Za mnoge Hrvate dan počinje jutarnjom šalicom kave koja je za mnoge od nas postala svakodnevni ritual. No taj ritual iz dana u dan postaje sve skuplji i skuplji. Poskupljenja ne pogađaju samo kavu u kafićima, već i onu kupljenu u trgovinama.
Uz globalne poremećaje u lancima opskrbe i klimatske izazove, cijena kave postaje još jedan udar na kućne budžete.
Posljednjih godina cijene sirove kave na svjetskom tržištu porasle su i do 70 %, ovisno o sorti. Uz loše vremenske uvjete i smanjene prinose u velikim zemljama proizvođačima poput Brazila i Vijetnama, tržište se suočilo s velikom nestašicom. To je dovelo do rasta cijena arabice i robuste, koje su temelj većine kava koje svakodnevno konzumiramo.
U Hrvatskoj su te promjene brzo osjetili i krajnji potrošači. Cijena pakiranja kave u trgovinama porasla je za više od 60 % u usporedbi s cijenama iz 2020. godine.
Istodobno, cijena espressa u kafićima u mnogim gradovima prelazi 2 eura, dok se cappuccino ili macchiato približavaju granici od 3 eura. Ovakva povećanja posebno pogađaju one koji kavu konzumiraju svakodnevno, budući da stalna poskupljenja kave mogu značiti i više od 70 eura mjesečnog troška samo za kavu izvan kuće.
S obzirom na kontinuirani rast cijena, mnogi se potrošači suočavaju s pitanjem: treba li promijeniti navike? dok neki odlučuju rjeđe posjećivati kafiće, drugi sve češće traže isplativije alternative.
Kava – tekuće zlato budućnosti
Jedna od opcija koja se nameće je priprema kave kod kuće. Aparat za kavu, iako zahtijeva početno ulaganje, u većini slučajeva se isplati već nakon nekoliko mjeseci redovitog korištenja.
Šalica domaće kave može biti višestruko jeftinija od one u kafiću, a uz to nudi mogućnost biranja okusa i jačine prema osobnim preferencijama.
Ipak, čak i kućna priprema sve je skuplja, jer su poskupjele i kapsule, mljevena kava i zrna. Stoga mnogi sve više pažnje posvećuju akcijama i kupovini na veliko kako bi smanjili mjesečne troškove.
Cijena kave nastavlja rasti u svim oblicima, od sirovine na burzama, preko pakiranja u trgovinama, do konačne šalice u kafiću. Dok globalna tržišta ne pronađu ravnotežu, a klimatski uvjeti se ne stabiliziraju, potrošačima ostaje prilagodba i pametnije planiranje. Bilo da je riječ o rjeđem odlasku u kafiće ili ulaganju u aparat za kavu.
Kako predviđaju ekonomisti cijena kave će i dalje rasti, što zbog potražnje, a što zbog ostalih već nabrojanih faktora. Prilagodba kućnog budžeta ili prilagodba navika jedini su načini kako se suočiti s ovim problemom. No svima nam je u konačnici jasno da ipak nećemo preskočiti svoju šalicu kave i da ćemo je uvijek konzumirati bez obzira na njenu cijenu.
D.M. /Foto: J. Veltuda












