Ane…

12 sati prije