Ivica Šola: Thompson za (po)četnike

Širi dalje

Ne mogu komentirati Thompsonov koncert na Hipodromu jer ovaj tekst moram predati prije pokretanja tiskare i prije koncerta, najkasnije u subotu popodne.



Tim povodom, da ne reklamiram, pitao me jedan lokalni medij zašto volim tog kontroverznog Thompsona, a sveučilišni profesor sam?

Kao da je Marko i njegova glazba samo za polupismene krezube idiote. Zato sam odbio odgovoriti tom mučkom provokatoru, pa mu evo u Slobodnoj, nek’ plati par eura, odgovor sveučilišnog profesora.

Budući da sam doktorirao na ocu moderne hermeneutike koji se bavio jezičnim analizama, Pareysonu, evo, dakle, profesorski odgovor: volim ga i njegovu glazbu zato što se slažem sa svim opstruktorima ovog globalnog mega događaja koji stalno diskreditiraju Thompsona, njegov lik i umjetničko djelo, govoreći da je kontroverzna osoba.

Slažem se, Thompson je kontroverzan!

Što je diskriminacija

Moj učitelj Pareyson tvrdi da je mišljenje, znanost – “strogost pojma”. Slikovito, pustimo načas riječ kontroverzno, danas su u modi riječi diskriminacija ili uključivost.

Što se prvog pojma tiče, ima negativnu konotaciju, no izvorno, u starogrčkom ili latinskom, diskriminacija je svojstvo mudraca, pozitivan pojam, koji znači razlučivanje, razlikovanje, slobodni izbor.

Jer kada nešto/nekog izabereš, ženu ili čokoladu, svejedno, normalno i poželjno je da diskriminaraš sve druge žene i čokolade, nakon što si razlučio, razmislio i donio odluku. Samo budala nije sklona diskriminaciji, razlučivanju.

Danas je diskriminacija evoluirala u negativan pojam u smislu ako ti nešto na temelju zdravog razuma, ne paše ili ne želiš, bilo da se radi o osobama ili idejama je kazneno djelo, prekršaj ili socijalno – karijerna smrt. Stigma.

Sve što je bitno u razvoju čovječanstva oduvijek je stvaralo i još i dalje stvara kontroverze.

Slično je s pojmom, danas opet pomodnim, a to je “uključivost”. Što je tu problem, opet u politički (ne)korektnom smislu? Sve što je sveto, po definiciji, to je isključivo, sve što je genijalno i izvrsno je stvar male skupine ljudi, genija, koji su čovječanstvo nosili naprijed.

Konkretno, ako bi sveto bilo “uključivo”, onda bi došlo do perverzije koja uništava svako društvo, demokraciju, poremećaj zvan cezaropapizam, spoj trona i oltara, kao u Teheranu ili Beogradu, svejedno.

Ta isključivost je inače svojstvo ne samo svetog, prema definiciji Rudolfa Otta, već svega izvrsnoga, bez čega nema reda u društvu. Nema napretka i poštivanja različitosti, kao i uzajamnog poštovanja.

Ili paradoksalno, samo je isključivost uključiva, odnosno uvjet mogućnosti uključivosti. U protivnom, slikovito, uključivošću smo došli da ne znamo što je brak, što je muško, žensko, itd…

U ime uključivosti srušili smo različitost, a Zapad uveli u antropološku dekadenciju.

Memorija slobode i borbe

Na temelju rečenog, a svaka manipulacija polazi od jezika, od zloporabe pojmova i gubeći iz vida Pareysonovu brigu za “strogost pojma”, kao dušu istine i mudrosti, isto je i s pojmom koji, a već mi to ide na živce, kada kažu, želećivga ocrniti, da je Thompson “kontroverzan”. Super, jest!

Jedan od najvećih filozofa/teologa prošlog stoljeća Paul Tillich jasno piše:

“Riječ ‘kontroverzno’ danas je, uglavnom, postala negativna riječ, no to je pozitivna riječ. U kontroverzama, u ‘da ine’, moguće je spoznati istinu i ni na koji drugi način. Ako kontroverze nestanu – bilo od strane crkve ili od strane društva – takva crkva i takvo društvo propadaju.”

