Od kako se krajem siječnja ove godine helikopter HRZ-a OH-58D Kiowa Warrior srušio u more Zlarinskog kanala, nitko ne zna jesu li u MORH-u poduzeli mjere za sigurnost pilota na drugim helikopterima. Sigurno nisu, jer da jesu budna PR služba MORH-a time bi se pohvalila. Hvale se i daleko manjim, benignijim stvarima, pa kako ne bi novim mjerama za sigurnost pilota.
Dakle, u prvom redu mislimo na kupnju suhih odjela za pilote Kiowa, ali i pilota svih ostalih letjelica u HRZ-u.
Suho odijelo je propisano pravilnicima u HRZ-u, ali ga nitko nikad u našem zrakoplovstvu nije ni vidio, a kamoli nosio. Američki propisi preporučuju suho odijelo već kad je temperatura mora ispod 15 stupnjeva Celzija. U Zlarinskom kanalu temperatura je bila oko 12 stupnjeva.
Suha odjela služe za izbjegavanje početnog temperaturnog šoka i za preživljavanje pilota u vodi dok ne dođe služba spašavanja. Sastavni dio takvih odjela je i boca s rezervnim kisikom koja omogućava 15 do 20 udisaja bez obzira na dubinu. Takvu opremu nose piloti svih državnih službi i vojski na zapadu koje redovno operiraju iznad vodenih površina. Takva su odijela obično žarkih boja kako bi se pilote, u slučaju havarije, lakše uočilo u moru.
Nismo čuli ni da je MORH pokrenuo nabavu emergency floats-a. Sustav EFS – emergency float system se ugrađuje na skije helikoptera, aktivira se automatski ili po naredbi pilota. Cijena elementarnih modela EFS startaju od tri i pol tisuća dolara. U slučaju hitnog slijetanja na more, EFS se automatski aktivira i letjelica po slijetanju na morsku površinu sigurno pluta.
U slučaju pada Kiowe HRZ-a kod Zablaća to bi značilo da je druga Kiowa koja je bila u pratnji srušene, mogla sletjeti na more, na samo mjesto nesreće, i pružiti pomoć unesrećenim pilotima. Još uvijek piloti Kiowa HRZ-a ne idu na simulacijske treninge udara, odnosno spuštanja u more, tzv. HUET training (Helicopter Underwater Escape Training). S druge strane, piloti MUP-ovih helikoptera HUET treninge redovno rade u Italiji.
Da zaključimo, mjesecima nakon tragedije pada Kiowe i pogibije dvaju mladih pilota, jedina oprema koju njihove kolege imaju za spašavanje u slučaju pada u more i dalje je – obični prsluk na napuhivanje i vjera u nebesa. Tužno i sramotno za zrakoplovstvo jedne zemlje članice NATO saveza i EU.
Hrvatska javnost je dalje uskraćena za odgovor u kojoj je fazi istraga u padu Kiowe? Tko je odobrio takvu taktiku upotrebe, odnosno brišući let iznad mora? Uskraćeni smo i za informaciju je li provedena prethodna analiza svih rizika takvog leta?
I ono najvažnije, iz HRZ-a nisu javnost izvijestili što kaže proizvođač, američki Bell Textron, o operativnim ograničenjima kada se leti helikopterom tog tipa iznad vodenih, odnosno morskih površina. Jednomotorni helikopter Kiowa Warrior ne koristi se za brišuće letove iznad morske površine. Ako se već radi o takvom režimu leta, isti se vrši uz mjere prevencije i zaštite posade.
Nadamo sa da ova nesreća neće pasti u zaborav kao brojne druge do sada. Još uvijek ne znamo zašto je, na primjer, otpao poklopac kabine na MiGu-21 UMD? Koji su uzroci pada MiGa-21 kod Velike Gorice? Zašto je pao Mi-8 u Vukovaru, Ivanjoj Reci, i tako dalje, i tako dalje… O nesrećama vojnog zrakoplovstva u Republici Hrvatskoj doslovno ne postoje službeni izvještaji o uzrocima. Radi li se o sustavnom zataškavanju?
Vrijeme je da propisi koji vrijede u civilnom zrakoplovstvu obuhvate i HRZ, tu sivu zonu bez propisa i pravila. Zar nam moraju ljudi i dalje ginuti da bi se nešto promijenilo na bolje po pitanju sigurnost? „Mi smo vojska pa nas ne vrijede civilni propisi“ – mantra je mudraca u HRZ-u koja je već uzela danak u mladim životima. Zbog navodnog šverca oružja u Zemuniku padale su glave u HRZ-u. Zbog smrti dva pilota odgovornih izgleda nema, pa čak ni po moralnoj osnovi….
M.Marković/Foto: USdefense.gov
Menadžerski tim Marka Perkovića Thompsona je objavio da su predali zahtjev za novi koncert u…
Politički analitičar dr. Žarko Puhovski je tijekom gostovanja na N1 televiziji komentirao političke aktualnosti. Spomenuo…
Za razliku od većine EU-a, Budimpešta nije poduzela nikakve korake za smanjenje ovisnosti o ruskim…
Komentiraj