Hrvatska književna laž ili o 35. godišnjici smrti Miroslava Krleže

Širi dalje

KOD svake obljetnice vezane za život i stvaralaštvo Miroslava Krleže priređuju se simpoziji, tribine i ostala događanja njemu u čast, kao najvećem hrvatskom književniku. Englezi imaju Shakespearea, Španjolci Cervantesa, Ukrajinci Ševčenka, a Hrvati Krležu.



 

Stvar je u tome što su prvi dobrano stvorili estetiku svojih nacionalnih književnosti, formulirali nacionalne ideologeme i oblikovali jezik, dok je Krleža u tom kontekstu jedan od (velikih) književnika 20. stoljeća. No, kakogod, obljetnica smrti pa i 35-godišnja zasjenila je 100-godišnjicu smrti Matoša od prije dvije godine, inače najplodnijeg hrvatskog pisca.

Glorificiranje Krležinog lika i djela samo je još jedan primjer prevage mita nad poviješću:
1. Poznata je priča o Krležinom životu za vrijeme NDH. Jadan pisac zbog svoje komunističke prošlosti i radi toga što mu je žena bila srpkinja mora se skrivati od “podivljalih hordi ustaških koljača”. Kolika je Krležina podmuklost tih godina bila svjedoči njegov tekst “Pijana novembarska noć 1918″. U njoj opisujući događaje iz vremena raspada K.U.K. monarhije, napada generala Slavka Kvaternika, radi toga što je nazdravljao sa srbijanskim oficirima koji su došli “osloboditi” Zagreb od “Austro-ugarskog jarma”. Timing pisanja ovog eseja, nije slučajan; radi se o 1942. godini- vremenu sukoba Kvaternika s Pavelićem. Magnum crimen zdravice sa srbijanskim oficirima u najgore doba za hrvatsku suverenost i državnost i to iz pera najuglednijeg ljevičara trebao je utrti put za agitrpopovski linč protiv tada 2. čovjeka NDH-a, a Krležu uhljebiti na neku visoku sinekuru.
Na sreću Kvaternikovu, a nesreću Krležinu sukob Pavelić- Kvaternik završava mirno. Vojskovođa odlazi na odmor u Slovačku i ubrzo se povlači iz politike.

No, osim toga Poglavnik nudi nekoliko puta visoke funkcije Krleži: par puta profesuru na sveučilištu (iako ovaj nije imao nikakvo formalno obrazovanje) i jedanput mjesto intendanta HNK.
O položaju Krležine obitelji tijekom NDH, svjedoči slučaj mlađeg brata njegove “suputnice” Milana Kangrge

. Kangrga tako rat provodi kao pitomac vojne škole u Austriji, eda bi mu u ranu proljetnu zoru negdje između 5/6. svibnja 1945. minevrina sova šapnula kako je vrijeme za prelazak u partizane.

Kangrga će kasnije, tvrditi kako ga je čitav rat od “ustaške kame” sakrivao legendarni zagrebački nogometaš Ico Hitrec. Kao da bi ga jedan nogometaš mogao sakrivati 4 godine bilo od koga.
Tako je, budući profesor filozofije umjesto bavljenja temama poput “problem etike u mladog Marxa”, umalo završio u časničkoj uniformi i vrlo vjerojatno nekoj kancelariji u vojarni na Črnomercu ili Borongaju.

Nakon rata, zbog prijeratnih zasluga i dobrog odnosa s Titom, Krleža postaje neprijeporna intelektualna uloga hrvatske kulture. Tako dobiva na upravljanje Leksikografski zavod. Osim toga, njegov kružok, prijeratni i poslijeratni, vrši dugi marš kroz sve akademske institucije.
Poznat je slučaj Pavla Vuka-Pavlovića, profesora etike na Filozofskom fakultetu u Zagrebu. Njemu usred predavanja o Plotinu, upada grupa skojevaca 1947. godine skandirajući: “Hoćemo Marxa i Lenjina”. Vuk-Pavlović napušta dvoranu i više se u nju nikada ne će vratiti. Mjesto Katedre za etiku, ostat će upražnjeno sve dok njegov šogor Kangrga ne diplomira. Slične čistke događale su se u razdoblju 1945-1949 na svim značajnim odsjecima dotičnog, ali i ostalih fakulteta Zagrebačkog sveučilišta.
Tako je prijeratni gimnazijski profesor povijesti, Vaso Bogdanov, postao stručnjak za suvremenu povijest. Bogdanov je, naime bio prvi Krležin bibliograf.
Slična stvar je bila i s Dušanom Bilandžićem. Akademik Bilandžić je 10-godina gradio karijeru vojnog povjesničara, prije nego je diplomirao- pravo. Titulu akademika i eksperta će stići prepričavanjem reznih događaja sa plenuma IK-a i CK SKJ na kojima je bio.

