Milanović istinu govori, ali zašto je MiGove slao na remont u korumpiranu Ukrajinu?

28 siječnja, 2022 maxportal
Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

“Milanovićeve izjave su nestvarne, njegova izjava o Ukrajini kao korumpiranoj zemlji je uvredljiva”, referirao se prije neki dan premijer Andrej Plenković na navode šefa države Zorana Milanovića o Ukrajini.



Milanović je izazvao pozornost domaćih i europskih medija otvoreno izjavivši kako je EU 2014. poticala puč u Kijevu i da je Ukrajina korumpirana država. Poruke su to velikog kalibra, ali teško da su laži, posebice kada je u pitanju korupcija koja je i prema svim relevantnim EU izvještajima u Ukrajini – sistemska pojava.

Plenković je otišao dalje pa se ispričao Ukrajini zbog Milanovićevih riječi. To je isprika više za internu, briselsku, karijernu uporabu. I Plenkovićevo ispričavanje pokazuje da živimo u potpunom galimatijasu. Prostor za širenje lažnih informacija, poluinformacija i raznih fabrikacija od vijesti – dramatično se proširio.

Nije lako boriti se protiv lažnih vijesti i informacija kada se premijer jedne EU  i NATO zemlje bori za ugled jedne tobože nekorumpirane države kao što je Ukrajina. Kada naš premijer kaže da Ukrajina nije korumpirana država, možemo se zapitati zar nije nikada čuo za, primjerice, čuvenu međunarodnu aferu remonta hrvatskih MiGova u Ukrajini?

Kao što je poznato, 2014. godine Ministarstvo obrane u ukrajinsku Odessu je poslao MiGove-21 na remont. I to u zavod nikada dotad nije obavljao modernizaciju borbenih aviona članica NATO-a. Bio je to prvi put u povijesti NATO-a da jedna članica svoje lovce šalje na remont izvan Alijanse. I to baš u Ukrajinu čija je vojna industrija poznata po kriminalnim radnjama diljem svijeta.

Na stranu što je to bio međunarodni skandal, jer se ispostavilo da je dio isporučenih MiGova sklepan od dijelova odbačenih MiGova iz Bugarske, Alžira i Jemena, nejasno je zašto taj čin veleizdaje i izravne ugroze nacionalne sigurnosti ni nakon svih istraga DORH-a i Vojne policije nije usmjeren protiv većih riba.

Te velike ribe dobile činove, ili otišle u NATO zapovjedništva i diplomaciju. Podsjetimo, 8. srpnja 2013. sa ukrajinske strane ugovor o remontu potpisuje direktor ukrajinske Državne kompanije za izvoz i uvoz robe te usluga vojne i posebne namjene “Ukrspecexport” Dmitro Aleksandrovič Peregudov (smijenjen isti dan zbog kriminala).

Nakon aviona, Ukrajinci su dobili i remont hrvatskih helikoptera. Zrakoplovno tehnički centar je bez natječaja dodijelio remont hrvatskih helikoptera također “Ukrspecexportu“ tj. njegovom zavodu u Sevastopolju, iako je poznato da se radi o zavodu koji je prethodno loše proveo remont helikoptera Armije BiH. Ministarstvo obrane je za remont zrakoplova osiguralo 20 milijuna eura.

Ukrajinska ponuda od 13,9 milijuna eura je za gotovo pet milijuna bila niža od rumunjske, koja je iznosila 18,6 milijuna eura. Ta osjetna razlika u ponudama odmah je izazvala sumnju, ali ne i u MORH-u. Jedan od razloga je i činjenica da rumunjski i ukrajinski zavod niz godina imaju iskustva u remontiranju MiG-ova 21, kao i suradnju, te takva oscilacija u cijeni nije uobičajena. Naravno, prema dobrim starim običajima, nakon što su dobili posao Ukrajinci su kasnije nabubrili cijenu remonta jer su se, eto, pojavili neplanirani troškove koje će, naravno, pokrio MORH.

Remont MiGova koji je 2002. godine obavljen u rumunjskom “Aerostaru” rezultirao je tako da zrakoplovima nije zabilježen nijedan ozbiljan kvar, ni ugroza sigurnosti letenja. Čak je i legendarni ratni i testni pilot Ivan Selak svojedobno pohvalio rad rumunjskih inženjera.

Najsramotnije od svega je to što je u priči o remontu naših MiGova u Ukrajini svoje prste imao jedan poznati srpski trgovac naoružanja, njegovo ime „izronilo“ je u priči remonta hrvatskih MiG-ova 21 i dokupa osam MiG-ova iz Ukrajina čiji je državni “Ukrspecexporta” potpisao ugovor s Ministarstvom obrane RH.

Taj isti srpski trgovac  poslovno je povezan s najvećim ukrajinskim krijumčarom oružja Jurom Poljevojom, a koji blisko posluje s „Ukrspecexportom“ s kojim je, ponovimo, MORH potpisao 2013. potpisao ugovor.

Kako je poznato, MORH je od Ukrajine otkupio MiG-ove 21 za koje Ukrajinci nisu predočili jasne vlasničke papire. Hrvatskoj strani tek je iskazano kako su lovci uvedeni u knjigovodstvenu dokumentaciju remontnog zavoda u Odesi, ali ne i kako su Ukrajinci došli u posjed zrakoplova s obzirom na to da ukrajinsko zrakoplovstvo nema MiG-ove 21. Postoji opravdana sumnja da MiG-ovi koje je MORH otkupio od Ukrajine pripadaju jemenskom ratnom zrakoplovstvu.

Remont 28 jemenskih MiG-ova 21  ugovoren je 2005., a bilo je to vrijeme kada je Jemen bio pod UN-ovim embargom. Jemen je preuzeo 20 zrakoplova, dok preostalih osam jemensko zrakoplovstvo 2008. odbija preuzeti zbog manjkavosti u remontu koje su uočene na prethodnim lovcima.U taj posao “Ukrspecexporta” bio je uključen spomenuti Jura Poljevoj. Njegovo ime pojavljuje se i u slučaju posla remonta hrvatskih MiG-ova i dokupa gore spomenutih aviona.

Nadalje, Poljevoj je blisko surađivao s Dimitrijem Peregudovim, direktorom “Ukrspecexporta” koji je smijenjen 8. srpnja 2013., na dan kada je u Zagrebu potpisivao ugovor s MORH-om. Ključni dio ove priče je taj da Ukrajinci, po svemu sudeći, ne bi mogli Hrvatskoj ponuditi jemenske MiG-ove da im svojim jemenskim vezama nije pomogao srpski trgovac naoružanja.

MiG-ovima koje je Hrvatska zaprimila od Ukrajine „prekucani” su serijski brojevi i ne odgovaraju dokumentaciji zrakoplova ni brojevima koji su navedeni u ugovoru o remontu.

Također, ugrađeni dijelovi zrakoplova ne odgovaraju pratećoj dokumentaciji. Ipak, groteskno je da Ukrajinu zbog korupcije proziva bivši premijer čija sklopila ovako skandalozan posao sa korumpirano ukrajinskom vojnom industrijom.

Ugovor o remontu je bio tako „dobro“ sklopljen da Hrvatska ni do danas nije pokrenula međunarodnu arbitražu za refundaciju nastale štete. Činjenica da je lovačka eskadrila HRZ-a s 12 aviona svedena na svega 7 poluispravnih Migova-21 izravan je rezultat rada  Vlade Zorana Milanovića.

M.Marković/Foto: pxll


Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •