SULUDA PRESUDA: Novine moraju platiti 59.000 kn sucu, a u tekstu nije ni spomenut

studeni 16, 2018 maxportal
Share Button

Općinski sud u Splitu je presudio, a Županijski u Zagrebu potvrdio presudu, da Jutarnji list mora platiti 50.000 kuna odštete Nevenu Cambju, članu Državnog sudbenog vijeća, koji se našao pogođenim riječima koje je u intervjuu tom listu izgovorio Mostovac Nikola Grmoja.



Uz to, Jutarnji list Cambju i njegovu odvjetniku mora platiti i dodatnih 9150 kuna sudskih troškova

Riječ je o autoriziranom intervjuu sa saborskim zastupnikom Mosta u kojem je taj političar govorio o raznim temama pa i o stanju o pravosuđu i ulozi Državnog sudbenog vijeća (DSV-a), tijela koje imenuje suce i odlučuje o njihovoj disciplinskoj odgovornosti.

Cambja u intervjuu nije spomenut

Grmoja se u tom intervjuu o radu DSV-a izjavio: “Državno sudbeno vijeće je izvor korupcije. Ne mogu nam korumpirani ljudi birati suce”.

Ono što je natjeralo Cambja da, kako je naveo u tužbi, danima pije lijekove za smirenje bila je Grmojina konstatacija kako je DSV izvor korupcije i kako korumpirani ljudi ne mogu birati suce. Cambja nije ni spominjao.

Grmoja je intervju autorizirao, dapače, svjedočeći na sudu, gdje je, naravno, kazneno djelo ne govoriti istinu, ponovio je da i dalje stoji iza svojih tvrdnji o DSV-u.

Sud je, pak, presudio da su tvrdnje iznesene u autoriziranom intervjuu tako teške i uvredljive da moraju biti kažnjene. Nije, jasno, kažnjen onaj koji ih je izrekao (i iza kojih i dalje stoji), dakle Nikola Grmoja, nego Jutarnji list.

Cambj Grmoju nije tužio. Samo novine.

Pitanje je zašto Cambj za duševne boli nije tužio autora  zastupnika Nikolu Grmoju već je tužio “glasnika”, tj. medij koji je njegove izjave prenio. Naime, saborskog zastupnika štiti imunitet od kaznenog progona, ali u ovom slučaju nije riječ o kaznenom već o parničnom postupku pa nije bilo prepreke da povrijeđeni sudac po Zakonu o obaveznim odnosima sudski goni autora izjave, a ne glasnika.

Suci u Hrvatskoj, međutim, učestalo posežu za tužbama protiv medija i novinara u slučajevima kad se mediji  kritički pišu o njihovu radu.

Sudac Neven Cambj učestalo tuži medije od 2008., otkad su novinari počeli propitivati njegovu ulogu u prvoj aferi iz mandata Sanaderove Vlade, aferi Brodosplit, u kojoj je bio istražni sudac.

Na upit Jutarnjeg lista koliko je puta Neven Cambj od 2008. do danas tužio medije i novinare pred Općinskim sudom u Splitu i kakve su presude donesene,  sud je izbjegao odgovoriti. Umjesto odgovora o Cambjevim tužbama protiv medija, glasnogovornica suda, sutkinja Ivana Erceg Ćurić poslala je ukupan broj parničnih medijskih sporova koji su pred tim sudom vođeni ili se još vode od 2008. do danas. Njihov je broj impozantan i iznosi 364, što govori o razmjerima sudskog progona protiv medija zbog “nanošenja duševnih boli”

Kažnjena je Hrvatska

Bit će zanimljivo pratiti ovaj slučaj jer su iz Jutarnjeg lista najavili tužbu Europskom suda za ljudska prava koji je osjetljiv na slobodu izražavanja koje jamči Europska konvencija zaštite ljudskih prava i temeljnih sloboda, a račun za kršenje tih prava ispostavlja državi.

Sud u Strasbourgu je kaznioHrvatska s pet tisuća eura jer je jedan zadarski Narodni list morao uvrijeđenom sucu Borisu Babiću, aktualnom predsjedniku Županijskog suda u Zadru, morao isplatiti odštetu od 50.000 kuna.

Taj je list u prosincu 2010. godine, prema pravomoćnoj presudi Županijskog suda u Splitu, morao platiti 50 tisuća kuna odštete zbog teksta “Suca Babića treba prikovati na stup sramote”.

Sada Europski sud za ljudska prava kaže da ta odšteta nije bila nužna, niti je bila primjerena demokratskom društvu. Naprosto je predstavljala gušenje slobode izražavanja što je jedno od osnovnih prava.

M. Marković/Foto:xropix

 

Komentari
Share Button