Intervju je objavljen u listu Islamske zajednice BiH “Preporod” na stotu obljetnici Sarajevskog atebtata, a intervju je i danas, deset godina kasnije svjež i aktualan.
S povjesničarem dr. Zlatkom Hasanbegovićem, članom izvršnog odbora Medžlisa islamske zajednice Zagreb i autorom dviju znanstvenih monografija “Muslimani u Zagrebu 1878-1945.: Doba utemeljenja” i “Jugoslavenska muslimanska organizacija 1929.-1941. (U ratu i revoluciji 1941.-1945.)”. Budući da se ove godine obilježava 100. godišnjica od tog famoznog događaja i početka Prvog svjetskog rata fokusirali smo pitanja na Sarajevski atentat i interpretaciju njegove pozadine.
Glavni grad Bosne i Hercegovine će tijekom lipnja 2014. biti centar Europe i svijeta. Naime, obilježavanje stogodišnjice od Sarajevskog atentata bit će povod okupljanja povjesničara, znanstvenika, političara… Koliko je taj skup značajan?
Svako okupljanje međunarodnog značaja u Bosni i Hercegovini ima prvorazrednu važnost budući da fokus javnosti skreće na ovdašnje nesređene državne i političke prilike za koje odgovornost, osim domaćih aktera, snosi i tzv. međunarodna zajednica kao konglomerat različitih i često suprotstavljenih interesa, koji su i doveli do oba svjetska rata. Bosanskohercegovački gordijski čvor je prvorazredno europsko pitanje i nikada nije bio samo mjesni problem sukoba državno-nacionalnih koncepcija i pretenzija već je svaki njegov moderni epilog, uključujući i današnje stanje, bio rezultat međunarodnog konteksta, a tek na rubu stvarne volje domaćih aktera i njihova odnosa snaga.
Mislim da će sarajevska obljetnica biti dobra prigoda bošnjačkim političarima i javnim radnicima da podsjete europske državnike na tu činjenicu, kao i okolnost da su Bosna i Hercegovina i Bošnjaci postali kolateralnom žrtvom pada Berlinskog zida i tadašnjeg suparništva između Berlina, Pariza i Londona koje je priječilo bošnjačku ratnu samo obranu ili djelatnu međunarodnu vojno-političku intervenciju protiv Beograda i njegovih prekodrinskih ispostava, barem prema kasnijem kosovskom obrascu.
Iz toga proizlaze i stanovi te europske moralne obveze prema Bosni i Hercegovini iako je, kao što znamo, moral u međunarodnim odnosima jalova kategorija. Umjesto našeg stalnog zanovijetanja o nepravdi i genocidu, a na temelju dosadašnjeg iskustva, misao vodilja svakog bošnjačkog političko-nacionalnog i državnog napora trebala bi glasiti: „pomozi si sam, pa će ti pomoći i drugi“.
Što bi to bio međunarodni kontekst moderne bosanskohercegovačke povijesti?
Tek da podsjetim, svi državno-pravni preokreti nakon 1878., bez obzira kako ih vrjednovali, nastupili su bilo izravnom vanjskom intervencijom ili kao mjesni odjek šireg europskog vojno-političkog preokreta. Bosna i Hercegovina se 1878. našla u austro-ugarskom državnom sklopu kao rezultat međunarodne konferencije i strane vojničke okupacije o čemu domaće stanovništvo ni na koji način nije moglo odlučivati.
S obzirom na to da je jedina stvarna alternativa takvom razvitku bilo priključe nje Bosne i Hercegovine novonastaloj srpskoj državi, gledano iz naknadne bosanske muslimanske vizure to je bio sretan i povoljan ishod. Drugo je pitanje zašto tradicionalna muslimanska društvena elita, tek uz iznimku mlađe inteligencije u nastajanju, to nije mogla prepoznati već se u sljedeća tri desetljeća do 1908. okrenula besplodnoj i samoubilačkoj protuaustrijskoj oporbi i očekivanju „Godota“ osmanske restauracije i povratka sultanove „vlasti“, iako je jedini „sultan“ koji je u tom trenutku mogao zamijeniti bečkoga „ćesara“ bio Petar I Karađorđević, poznat i kao „Veliki Oslobodilac“.
