FOTO: Danas je Božić, ali i značajan dan u automobilizmu, evo i zašto

prosinac 25, 2018 maxportal
Share Button

Na Božić 1909. rođen je Zora Arkus-Duntov, slavni konstruktor GM-a, ‘otac Corvette; 1930. rođen Noel Cunningham-Reid, lani preminuli britanski vozač; 1943. rođen brazilski vozač i vođa F1 momčadi Wilson Fittipaldi; 1973. preminuo francuski konstruktor aviona i automobila Gabriel Voisin; 1994. preminuo Pierre Dreyfus, dugogodišnji čelnik Renaulta
Zora Arkus-Duntov (1909. – 1996.) genijalni automobilski konstruktor podrijetlom ruski Židov, rođen je na današnji dan, prije 109 godina, u Belgiji.



PIŠE: Dino Milić-Jakovlić /autoportal.hr

Dječačke je godine proveo u Rusiji, koja je upravo tada postala SSSR. Kad je imao 18 godina s obitelji se seli u Berlin, gdje je završio tehničke škole i zagrijao se za automobile i utrke.

Razumljivo, morao je napustiti Njemačku, a 1939. i Francusku, u dramatičnim okolnostima. U Portugalu su se ukrcali na brod za SAD, zemlju u kojoj će Zora postati legenda usporediva samo s Carrollom Shelbyjem..

Ugled je u prvo vrijeme stjecao tvrtkom Ardun, koja se specijalizirala za dorade motora Forda, a u nekoliko je navrata vrlo uspješno nastupio i na utrci 24 sata Le Mansa.

No život će mu promijeniti susret s prvim izloženim prototipom Chevrolet Corvette, u New Yorku. Arkus-Duntov bio je oduševljen izgledom, ali i razočaran tehničkim specifikacijama modela.

Stoga je napisao pismo glavnom inženjeru Chevroleta Edu Coleu, u kojem je izložio svoje prijedloge kako poboljšati performanse automobila. Na osnovu pisma pozvan je na razgovor i dobio posao u Chevroletu.

Noel Cunningham-Reid (1930. – 2017.), potencijalno sjajni vozač utrka, što nikad nećemo moći stvarno utvrditi, rođen je na današnji dan prije 88 godina. Nastupao je samo nekoliko sezona i, uglavnom za upravljačem Aston Martina, postigao zapažene rezultate.

Ovaj Britanac počeo se natjecati nakon što je 1955. kupio Cooper-Bristol, a već je prvim nastupima i pobjedama privukao pozornost Georgea Abecassisa, vlasnika marke HWM.

Sezona 1956. nije bila toliko uspješna, HWM nije imao auto za velike rezultate, no konzistentnost je privukla Rega Parnella, vođu trkaće momčadi Aston Martina da neiskusnom vozaču ponudi mjesto u tvorničkoj ekipi 1957.

Vrhunac sezone bilo je osvajanje 1000 km Nürburgringa u paru s velikim Tonyjem Brooksom, dok je nastup istog dvojca na Le Mansu završio nakon rijetke Brooksove pogreške i izlijetanja.

Nakon samo još nekoliko nastupa, krajem te sezone se povlači i posvećuje drugim zanimacijama, nevezanima za svijet utrka. No njegova prava fusnota u povijesti zbila se dok je još bio 11-godišnji dječak.

Otac Alec Cunningham-Reid (1895. – 1977.), zračni as u I. svjetskom ratu i ugledni konzervativni zastupnik u parlamentu, sklonio je obitelj daleko od ratom zahvaćene Europe, na mirne i idilične Havaje.

Majka Noela i starijeg brata Michaela bila je Ruth Mary Clarisse Ashley (1906. – 1986.), daljnja rođakinja britanske kraljevske obitelji, a sva djeca koja su imala veze s njom bila su evakuirana iz Velike Britanije tijekom rata, te se mali Noel 7.12.1941. zatekao u Pearl Harboru.

Upravo je on probudio susjeda, mamurnog i mrzovoljnog novinara agencije United Press Franka Tremainea, kako bi ga obavijestio o napadu, a taj je poslao brzojav redakciji u San Francisco i prvi obavijestio svijet o početku rata na Pacifiku.

Na današnji dan 1943. rođen je Wilson Fittipaldi, brat dvostrukog svjetskog prvaka Formule 1 Emersona Fittipaldija (1972., 1974.), manje uspješan vozač i vođa F1 momčadi. Otac, Wilson stariji, bio je organizator utrke Mil Milhas u Brazilu, te su sinovi odmalena počeli voziti utrke.

Uspjesi mlađeg brata Emersona (lijevo na slici) doveli su i Wilsona u Europu, a solidni rezultati u manjim formulama pomogli su mu da 1972. dobije mjesto u F1 momčadi Brabham. Sljedeće je sezone osvojio tri boda, jedina u karijeri, a potom je uzeo sezonu pauze, tijekom koje je organizirao prvu brazilsku F1 momčad.

Počeli su nastupati kao Copersucar 1975., a već nakon te sezone Wilson se povlači i posvećuje vođenju momčadi, u koju kao prvi vozač dolazi Emerson. San o brazilskoj momčadi raspao se nakon nekoliko sezona tavorenja u sredini ili pri dnu poretka. I sin Christian nastupao je u Formuli 1 (1992. – 1994.)

Gabriel Voisin (1880. – 1973.), jedno od najvećih imena tehnološkog razvoja ranog 20. stoljeća, umro je na današnji dan prije 45 godina. Ostavio je neizbrisiv trag u povijesti avijacije.

Upravo je njegovim zrakoplovom Henry Farman 1908. izveo prvi uspješni europski zrakoplovni let, uključujući samostalno polijetanje i slijetanje. U I. svjetskom ratu Voisinovi su zrakoplovi činili glavninu francuskih zračnih snaga, proizveo ih je čak tri tisuće. Po završetku rata, zgrožen vojnim, ubilačkim potencijalom svojih kreacija, promptno odlučio napustiti područje zrakoplovstva i preusmjeriti

se na područje automobila. Kao podsjetnik na stare dane tvrtka je zadržala ime Avions Voisin, te je u sljedećih 20-ak godina proizvela neke od tehnički i dizajnerski najnaprednijih luksuznih automobila na svijetu.

Na trkaćem je modelu Laboratoire iz 1925. Voisin predstavio jedan od najranijih primjera monokok konstrukcije, a cestovni su modeli danas izloženi u najvrednijim svjetskim kolekcijama i muzejima

Nakon II. svjetskog rata radio je na modelu Biscooter, mikroautomobilu koji je trebao postati najjeftiniji vid prijevoza manje imućnima, no tvornica mu je nacionalizirana i model je serijsku proizvodnju doživio samo licencno, u Španjolskoj.

Voisin je jedan od istinskih velikana automobilizma i čovjek kojeg je teško nazivati drukčije nego umjetnikom.

Pierre Dreyfus (1907. – 1994.), dugogodišnji čelnik Renaulta, umro je na današnji dan prije 24 godine. Obavljao je niz administrativnih dužnosti po francuskim ministarstvima, a 1955. postavljen je na čelo ove nacionalizirane tvrtke. Pod njegovim je vodstvom Renault razvio niz iznimno uspješnih kombi-limuzina s prednjim pogonom: R4, R16 i R5 su najpoznatiji.

Spletom političkih igara 1975. primoran je napustiti Renault, a 1981. nakratko postaje ministar industrije u socijalističkoj vladi Françoisa Mitterranda.

Komentari
Share Button