U vrijeme predsjedničke kampanje Zoran Milanović, u debati na HRT-u je najavio da “Hrvatsku neće uvesti u društvo „Višegradske skupine“, ponovio odbojnost koju gaji prema prema Viktoru Orbanu ( “to nije moje društvo”) i poljskim nacionalistima iz vladajuće stranke Pravo i pravda(PiS).
Milanović je kao premijer, a kasnije i kao oporbeni političar, iskazivao prezir prema Orbanu. Posebno u doba prvog vala izbjegličke krize.
“Nisam razgovarao s mađarskim premijerom Viktorom Orbanom, a kako se čini s njim na Zapadu nitko ne razgovara“, izjavio je tada Milanović za N1 televiziju.
No, matematika nam pokazuje da je Milanović potpuno u krivu i da s Orbanom mnogi sa Zapada ozbiljno razgovaraju. I da Orban, za razliku od Milanovića, iz tih razgovora za Mađare pravi ozbiljan novac.
Njemački proizvođač automobila BMW gradi tvornicu u Mađarskoj, kapaciteta 150 tisuća vozila godišnje, u što je uloženo milijardu eura. Nova tvornica gradi se kraj Debrecena, a prvi BMW-i iz tvornice u Mađarskoj očekuju se 2020. godine.
Taj bi projekt mogao pridonijeti rastu mađarskog gospodarstva i jačanju njegove pozicije – regionalnog središta za proizvodnju luksuznih automobila, piše Reuters.
“Naša nova tvornica u Mađarskoj također će moći proizvoditi modele automobila BMW s motorima s unutarnjim izgaranjem i električne modele – sve na istoj proizvodnoj traci”, kazao je Oliver Zipse, član uprave BMW-a zadužen za proizvodnju.
To će ulaganje pomoći BMW-u da proširi proizvodne kapacitete u Europi, gdje prodaju oko 45 posto svojih automobila.
Time se BMW pridružuje Daimleru i Audiju koji također imaju tvornice automobila u Mađarskoj, a ukupna investicija njemačke automobilske industrije u Mađarsku je 2,6 milijardi eura.
Mercedes-Benz gradi drugu tvornicu u Kecskemétu (milijarda eura ulaganja, 2500 radnih mjesta, proizvodnja bi trebala početi 2020.). Audi će u u Győru proizvoditi i električne automobile.
Proizvodnja automobila sada čini oko trećine mađarskog izvoza, a s BMW-om bi to moglo narasti na najmanje 40 posto, kazao je Peter Virovacz, analitičar u banci ING u Budimpešti.
U Bruxellesu su brojni političari prozivali Vikotra Orbana, optužujući ga za gušenje slobode medija i pritiska na sudstvo, antiimigracijsku politika i obrana kršćanstva, no Mađarska zbog članstva u EU, državnih poticaja i poreza na dobit koji je spustila na devet posto (najniži u EU) pogodno mjesto za izravne strane investicije.
Mađarska prošle godine imala gospodarski rast od gotovo pet posto, strane kompanije joj stižu doslovce u karavanama pa Péter Szijjártó, ministar vanjskih poslova i trgovine Mađarske, zadovoljno trlja ruke govoreći da su “međunarodne kompanije Mađarskoj dale glas o povjerenju”.
Prilikom otvaranja Fordova servisnog centra u Budimpešti zbrojio je da je godišnja vrijednost proizvodnje automobilske industrije u 2017. godini u Mađarskoj dosegla 24,6 milijardi eura, a u 2018. više od 28 milijardi eura.
“Većina toga realizirana je zahvaljujući njemačkim ulagačima; procjenjuje se da oni u Mađarskoj zapošljavaju oko 300 tisuća radnika u 6.000 tisuća poduzeća”, kazao je ministar Szijjártó.
Kad prvi automobili iz BMW-ove tvornice kraj Debrecina izađu s proizvodne trake, očekivana godišnja vrijednost automobilske industrije u Mađarskoj bit će oko 35 do 37 milijardi eura.
Da je Milanović bio razumniji, da mu se politika nije svodila na jeftine doskočice iz Tača, razgovarao bi s Orbanom i pokušao primijeniti njegova iskustva.
Ako je u Mađarskoj za automobilsku industriju vezano oko 300.000 radnika, i vrijednost proizvodnje od 30-ak milijardi eura, možemo samo zamisliti što bi za Hrvatsku značilo da smo uspjeli privući barem 10 posto investicija koje su privukli Mađari.
Možda sa Zapadu s “Orbanom nitko ne razgovara”, kako bi rekao Milanović, ali Orban pravi ozbiljne novce za Mađare.
M. Marković/Foto:FaH
Nakon što je sinoć 50-ak muškaraca prekinulo program Dana srpske kulture, danas se oglasio i…
Država koju vlastiti narod ne voli, čiji građani prosvjeduju gotovo godinu dana na ulicama ide…
Menadžerski tim Marka Perkovića Thompsona odgovorio je na izjave gradonačelnika Zagreba Tomislava Tomaševića. (više…)
Komentiraj