Dok zagrebački muzeji pripremaju multimedijalne instalacije o “europskim vrijednostima”, a ministarstva raspravljaju o “inkluzivnosti baštine”, u Beogradu leži stvarna povijest – konzervirana, katalogizirana i pod ključem. Ne njihova, nego hrvatska. I ne metaforički, nego doslovno: mačevi, topovi, zastave, arhive pa čak i avioni.
U Vojnom muzeju na Kalemegdanu i dalje se čuvaju originalni hrvatski srednjovjekovni mačevi, izrađeni u domaćim radionicama ili donijeti s europskih bojišta, s grbovima plemstva iz Slavonije, Dalmacije i Hrvatskog Kraljevstva. Topovi iz arsenala Dubrovačke Republike, s jasno ugraviranim hrvatskim grbovima i latinskim natpisima, izloženi su kao “jugoslavensko nasljeđe”.
Isti je tretman primijenjen i na autentične zastave hrvatskih partizanskih brigada, uključujući one slavonske, dalmatinske i zagorske, koje su oslobađale hrvatski teritorij pod zapovjedništvom ZAVNOH-a, a danas su u staklenim vitrinama Beograda – bez naznake nacionalnog konteksta. Ista je stvar i sa izloženim tenkovima hrvatskih partizanskih brigada.
Posebnu pažnju izaziva i jedan eksponat koji je doslovno trofej povijesti: crni, blindirani Mercedes koji je Adolf Hitler darovao Anti Paveliću, u znak osobne podrške. Automobil je nakon oslobođenja navodno zaplijenjen u okolici Zeline i prebačen u Beograd, gdje se desetljećima nalazio u vojnim garažama, a zatim i kao muzejski eksponat.
Danas o njemu službeno nitko ne govori, špekulira se da su ga Srbi posudili Slovencima za nekakvu izložbu. Taj Mercedes izaziva previše političkih osjetljivosti – i na istoku i na zapadu. No to ne mijenja činjenicu: automobil je povijesni artefakt, i to hrvatski.
Pavelić i Budak u Mercedesu 770K koji je Adolf Hitler 1942. darovao poglavniku NDH. Dug je šest metara i težak četiri tone. Foto: Darko Sagrak/HDA
Još je zanimljiviji slučaj Muzeja vazduhoplovstva u Batajnici, pokraj Beograda, gdje se među eksponatima nalazi jedan od rijetkih preživjelih primjeraka borbenog zrakoplova Fiat G.50 Freccia, (Strijela) talijanske proizvodnje iz Drugog svjetskog rata.
Riječ je o avionu koji je služio u sastavu Ratnog zrakoplovstva NDH, s izvornim dijelovima i oznakama iz tog razdoblja. Avion je izuzetno rijedak i tehnički vrijedan, a u cijeloj Europi – ne postoji nijedan primjerak. Iako je korišten na hrvatskom teritoriju, pod zapovjedništvom hrvatskih snaga, ostao je u Beogradu kao trofej 1945., a od tada do danas nitko iz Republike Hrvatske službeno ga nije zatražio natrag.
Svi ti predmeti i eksponati – mačevi, topovi, zastave, vozila, zrakoplovi – jasno potpadaju pod odredbe Sporazuma o sukcesiji bivše SFRJ (Aneks D), potpisanog 2001. godine, kojim se propisuje da se kulturna i muzejska građa treba vratiti matičnim državama prema mjestu nastanka, značaja ili funkcije.
To znači da sve ono što je pripadalo hrvatskim institucijama, teritoriju ili povijesnim entitetima treba – i mora – biti vraćeno Republici Hrvatskoj. Beograd je to potpisao. Ali nikada proveo.
