Finska zabranila mobitele u školama: “Rezultati su premašili očekivanja”

12 rujna, 2025 maxportal
Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Nastavnici ujutro skupljaju mobitele učenika i zaključavaju ih do kraja školskog dana u srednjoj školi Kungsvagens, za učenike od 13 do 14 godina, u Sipoou, sjeveroistočno od Helsinkija. Ravnateljica Maria Tallberg rekla je da je prelazak na školu bez telefona premašio očekivanja.



“Naravno, učenici su se na početku malo bunili, pogotovo jer ih ne mogu koristiti tijekom odmora, ali zapravo razumiju zašto je tako”, rekla je Tallberg za AFP tijekom nedavnog posjeta. “Mnogi su također rekli da nisu bili svjesni koliko su ovisni o mobitelu”, kaže.

Novi zakon o zabrani mobitela tijekom sata stupio je na snagu 1. kolovoza diljem Finske, zemlje nadaleko poznate po visokokvalitetnom obrazovanju. Nekoliko općina i škola odlučilo je proširiti zabranu na cjelokupni boravak u školi, uključujući odmore.

Prije zakona na snazi je bila preporuka školama da ograniče korištenje mobitela u učionicama, koju je izdala finska nacionalna agencija za obrazovanje. I diljem svijeta raspravlja se o tome kako korištenje pametnih telefona utječe na mentalno i cjelokupno zdravlje te na učenje i obrazovanje.

“Sada konačno vidite njihove oči i lica”

Mnoga izvješća, uključujući UNESCO-ovo iz 2023., upozoravaju da mobiteli u učionici ometaju nastavu jer dekoncentriraju učenike. Nekoliko zemalja usvojilo je slična ograničenja, uključujući Južnu Koreju, Italiju, Nizozemsku i Francusku.

Annika Railila, nastavnica kemije u školi Kungsvagens, rekla je da su učionice sada mirnije, a učenici manje dekoncentrirani. “Prije smo ih gotovo na svakom satu morali podsjećati da telefon ostaje u torbi i da ga ne koriste tijekom nastave.”

Učenici se sada više druže tijekom odmora, kaže. “Sada konačno vidite njihove oči i lica, što je puno ljepše nego pozdraviti nekoga tko gleda u ekran”, dodala je.

“Više razgovaram s ljudima”

Petnaestogodišnji Kie Lindfors opisao je školsko okruženje kao “vrlo drugačije”. “Više razgovaram s ljudima, a u školi postoji prostorija u kojoj se nalaze društvene igre i slično, tako da mi je sad jako zabavno ići tamo igrati se za vrijeme odmora”, rekao je.

Njegova kolegica iz razreda Lotta Knapas kaže da je škola postala “puno bučnija”. “Razumijem da ih ne možemo koristiti na nastavi, ali mislim da je pomalo glupo što nam ih oduzimaju na cijeli dan”, rekla je.

“Vidim neke učenike kako samo sjede sami u hodniku”

Oscar Ingman, 14-godišnjak, boji se da bi se neki učenici zbog ove odluke mogli osjećati usamljenije. “Vidim da je više učenika društvenije, više ih razgovara i slično. Ali povremeno vidim i neke učenike kako samo sjede sami u hodniku”, rekao je.

Školi je misija organizirati aktivnosti tako da djeca uvijek mogu nešto raditi, rekla je ravnateljica i istaknula da se internetsko nasilje u školi već smanjilo. “Učenici su prije fotografirali i snimali sadržaje tijekom nastave i još više na odmorima. Često smo morali provoditi istrage u slučajevima kad su se videoisječci dijelili”, rekla je Tallberg.

Novi finski zakon usvojen je nakon što su se rezultati obrazovanja naglo pogoršali, rekao je za AFP finski ministar obrazovanja Anders Adlercreutz.

“Primijetili smo u svojoj zemlji, a i mnoge su druge zemlje to primijetile, da su se vještine čitanja i matematike pogoršale, a ‘finski pristup’ znači biti proaktivan oko stvaranja više prostora za učenje i poučavanje”, rekao je Adlercreutz.

“Pomaže uklanjanje elemenata koji ometaju iz učionice.”

“Možda je uloga škola također poučavanje sporosti”

Najnoviji rezultati OECD-ova (Organizacija za ekonomsku suradnju i razvoj) Programa za međunarodnu procjenu učenika (PISA) iz 2022. pokazali su da su vještine finskih 15-godišnjaka u matematici, čitanju s razumijevanjem i prirodoslovnoj pismenosti oslabjele. Finska je ipak i dalje iznad prosjeka OECD-a za sve predmete među 38 zemalja članica.

Zabrana telefona ne znači da škole izlaze iz digitalnog svijeta, kaže ministar Adlercreutz.

“Važno je da djeca imaju knjige, ali također moraju biti digitalno pismena”, dodaje. “No u svijetu koji se tako brzo kreće, možda je uloga škola također poučavanje sporosti, da budu mjesta gdje se morate prisiliti čitati duže tekstove, usredotočiti se na jednu stvar i svrhovito raditi na dugoročnom cilju.”

Hina/Foto: Pixaby


Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


-->