Na nedostatak racionalne percepcije Sarajevskog atentata ukazao je zagrebački rok-bend “Azra” stavljajući jednu od arhivskih fotografija na omot svog posljednjeg studijskog albuma, objavljenog 1987. godineOno što u historiografiji poznajemo kao muslimanski pokret za vakufsko-mearifsku autonomiju i iz njega proizašlu političko-stranačku akciju, u stvarnosti je, bez obzira na namjere i motive njegovih nositelja, do 1908. predstavljalo igračku u rukama srpske politike i njezinih protuaustrijskih državno-političkih ciljeva.
Oni koji su to jasno vidjeli i tome se suprotstavljali, poput prvih izdanaka mlađe inteligencije i zagovornika modernizacije muslimanskog društva (Safvet-beg Bašagić, Osman Nuri Hadžić, Ademaga Mešić), bez koje bi se muslimani pretvorili u osmanski relikt osuđen na propast, žigosani su kao austrijske sluge i agenti hrvatske nacionalne ideologije. Kada se konačno shvatila sretna okolnost i vrijednost ulaska u Habsburšku Monarhiju bilo je već kasno.
Monarhija je propala, ali ne zbog Bosne i Hercegovine, već zbog ishoda svjetskog rata kojem je sarajevski pucanj bio samo povod i koji bi se dogodio i bez Gavrila principa i njegove družine povezane sa srpskim urotničkim podzemljem u Beogradu.
U kojoj je mjeri međunarodni kontekst utjecao na stvaranje obiju Jugoslavija?
Kao i u preokretu 1878., prva Jugoslavija 1918. nije nastala kao ostvarenje navodnih težnji tzv. jugoslavenskih naroda, kako se učilo u školama, već kao posljedica sloma Centralnih sila i pobjede antante i s njom povezane Srbije koja se našla na strani pobjednika i time u mogućnosti da ostvari svoje državno-političke pretenzije, koje su se morale donekle prilagoditi šarolikoj nacionalnoj stvarnosti. Niti prva, niti druga Jugoslavija nisu nastale kao izraz stvarne volje naroda, već kao kolateralna posljedica ishoda svjetskog rata i sposobnosti domaćih aktera povezanih s pobjednikom (1918. Srbija, 1945. Titovi komunisti) da ostvare svoje ciljeve.
Kada je nestalo šire međunarodne konstelacije na kojoj je, uz silu i nedemokratski unutarnji poredak, počivala svaka jugoslavenska država, pokazala se i njezina prava (bez)vrijednost i činjenica da Slovence u Mariboru i Albance u Prizrenu u istoj državi na okupu može držati samo jugoslavenska „fikcija“ oslonjena na vojsku, tajnu policiju i represivni aparat.
Zbog iracionalnog jugoslavenstva, desetljećima pothranjivanoga i kultom Mlade Bosne i Gavrila Principa, jalovih sentimenata i neshvaćanje prave naravi jugoslavenske države, Bošnjaci su platili skupu cijenu, uz bolnu spoznaju da su mnogi naši sunarodnjaci u nesretno ljeto 1992., od prijedora do Bijeljine, ritualno ubijani i dalje kao uvjereni Jugoslaveni, nesposobni do samoga kraja dokučiti što se i zašto događa.