Fiat G-50 Freccia. HRZ je imao devet takvih zrakoplova. Jedan je preživio rat, danas se nalazi u Beogradu. Jedini je takav na svijetu. Foto: Darko Sagrak/HDA
S druge strane, Ministarstvo kulture RH već godinama ne pokazuje ozbiljan interes za tu temu. Povremeno se spominju komisije, radne skupine, poneki diplomatski sastanak – no nikakve konkretne akcije nisu poduzete. Čak ni javna inicijativa, čak ni parlamentarna rasprava. Kao da se radi o neugodnoj prošlosti koju je bolje ne dirati, da ne bismo morali tumačiti kontekst.
Problem, međutim, nije samo u Beogradu. Problem je u hrvatskoj kulturnoj i političkoj pasivnosti, u selektivnom pamćenju i institucionalnom strahu od vlastite povijesti.
Ako je nešto iz NDH – odmah se smatra otrovnim. Ako je iz NOB-a – više ne zanima suvremenu politiku. Ako je srednjovjekovno – previše podsjeća na nacionalni kontinuitet. Ako je vojno – postaje sumnjivo.
I tako se cijeli niz ključnih eksponata, koji u drugim državama predstavljaju temelje nacionalnog identiteta, u Hrvatskoj gura pod tepih, dok ih Beograd – tiho i sustavno – pretvara u dio vlastitog kulturnog kapitala. Arhivu ratne vukovarske bolnice, koja se nalazi negdje u Beogradu, više nitko ni ne spominje u javnom prostoru.
Kad jednom neka druga država ispriča vašu povijest – više nije vaša. Pitanje sukcesije kulturne i vojne građe nije samo administrativno. To je pitanje političkog samopouzdanja, odnosa prema vlastitoj prošlosti i prema međunarodnim pravima. Jer povijest se ne skenira u digitalne arhive, niti se tretira kao dekoracija za festivale. Povijest se čuva, traži i vraća. Diplomatski, pravno, strateški – ali odlučno.
Ako hrvatsko Ministarstvo kulture i dalje bude izbjegavalo temu povrata svoje baštine iz Beograda, uskoro ćemo se naći u apsurdnoj situaciji u kojoj će Srbija biti čuvar hrvatskih mačeva, topova, zastava, zrakoplova i limuzina – a Hrvatska će imati PowerPoint prezentaciju o europskom sjećanju.
Vrijeme je da se netko u Zagrebu konačno zapita: što ćemo zapravo ostaviti budućim generacijama, ako danas ne tražimo ono što nam pripada? Jer ako ne znamo što je naše – ostat će zauvijek tuđe.
Dođe li do skore promjene vlasti u Srbiji ista će „k’o tane da poleti“ prema Europskoj uniji. Stoga, već sada treba jasno poručiti budućim nosiocima europskog puta u Srbiji da put u Europsku uniju vodi preko Hrvatske te da isti ne mora nužno biti „trnovit“! Sve se može riješiti doslovno u jedno danu – jednom od dvije kompozicije „Plavog vlaka“ koje se još uvijek nalaze u Beogradu.
U jednu od njih potrebno je „ukrcati“: arhivsko gradivo Nezavisne države hrvatske (2-3 vagona), mačeve, topove i zastave (2-3 vagona), zrakoplov i limuzinu (jedan vagon), a na kraju mogu prikačiti i vagon s Maršalom! Nije nužno, al’ kad se vozi neka se vozi! Kumrovec čeka!
Garantiramo da će sva predpristupna poglavlja biti potpisana u vremenu u kojem je potrebno „Plavom vlaku“ da iz Beograda dođe do zagrebačkog Glavnog kolodvora!
M. Marković/Foto: Darko Sagrak/HDA ( Naslovna fotka je AI generirana)
Neki Srbi rugaju se kako Hrvati nemaju svojih kraljeva ni povijesti. Ovaj članak govori o…
Radomir Đalović više nije trener Rijeke. Vijest koja je jutros odjeknula potvrdila je i službena…
Večernji list je objavio dokument iz vremena kad je hrvatski premijer Andrej Plenković imao 14…
Komentiraj