Tko će obaviti remont motora hrvatskih tenkova M-84?

studeni 2, 2020 maxportal
Share Button

Ministarstvo obrane RH raspisalo je natječaj za remont motora na tenkovima M-84. Riječ je o motorima V 46-6 snage 780 KS. Hrvatski M-84 koriste i jače, unaprijeđene motore V46-TK od 1000 KS.



Vrijednost posla je, kako javljaju iz MORH-a, skromnih 400 tisuća kuna.

Koliko je motora planirano  za remont;  3, 4? S obzirom da slavonskobrodski „Đuro Đaković“ nikada nije radio remont ovih motora, postavlja se pitanje tko će posao napraviti?

Na području bivše Jugoslavije proizvodnju i remont radio je „Famos“ sa Pala (BiH) koji je proizvodio dvije vrste motore;  motor V 46-6 izvorno predviđen za tenk T-72 V 46-6 i motore V46-TK za tenkove M-84 AB.

Prije raspada Jugoslavije razvili su i verziju motora snage 1.200 KS koja je trebala biti ugrađena u tenk Vihor. Samo SSSR-u isporučili su preko 2000 motora. Međutim, „Famos“ je  u stečaju. Čak je i Srbija prije tri godine pokušala na Palama sklopiti remont motora za svoje tenkove (potpisan je i ugovor), ali šanse za oživljavanje te nekad jake industrijske tvrtke na koncu – nije bilo.

Druga tvrtka koja može remontirati hrvatske tenkovske motore  je ruska tvrtka „Chelabinsk tractor plant“ iz Čeljabinska koja proizvodi identične motore V 46-6 za tenkove ruske vojske.

U HV- vlada pravo šarenilo tenkova M84; tri komada su prepravljena od T-72 zarobljena u Domovinskom ratu, jedan zarobljeni M84 je iz prve tvorničke serije, bilo je tu 84-ki iz nezavršene pete i šeste serije u „Đakoviću“, zaostali od nedovršenog  posla s Kuvajtom.

Uglavnom, sve 84-ke OS RH koje su „proizvedene“ – sastavljene od naslijeđenih dijelova. Hrvatska je jedina nastavila sklapanje (ne proizvodnju) ovog tenka pod nazivom M-84 A4 Snajper. Kao što se zna, tih primjeraka je izuzetno malo. Doslovno se mogu nabrojati na prstima jedne ruke.

Mogućnost samostalne serijske proizvodnje ovog tenka „Đuro Đaković“ nema jer  veći dio njegovih dijelova ovisi o uvozu. Postojeći M-84 A4 Snajper sastavljeni su od preostalih 84-ki u „Đuri Đakoviću“ pa su kao takvi unaprijeđeni. Ova verzija tenka predstavljena je javnosti prije više od 20 godina. Točnije davne 1996. godine.

M.Marković/ Foto:skyscrapercity.com

Komentari
Share Button

TAG