To je i razlog zašto sam bio i ostao skeptičan prema mnogim današnjim novorođenim (pan)bošnjačkim nacionalnim mesijama koji su zaboravili na svoje držanje ključne 1991./1992. kada su kao militantni Jugoslaveni i „građanski“ aktivisti širili iluzije i potkopavali nacionalnu samoobranu. Metanoja (obraćenje) je legitimna, na njoj uostalom počiva i vjerska istina, ali ona traži i pokajanje. Osobno, draži mi je dosljedni Jugoslaven i ateist od novorođenog preobraćenika koji je u svome djelovanju zadržao sva
ključna obilježja napuštene ideologije, uključujući i sijanje neostvarivih nacionalno-državnih iluzija.
Danas se nekadašnji službeni pogled na Sarajevski atentat ipak promijenio. Dok je za neke atentator Gavrilo Princip ubojica i terorist, za druge je i dalje heroj?
Gavrilo princip je bio i ubojica i junak, a što proizlazi iz same činjenice da je bio spreman žrtvovati se za svoju ideju i političke ciljeve. Da je bio kukavica sigurno ne bi izvršio atentat već bi nastavio rušiti Monarhiju za kafanskim i bilijarskim stolom. Tek usput, bilijar mu je bila omiljena igra.
Mislim da se u ocjeni Principa ne trebamo gubiti u jalovim raspravama je li bio ili nije bio „terorist“, jer danas taj pojam ima sa svim drugu konotaciju, a dok je svijeta i vijeka vrijedit će pravilo da je isto djelo za jedne terorizam i zločin, a za druge junaštvo i žrtva. Takva rasprava je irelevantna budući da zaobilazi bitno i svodi se na sam čin atentata, a zaobilazi njegovu političko-nacionalnu, državnu i idejnu pozadinu.
Što je današnji bošnjački odnos prema Principu i Sarajevskom atentatu?
Za bošnjački odnos prema Sarajevskom atentatu i „mladobosanskom“ gibanju ključna je upravo ta pozadina budući da o njoj i njezinu vrjednovanju postoje i zauvijek će postojati oprječna i međusobno nepomirljiva mišljenja.
U srpskom nacionalnom imaginariju Princip je vječni nacionalni junak, Miloš Obilić svoga vremena, koji je smaknuo tuđinskog vladara kao simbola strane vladavine koja je stajala na putu nacionalnom ujedinjenju cjelokupnog srpstva u zamišljenim okvirima „od Korduna do Soluna“.
U takvom afirmativnom odnosu prema principu i Mladoj Bosni u osnovi nema razlike između klasičnih srpskih nacionalista i beogradskih salonskih ljevičara, „Jugoslavena“ i pseudoantiglobalista. Zato je i moguće da za Principom kao simbolom posežu gotovo sve srpske kulturno-političke struje, od ocvalih akademika SANU, preobraćenog Emira Kusturice, do „lijevo-liberalne“ spisateljice Biljane Srbljanović koja je nedavno napisala kazališni dramski predložak u kojem Princip preuzima ulogu pravdoljubivog, romantičnog i zbunjenog pobunjenika, otuđenog od zle i pokvarene gradske sredine, nešto kao preteča naših ljevičarskih ekshibicionista po sarajevskim i ostalim „plenumima“.
Siguran sam kada se ova predstava nakon Beča i Beograda pojavi na sarajevskim kazališnim daskama da će biti slavljena kao prvorazredno teatarsko ostvarenje. Ulaziti u pobijanje srpske slike Principa je gubljenje vremena jer po mom sudu srpska nacionalna i kulturna misao ima pravo na svoj doživljaj prošlosti, bez obzira na to što o tome mislili u Sarajevu ili Zagrebu, a to naravno vrijedi i obrnuto.
Što je onda prava idejna i nacionalna pozadina „Mlade Bosne“ i Sarajevskog atentata?