Slijedom rečenoga, od ovog genija, kontroverznog teologaTillicha, koji ne nasjeda na novinarske polupismene finte bez “strogosti pojma”, Bojna Čavoglave je uistinu kontroverzna, i zato je postala dio kolektivnog imaginarija, tu nema ravnodušnosti, ona je obilježila jedno dramatično vrijeme, ili ju voliš ili nevoliš, ili ju, kao ja, slušaš s memorijom slobode i borbe jednog naroda za goli opstanak, ili bi ju zabranio, dakle, “i da i ne”, kako piše filozof Tillich.

To je bit kontroverznog, suprotno ljigavosti ili političkoj korektnosti, koja nije kontroverzna, ona je uvijek režimska.

Kroz povijest, sve vrijedno je kontroverzno.

Čovjek, neki kontroverzno kažu i Bogočovjek, pitajući apostole, “Što kažu ljudi tko sam ja”, odgovoriše da je kontroverzna osoba, neki su rekli da je Mojsije, neki Ilija, neki ovo neki ono… Radi se o Isusu. Kontroverznoj osobi koja nikoga nije ostavljala ravnodušnim.

I Bog je kontroverzan, jer koji bi otac, stvoritelj svijeta, pripustio svog sina lupežima da ga zvjerski muče i ubiju.

K tome, dovoljno je proći dječjom onkologijom da vidiš koliko je sam Bog kontroverzan, koji, kao svemoćan i dobar, pripušta toliko patnje i zla u svijetu koji je stvorio, patnje nevinih ljudi.

U tom smislu, biti vjernik je do daske kontroverzno, zahtjevnije nego biti ateist, ali, veli Tillich, hrabro i oplemenjujuće.

Sveci su najkontroverznije osobe u povijesti. Marija Magdalena je bila kurva i potom svetica, pa feministička ikona, pa apostolica apostola, pa neovisna žena, pa muza umjetnika…

Dakle, tijekom dva tisućljeća, lik Marije Magdalene promatran je iz različitih perspektiva i odražava način na koji različite kulture shvaćaju ulogu žena. Totalno kontroverzna, kao i sveti Augustin, teški kurvar, lihvari prevarant, kasnije stup kršćanstva koji je inspirirao i Luthera, a današnji papa Leon XIV. je njegov čovjek, redovnik augustinac. Kontroverza do kontroverze. I Stepinac je “kontroverzan”.

Zapravo, od znanosti, napretka čovječanstva, umjetnosti, religija, sporta, novinarstva…, sve što je bitno redovito stvara kontroverze jer je – kontroverzno. Nekontroverzne stvari i osobe nikoga ne zanimaju, ne intrigiraju, ne privlače, kao Thompson pola milijuna ljudi.

Dakle, kao i kod riječi kao što je “diskriminacija” ili “uključivost”, kao sveučilišni profesor, onkraj političke korektnosti, profesor koji zagovara “strogost pojma”, tako je i s “kontroverznim” Thompsonom.

Jer to je tajna Markova globalnog megauspjeha pa, kao kontroverzni kolumnist, dobrohotno i kontroverzno tvrdim: Kada neka osoba ili ideja prestaje biti kontroverzna, prestaje bitipredmet interesa.

Tako je kroz cijelu povijest. Sve što je bitno redovito stvara kontroverze. Nebitne stvari i osobe nikada.

Zato, završavajući ovaj kontroverzni tekst koji nazvah “Thompson za (po)četnike”, završit ću profesorski odgovor onom mučkom provokatoru s lokalnog medija s početka teksta citirajući rečenicu jednog kontroverznog pisca, Honore de Balsaca, iz njegovog djela “Izgubljene iluzije” gdje jasno kaže: “Kontroverza je pijedestal slavnih!”

A Marko se ovim koncertom stavio na taj pijedestal.

Ivica Šola/Foto : Press


Širi dalje
Komentiraj
Podjeli
Objavljeno od

Najnovije

Dalić podijelio atmosferu s Thompsonovog koncerta

Marko Perković Thompson večeras nastupa na zagrebačkom Hipodromu pred desecima tisuća obožavatelja, a među okupljenima…

3 minute prije

Real u drami pobijedio Dortmund 3:2 i ušao u polufinale klupskog SP-a

Realno Madrid ušao je u polufinale Svjetskog klupskog prvenstva pobjedom nad Borussijom Dortmund 3:2. (više…)

23 minute prije

Evo što znači broj 03941158 na Thompsonovoj majici

Marko Perković Thompson na pozornici se pojavio u crnoj majici s misterioznim brojem 03941158. (više…)

2 sata prije