Upravo ta bulumenta ili barem njihovi nasljednici, djeca, sada već i unučad za svoje projugolsvenske ideje naći će legitimaciju u Krleži: “Krleža je rekao mi smo jedna narod razdvojen…”, “Krleža je rekao mi govorimo jednim jezikom, samo ga…”. I tu je prestaje sva rasprava. Ako je Veliki pisac tako rekao, tome se ne proturječi,kao što se ne proturječi teološkim dogmama.

O Krležinoj anti dogmatičnosti i hrabrosti, vrli krležolozi navode njegov referat na Drugom kongresu književnika Jugoslavije 1949. Tamo se Krleža hrabro založio za pluralnost umjetničkog stvaralaštva.
Krležinu hrabrost treba ipak tražiti u njegovoj ulozi u potpisivanja Deklaracije o Položaju i nazivu hrvatskog književnog jezika te njegovom pismu Bakariću. Krleži je ponuđeno časno odstupanje iz članstva CK, dok su ostali potpisnici Brozović, Šegedin, Mihalić i ini nečasno izbačeni, a njihove karijere na neko vrijeme zamrznute. Bio je to prvi čin “Hrvatske šutnje” koja će se razbuktati nakon Karađođeva, a svoj vrhunac doživjeti Šuvarovim lomljenjem pogače sa Slobom Miloševićem na Gazimestanu 1989.

Potisivanje Deklaracija dotada glavnog zagovornika jedinstva “srpskohrvatskog” jezika govori mnogo o ličnosti Krleže. Smušen, lako povodljiv i nesiguran u sebe liči više na lik Filipa Latinovicza u razgovoru s dr. Kyrialesom.
Sličan je bio njegov odnos prema religiji. Zagriženi ateist od mladih dana, pred kraj života ostaje duboko potresen nakon samo jednog čitanja Chestertona.

Kada bismo uspoređivali Krležu s današnjim piscima; najbolja usporedba bi bio Srećko Horvat.
Obojica ljevičari, po vjeri i uvjerenju (više po vjeri, nego uvjerenju). Svoju veličinu grade na poznanstvu s uglednim ljevičarima u svijetu te kvantitativnom produkcijom djela čije teme obuhvaćaju sve: od političke ekonomije do ljubavi, od kvantne fizike do filmografije, pabričeći sve i svašta. U provincijskoj sredini to je više nego dovoljno za auroru velikog pisca.

Glorifikacija Krleže- glorifikacija je mita naspram povijesti. Mita o antifašističkoj pobjedi “golorukog naroda nad mrskim neprijateljima i domaćim izdajnicima“, mita o ZAVNOH-u kao temelju hrvatske državnosti, mita o “policentričnosti  južnoslavenske književne dijasisteme” koji zagovarjaju određeni njemački sociolongvisti i sociolozi (više sociolozi).
Krleža ostaje jedan od glavnih simbola projugoslavenskog identiteta. Nešto kao njihov Shakespeare, Cervantes, Ševčenko.

Ustvari to je pobjeda mita nad poviješću. Kako je onomad Matoš pisao o Meštroviću nezadovljan njegovom fasciniranošću Kosovskim mitom, namjesto hrvatskom poviješću:

Samo se po sebi razumije, da mene kao Hrvata silno boli, što Meštrović, rodom Hrvat, nije našao u povijesti hrvatskog heroizma ni jedne jedine epizode dostojne njegovog slavosrpskog dlijeta, slaveći bitku bježanja i izdaje, slaveći izmećara i tursku pridvoricu Marka i zaboravljajući da je Zrinjski veći od atentatora Obilića i da za junaštvo nebrojenih hrvatskih delija ne svjedoče lažljivi slijepci, već dokumentarna gospođa Historija“.

Mario Jurčec


Širi dalje
Komentiraj
Podjeli
Objavljeno od

Najnovije

Rijeka – Dinamo1:2 Modri preokretom srušili Rijeku, eurogol Petkovića

U derbi susretu 33. kola HNL-a, ali i cijele sezone, nogometaši Dinama su nakon preokreta…

5 sati prije

Jedan grad u bivšoj državi Tito je mrzio iz dna duše, uvijek ga je izbjegavao

Josip Broz Tito, doživotni predsjednik SFRJ, preminuo je 4. svibnja 1980.  godine. Tog dana na…

11 sati prije

Butalno pretukao političara SPD-a pa se predao. Policija šokirana kad su vidjeli tko je

Njemačkim se vlastima u nedjelju predao 17-godišnji tinejdžer, tvrdeći da je jedan od počinitelja nasilnog…

11 sati prije