Ključna dvojba koja se postavlja glasi: je li Princip bio ekskluzivni srpski nacionalist ili „idealni“ Jugoslaven, uostalom kao takav i slavljen u obje Jugoslavije. Činjenica je da „mladobosansko“ gibanje nije imalo vanjsko obilježje ekskluzivnog srpskog nacionalizma već je, osim ideološkog utjecaja konglomerata anarhizma, nihilizma i slavenskog rasnog mesijanizma, baratalo pojmovima jugoslavenstva i tzv. jugoslavenskog nacionalnog ujedinjenja. ipak, supstrat, temelj i pogonsko gorivo, uključujući i bombe i revolvere, toga „jugoslavenstva“ bila je srpska nacionalna misao i državna predaja, te Kraljevina Srbija kao pijemont jugoslavenskog ujedinjenja i „oslobođenja“.
Iz toga je proizlazio i „mladobosanski“ odnos prema bošnjačkoj muslimanskoj i hrvatskoj, katoličkoj baštini i predaji kao drugorazrednim reliktima tuđinske osmanske vladavine i „rimskog“ zapadnog crkvenog utjecaja.
Danas kada su protokom vremena barem izvana zacijelile sarajevske ratne rane pojavili su se suptilni pokušaji prevrednovanja i rehabilitacije „mladobosanaca“ i Gavrila Principa u ključu idealnih Jugoslavena, suprotstavljenih etno-konfesionalnim partikularizmima i nacionalizmima, boraca protiv globalizma i dekadentne građanske civilizacije, nešto kao pop-ikona, preteča Tita, partizana, Boška Buhe, Che Guevare, Noama Chomskog i Slavoja Žižeka.
U takvoj interpretaciji princip postaje neojugoslavenskom toljagom protiv bošnjačkog i hrvatskog nacionalizma, „klerofašizma“ i „svjetskog kapitalizma“, te naivnom žrtvom zle i pokvarene sara jevske čaršije, koju je prema Principovu iskazu trebalo, metaforički ili stvarno, sabiti u kutiju šibica i zapaliti. Koga zanima takva slika principa može se nadahnuti radovima Muharema Bazdulja, Vuka Bačanovića ili Miljenka Jergovića.
Naš odnos prema principu i Sarajevskom atentatu u svojoj je biti odnos prema jugoslavenstvu. Svi oni koji među Bošnjacima u Jugoslaviji vide povoljan državni okvir, a u jugoslavenstvu razrješenje kulturno-nacionalnih suprotnosti nemaju razloga ne simpatizirati s Gavrilom principom i ostalim „mladobosancima“.
Svi oni koji u titoizmu vide vrhunac državničkog djelovanja, a Titove slike i danas ističu kao ikone ne trebaju imati kompleks Gavrila Principa koji je uistinu bio duhovna preteča i prvomučenik svake Jugoslavije, uključujući i Titovu, koja je zato s razlogom slavila Principov čin i žrtvu.
Osuđivati Principa kao „teroristu“, a slaviti komunističke revolucionare i njihovog vođu koji su, ne računajući ratna i poratna izvansudska masovna smaknuća stvarnih ili izmišljenih neprijatelja, i u svome predratnome revolucionarnom djelovanju, nadahnuti i Principovim proturevolucionarnim uzorom, posezali za atentatima, bombama i likvidacijama je prvorazredno licemjerje. podsjećam na nedavnu „aferu“ oko imena jedne goraždanske škole po Huseinu ef. Đozi.
Tada se podigla halabuka iz „antifašističkih“ krugova koji su konstruirali tezu o „bošnjačkom fašizmu“. Dokaz za to je, prema stanovitom Ameru Tikveši, trebala biti činjenica da nekim čudom u Sarajevu imaju ulice „zlikovci“ poput Ahmeda Muradbegovića, Alije Nametka i Mustafe Busuladžića, a među ostalim komunističkim velikanima više nema ulice revolucionara i „antifašista“ Alije Alijagića, notornog atentatora na ministra unutarnjih poslova tadašnje države.
Sve dok će naše ulice nositi imena po komunističkim diktatorima, ubojicama te osobama i, prema tadašnjim pravnim normama i konvencijama o ratnom pravu odgovornim za masovna ubojstva i zločine, nijekati pravo bilo kome da slavi Gavrila Principa, Radovana Karadžića ili Dražu Mihailovića je najobičnije zanovijetanje.
