Kategorije Vijesti

Papa Franjo: Pobačaj je ubojstvo

Širi dalje

Susrevši se s članovima talijanske udruge ljekarnika papa Franjo se osvrnuo na one koji žele ukinuti prigovor savjesti te istaknuo da nije riječ o nevjernosti, nego naprotiv, o vjernosti profesiji, ako je ona valjano potaknuta

Papa Franjo susreo se s članovima talijanske udruge ljekarnika koji su iz cijele Italije stigli u Rim povodom 42. nacionalnog kongresa Talijanskoga društva bolničke farmacije i farmaceutskih službi zdravstvenih ustanova.

Na početku govora je istaknuo da je njihov skup, koji se održava u Rimu prigoda za razgovor, ali i prilika da se ponovno potvrdi važnost nacionalnoga javnog zdravstvenog sustava, prijeko potrebnog čimbenika kako bi se zajamčilo opće dobro i društveni razvoj jedne zemlje.

Sve to valja učiniti – dodao je – u kontekstu pandemije koja je promijenila i još će promijeniti način planiranja, organiziranja i upravljanja zdravstvom i zdravljem. Papa je, osim toga, podsjetio sudionike skupa da pobačaj nije rješenje, nego ubojstvo, te ih uputio na tri puta kojima imaju ići u svojem radu – na put služenja, profesionalnosti i etike.

Služenje

Prvi je put Papa povezao s likom gostioničara iz prispodobe o milosrdnom Samarijancu. Od njega se traži da primi ranjenoga čovjeka i brine o njemu dok se Samarijanac ne vrati (usp. Lk 10,35). U tom liku vidimo dva važna vidika rada bolničkoga ljekarnika: svakodnevnu rutinu i skriveno služenje – rekao je Papa te objasnio – Ti su vidici zajednički brojnim drugim poslovima koji zahtijevaju strpljenje, ustrajnost i preciznost, a koji nemaju zadovoljstvo pojavljivanja, nisu uočljivi. Upravo zbog toga, ako su popraćeni molitvom i ljubavlju, stvaraju „svetost svakodnevice“.

Jer, bez molitve i bez ljubavi ta rutina postaje besplodna. Ali, uz ljubav, rutina ostvarena s ljubavlju i molitvom vodi do svetosti „iz susjedstva“, do anonimnih svetaca kojih ima posvuda.

Profesionalnost

Drugi se put odnosi na specifičnu dimenziju bolničkoga ljekarnika, odnosno na njegovu profesionalnost. Zajedno s liječnikom, bolnički ljekarnik istražuje, eksperimentira, predlaže nove putove; uvijek u neposrednom kontaktu s pacijentom. Riječ je o sposobnosti za razumijevanje bolesti i bolesnika, za prilagođivanje lijekova i doziranja; pritom se katkada suočava sa slojevitim kliničkim stanjima. Ljekarnik je, naime, u stanju voditi računa o cjelokupnim učincima koji su više od jednostavnoga zbroja pojedinačnih lijekova za različite patologije.

Etika

Treći se put odnosi na etičku dimenziju profesije, i to pod dva vidika: osobnim i društvenim – napomenuo je papa Franjo te objasnio – Na individualnoj razini ljekarnik rabi ljekovite tvari koje se mogu pretvoriti u otrov. Tu je riječ o stalnom nadzoru kako bi svrha uvijek bila pacijentov život u cijelosti. Vi ste uvijek u službi ljudskoga života – rekao je. To u nekim slučajevima može uključivati prigovor savjesti, koji nije nevjernost nego, naprotiv, vjernost vašoj profesiji, ako je valjano motivirana.

Danas je pomalo u modi razmišljati o tomu bi li možda bilo dobro ukinuti prigovor savjesti – primijetio je Papa te upozorio da je riječ o etičkoj intimnosti svakog zdravstvenog djelatnika, te da se o tomu nikada ne smije pregovarati; riječ je upravo o krajnjoj odgovornosti zdravstvenih djelatnika. Osim toga, to je također upozoravanje na nepravde počinjene na štetu nedužnoga i nezaštićenoga života.

To je vrlo osjetljiva tema koja istodobno zahtijeva veliku stručnost i čestitost – rekao je Papa te se posebno osvrnuo na pobačaj. Znate da sam, što se toga tiče, vrlo jasan: riječ je o ubojstvu i nije dopušteno postati sudionici u tomu. Naša je dužnost blizina, naša pozitivna dužnost: biti blizu ženama kako ne bi došlo do razmišljanja da je pobačaj rješenje, jer on to zapravo nije – istaknuo je Papa.

Društvena pravednost

Osim osobne etičke razine, postoji i razina društvene pravednosti. Strategije zdravstvene zaštite, usmjerene na postizanje pravednosti i općega dobra, trebaju biti gospodarski i etički održive – primijetio je Papa te dodao da, međutim, kriteriji upravljanja i financiranja nisu jedini čimbenici o kojima valja voditi računa. Kultura odbacivanja ne smije utjecati na vašu profesiju. I na to valja uvijek paziti. Bog naš Otac nije dao zadaću čuvanja zemlje novcu, nego nama: muškarcima i ženama. To je naša zadaća! Umjesto toga, muškarce i žene žrtvuje se idolima profita i potrošnje; to je kultura odbacivanja.

Papa je, osim toga, istaknuo da upravljanje resursima i pozornost prema tomu da se ne protrati ono što je povjereno rukama svakog pojedinog ljekarnika, poprimaju ne samo gospodarsko nego i etičko, vrlo humano, značenje. Mislimo na pozornost prema detaljima, na kupnju i skladištenje proizvoda, na njihovu ispravnu uporabu i na odredište za one kojima su potrebni.

Mislimo i na odnos s različitim djelatnicima – glavnim sestrama, medicinskim tehničarima, medicinskim sestrama, liječnicima i anesteziolozima, kao i sa svim uključenim strukturama – rekao je papa Franjo te na kraju nazočnima poželio da nastave ići naprijed u svojemu tako humanom, tako  časnom, tako važnom i često toliko tihom zanimanju da ga nitko ne primjećuje.

Foto: Vatican Media

 P.S. Tekst je izvorno objavljen 14. listopada 2021. a obnavljamo ga zbog aktualnosti teme


Širi dalje
Komentiraj
Podjeli
Objavljeno od

Najnovije

Tomašević o uhićenju bliskog suradnika: “Ja ne kradem! Nismo svi isti”

Policija  je po nalogu USKOK-a, u aferi Hipodrom uhitila direktora Ustanove za upravljanje sportskim objektima…

15 minuta prije

Hrvatica koja se izjasnila kao Romkinja odustala od kandidature

Maja Odrčić Mikulić, po rođenju Hrvatica, koja se uoči lokalnih izbora u registru birača izjasnila…

2 sata prije

Stipe Miočić dolazi u Hrvatsku: “Veslim se dolasku, bit će spektakl”

Sunset Sports Festival, najuzbudljiviji sportsko-poslovni događaj na raskrižju sporta, medija i biznisa, vraća se u…

2 sata prije