Mamić: Stranke su već u kampanji, a oporba jako griješi u jednoj stvari

23 ožujka, 2023 maxportal
Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Već tjednima opozicija u Saboru i izvan njega proziva vladajuće iz HDZ-a kako su de facto u neformalnoj izbornoj kampanji uoči super-izborne 2024. godine, kad će se održati izbori za Europski parlament, za Sabor te za šefa države.



Predsjednik Vlade Andrej Plenković posjetio je zadnjih tjedana cijeli niz gradova diljem Hrvatske, bio je u Zagorju, pa u Osijeku, potom Rijeci, Splitu, prije nekoliko dana u Lici i u Istri, a u oporbi upozoravaju kako većinu tih državničkih posjeta ujedno koristi i kako bi obišao svoje stranačke ogranke te da je to zloupotreba pozicije premijera za vođenje stranačke politike.

S druge strane, HDZ je imao proslave 33. obljetnice osnutka u praktički svakoj svojoj organizaciji pa je tako i u Rijeci bio baš uoči mjesnih izbora.

Vidjelo se da Plenkovićeva prisutnost doista motivira birače, odaziv HDZ-ovih birača u Rijeci bio je daleko veći od izlaska SDP-ovih pa je HDZ na kraju i pobijedio. No, također, ni sama oporba nije imuna na to da se ponaša kao da je službena kampanja već počela: vrh SDP-a obilazi Hrvatsku sa svojim programom pod nazivom “Plan za stan”.

Već su ga predstavili u Splitu, Dubrovniku, Rijeci, Karlovcu itd., a također im je i na sjednici Glavnog odbora u subotu glavna tema bila priprema stranke za izbore, s tim da je izborni stožer već ranije oformljen i vodi ga Tonči Restović.

I platforma Možemo! je u pripremama za izbore pa su tako održali izbornu skupštinu koja je preduvjet za formuliranje kampanje, a upravo šef stranke Peđa Grbin bio je poseban gost na tom skupu, jer je jasno da će SDP i Možemo! zajedno na izbore.

Puljkov Centar također je ovog vikenda u Zagrebu iznio svoje programske osnove za izbore, a prošlog je tjedna najavljeno i osnivanje nove stranke koju će voditi šibensko-kninski župan Marko Jelić, koji će okupiti nezavisne načelnike na pozicijama političkog centra.

Tko je zapravo u kampanji, i (zlo)upotrebljava li tko javni prostor za promociju stranačkih ideja, za Novi list je komentirala komunikacijska stručnjakinja AnkicaMamić.

Greške oporbe

– Zapravo, stranke su u kampanji kontinuirano, pa tako i sada. Vladajući uvijek imaju priliku koristiti javni novac da kroz protokolarne obaveze promoviraju svoje politike, a onda kako oni daju ritam, tako ih i oporba pokušava pratiti, pa su u kampanji zapravo – svi. Oporba mora činiti dojam da nešto radi, jer istraživanja im nikako ne idu u korist.

U anketama se ne miču, stoje stalno na mjestu, usprkos problemima koje Hrvatska ima, od inflacije nadalje. Oporba je zabetonirana na svojim postotcima, i svi zajedno kad se zbroje jedva dostižu HDZ. Zato su i oni stalno u kampanji, jer pokušavaju stići ritam HDZ-a, kaže Mamić.

Govoreći o razlozima stagnacije oporbe kaže kako je njihova najveća greška što ne otvaraju komunikaciju prema neopredijeljenim biračima. Ako tri četvrtine građana ne podržava smjer u kojem Vlada ide, a HDZ je na stalnoj čvrstoj jednoj četvrtini podrške, dakle 25 posto ima štogod činio, tada je jasno da je to ogroman bazen glasova, koji oporba međutim ne koristi.

Milanovićeva uloga raste

Na pitanje hoće li kampanja za predsjedničke izbore još više polarizirati političku scenu i pojačati sukob Zorana Milanovića i Andreja Plenkovića, Ankica Mamić kaže kako će se sada ne samo retorika Milanovića pojačati, nego i njegov utjecaj.

– Ne zaboravimo da predsjednik Republike daje mandat za sastav vlade, a u Ustavu ne piše izrijekom da ga daje onome tko osvoji najveći relativni broj glasova, nego onome koji prvi dokaže da može sastaviti većinu. To znači da će o Milanoviću ovisiti hoće li Plenković voditi buduću vladu, naravno pod uvjetom da se potvrde rezultati iz sadašnjih istraživanja, zaključuje Mamić.

Problem SDP-a

U tom smislu baš je Rijeka s mjesnim odborima najbolji indikator da HDZ-ovi birači itekako izlaze na izbore, dok SDP-ovi i ostali s ljevice ostaju kući.

– HDZ svoje uvijek uspije izvući van, zato je kampanja još više potrebna oporbi. Da, SDP promovira plan stanogradnje, što je dobra tema, ali pitanje je i tko personificira tu politiku, tko taj plan komunicira. Opet se vraćamo na isto pitanje koje stalno muči SDP, a to je pitanje lidera. SDP ne nalazi način da uspješno komunicira sa svojim biračima, zato će imati glasove onih koji glasaju za markicu SDP-a, a ne za određeni program ili ljude u toj stranci. A takvih koji glasaju za markicu je, znamo, vrlo malo, kaže Ankica Mamić.

Podsjeća kako je prijašnji predsjednik SDP-a Davor Bernardić bio smijenjen, odnosno odstupio, i s puno boljim brojkama od ovih koje danas u istraživanjima ima Peđa Grbin, stoga će pitanje liderstva u stranci biti ključno za SDP na predstojećim izborima i SDP bi trebao ozbiljno razmisliti o tom problemu, kaže.

– Predizborni savez SDP-a s Možemo! bi za jedne i druge bio dobar, jer Možemo! treba širenje izvan Zagreba, a SDP-u treba što više partnera, ali najvažnije će biti pitanje komunikatora te motivacija neopredijeljenih birača. U svakom slučaju čekaju nas pune dvije godine izborne kampanje. Ali to i nije nužno loše, jer onda su stranke prisiljene kreirati nove politike, zaključuje Ankica Mamić.

D.M./ Foto M. Levak


Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


-->