Ako želimo istinsko suočavanje s prošlošću onda ono treba biti cjelovito i neselektivno. Mjerilo zločina treba vrijediti jednako za sve, pa bili to i Josip Broz i Valter Perić.
Kao što je poznato javnosti pojavile su se konfrontacije i opstrukcije sarajevskog obilježavanja stogodišnjice Prvoga svjetskog rata. Vlasti RS planiraju organizirati skup u Andrićgradu (Višegrad)?
Iz moje historiografske vizure najvažniji događaj s tim u vezi, a izvan protokolarnih i ceremonijalnim državnih okvira, trebala bi biti međunarodna znanstvena konferencija u organizaciji sarajevskog Instituta za historiju, uz potporu i sudjelovanje Hrvatskog instituta za povijest i ustanova iz Slovenije, Mađarske i Austrije, ali bez povjesničara iz Banja luke i Beograda koji su odbili pozive svojih sarajevskih kolega da i oni u duhu akademskih načela iznesu svoje interpretacije.
Nažalost bošnjački politički krugovi i javnost nisu dovoljno prepoznali važnost ovog povjesničarskog okupljanja i nisu dali jaču potporu Institutu za historiju, a sukladno poslovično maćehinskom odnosu prema akademskim i kulturnim ustanovama i preostalim znanstveno-istraživačkim institutima koje jedva preživljavaju i time postaju lak plijen podivljale gomile, kao u slučaju paljevine Državnog arhiva i neprocjenjive štete o kojoj se uporno šuti kako se ne bi zamjerilo građanskim „aktivistima“, „mladobosancima“ našeg vremena.
Žalosno je da su „građanska“ javnost, ali i političari, osjetljiviji za sudbinu sarajevskih pasa lutalica nego preostalih stožernih kulturnih, arhivskih i znanstvenih ustanova. Osim toga, u sarajevskom novinstvu i medijima veći je prostor od Instituta za historiju dobio nositelj opstrukcije ove međunarodne konferencije i bivši Ekmečićev asistent, historiografski beznačajan Slobodan Šoja.
Skup u tzv. Andrićgradu je tipična folklorna manifestacija srpskog nacionalizma i mislim da joj ne treba pridavati posebnu pozornost.
Biste li se odazvali pozivu za taj skup?
Da su me gospoda iz tzv. Andrićgrada pozvali na svoje okupljanje možda bih i došao budući da sam pristaša uljuđenog dijaloga, a svi koji me poznaju znaju da uvijek govorim ono što mislim, pa bih svoje poglede iznio na isti način bez obzira je li riječ o Sarajevu, Beogradu, Zagrebu ili tzv. Andrićgradu.
Siguran sam da bi u tzv. Andrićgradu počasno mjesto dobio i akademik Muhamed Filipović koji je prije nekog vremena u nastupu za banjalučku RTRS zabrinuto ustao protiv „revizije historije“, podsjećajući javnost da je Gavrilo Princip, ni manje ni više nego „bosanski patriot“ koji je s ostalim „mladim ljudima branio Bosnu od okupatora“.
Ako i ikona bošnjačke nacionalne misli i bosanskog duha u Principu vidi bosanskog junaka, a u crnorukaškim beogradskim urotnicima “oslobodioce“, tko sam ja da prozivam Emira Kusturicu
i gospodu iz tzv. Andrićgrada.D.M. /Foto:
Američki predsjednik Donald Trump izvijestio je da je aktivirao dvije nuklearne podmornice zbog izjava ruskog…
Je li konačno i Milanović nadošao? Ako jeste hvala dragom Bogu. Njemu je trebalo puno…
Bivši izbornik hrvatske nogometne reprezentacije Igor Štimac vraća se trenerskom poslu. Postao je novi trener Zrinjskog što je mostarski…
Komentiraj