Prošlo je malo više od dvije godine otkako je ukrajinski ministar obrane Stepan Poltorak posjetio svog hrvatskog kolegu Damira Krstičevića u Zagrebu. Kako su novinari tada izvijestili, razgovaralo se i o problemu lošeg remonta hrvatskih MiGova-21.
Mediji su prenijeli riječi ministra Poltoraka koji je u siječnju 2018. godine izjavio kako je ugovor o remontu bio „na štetu hrvatske strane“.
Navodno je Krstičević zatražio od Ukrajinaca da MiGovi-21 HRZ-a, koji su u sudskom postupku prizemljeni i zbog „prekucanih šasija“ te dijelova s različitih strana svijeta, zamjene legalnim MiGovima koji će imati jamstvo ukrajinske države.
Kao što je poznato, MiG-ovima koje je Hrvatska zaprimila od Ukrajine „prekucani” su serijski brojevi i ne odgovaraju dokumentaciji zrakoplova ni brojevima koji su navedeni u ugovoru o remontu.Također, ugrađeni dijelovi zrakoplova ne odgovaraju pratećoj dokumentaciji.
Ukrajinski ministar obrane se u konačnici ipak ogradio od odgovornosti ukrajinske države te je prepoznao da problem postoji tek na relaciji MORH-a i tvrtke „Odesaviaramservice“. Iz cijele priče proizlazi da MORH (SDP-ov mandat) nije potpisao ugovor s državom Ukrajinom, već se upustio u rizičnu suradnju s nekom tamo tvrtkom.
S kim je Hrvatska poslovala
Začuđuje da hrvatski ministar vojni gosta iz Kijeva nije suočio s činjenicom da je s ukrajinske strane 2013. ugovor potpisao Dimitrij Peregudov iz ukrajinske državne agencije za izvoz naoružanja i vojne opreme „Ukrspecexport“.
Do dana današnjeg Hrvatska nije dobila 4 zamjenska, ispravna MiG-a koji su doslovno mogli još neko vrijeme držati nadzvučno zrakoplovstvo na životu. Kako stvari stoje, Poltorak se ogradio od cijele afere poručivši Krstičeviću da hrvatski ugovor o remontu nije sklopljen s ukrajinskom državom, nego s tvrtkom „Odesaviaremservis”.
Drugim riječima, Krstičević je dobio – odbijenicu.
Ne samo da je dobio odbijenicu, nego Ministarstvo obrane Ukrajine nije u protekle dvije godine ni predložilo način kako riješiti ili „bajpasirati“ problem koji je nastao krivicom hrvatskih „stručnjaka“ iz MORH-a te ukrajinskog remontnog zavoda koji je doslovce uništio borbenu komponentu HRZ-a.
Trenutačno stanje je da nam leti samo 4 do 5 remontiranih MiGova, a među njima ne leti ni onaj oznake 165, ponos HRZ-a čuvena „Kockica“. Uostalom, nakon „remonta“ u Ukrajini i „modernizacije“, gdje je glavnu riječ imala češka tvrtka ČLS, Hrvatska je ostala na 8 MiGova-21 i nema eskadrilu borbenih aviona u njezinom deklariranom brojnom stanju od 12 aviona.
Naime, 4 jednosjedna suspektna MiGa-21 promptno su prizemljena nakon otkrića muljaže s prekucanim šasijama i neodgovarajućom dokumentacijom te do danas nisu vraćeni u eskadrilu.
Ništa od arbitraže
Posve je nejasno zašto ministar Krstičević putem hrvatske diplomacije i međunarodnih sudskih i arbitražnih instanci nije izvršio pritisak na ukrajinskog premijera i ministra obrane da iznađu rješenje za nerealizirani ugovor o remontu i za uništenu borbenu eskadrilu jedne zemlje članice NATO-a i EU. Nije Hrvatska prva koja se „usrećila“ sa ukrajinskom vojnom industrijom. Poznat je modus operandi Ukrajine u vojno-tehničkim suradnjama diljem svijeta.
Poznat je slučaj ne tako davne isporuke i modernizacije čak 200 tenkova T-72 za Etiopiju gdje su Ukrajinci počeli „mutiti vodu“ te kada su otkriveni eksplicitni primjeri tehničkih propusta na tenkovima, etiopski stručnjaci su reagirali, a Ministarstvo obrane Etiopije je stalo iza svojih ljudi i Ukrajini zaprijetili arbitražnim sudskim postupkom u slučaju neispunjenja ugovornih obveza.
Zašto MORH, u slučaju kvaziremonta MiGova, nije zaprijetio arbitražnim postupkom?
Nadalje, postoje iskustva nesretnih korisnika ukrajinskih remontnih usluga na brodovima ratne mornarice, kada su inženjeri nakon „remonta“ u cilindrima motora istih pronalazini tragove zemlje i trave…Sve je to potpis remonta na „ukrajinski način“ i to je nešto što je poznato i što je trebalo uzeti kao rizik u sklapanju ugovora s ukrajinskim tvrtkama.
U međuvremenu, ukrajinsko ministarstvo obrane preuzeo je umirovljeni general Andriy Taran koji za hrvatske muke ne pokazuje interes. Posve je nejasno zašto se i dalje forsiraju politički odnosi Ukrajinom na štetu Hrvatske kojoj nije upućeno ni slovo isprike za katastrofalan remont njezinih borbenih zrakoplova. Čini se da i hrvatski vojni ministar pokazuje sve manje volje za borbeno zrakoplovstvo, posebno u osvit parlamentarnih izbora nakon koji više neće biti ministar obrane, čak i ako HDZ opet sastavi novu Vladu.
Pokazalo se da aktualni ministar obrane jednostavno nema sposobnosti, ni političku težinu s kojom tu problematiku može nametnuti kao važnu temu unutar same hrvatske Vlade. Odnosi njega i premijera nisu idilični, a što se vidjelo nakon debakla sa F-16 Barak kada je Krstičević marginaliziran i udaljen od procesa kupnje borbenog aviona. Bit će to još jedan u nizu obećanih, a nerealiziranih krupnih projekata aktualnog ministra obrane.
Gdje su B solucije?
Hrvatska je jedina članica NATO-a koja je svoje borbene avione poslala u Ukrajinu gdje je korupcija sistemska pojava. Korupcija unutar vojne industrije je golem problem i za samu ukrajinsku državu. MORH je u slučaju pokušaja kupnje izraelskih aviona F-16 Barak, kao i u tanašnom pokušaju da Ukrajina isporuči zamjenske MiG-ove, doživio debakl koji ukazuje na ozbiljne probleme u sustavu donošenja odluke i ukazuje na evidentan deficit stručnih kadrova.
U suprotnom slučaju, odgovoran sustav bi osim solucije „A“ anticipirao i soluciju „B“, za slučaj da propadne i prodaja Baraka i zamjena loše remontiranih MiGova. Do danas nisu objavljeni konkretni podaci i analiza o razlozima neuspjeha pokušaja kupnje polovnih izraelskih aviona.
Ovdje se može konstatirati potpuni nedostatak procesa obrambenog planiranja, potpuni nedostatak osobne odgovornosti te da je trenutačni model vođenja MORH-a izvor ozbiljnih ugroza po pitanju vojne sigurnosti Republike Hrvatske.
M.Marković/Foto:pxll
Ja, Ivan Ivić (Pazin, 1963.) sam ovu sliku naslikao 1998. godine u Neuhausenu, kanton Schaffhausen,…
Google je izdao važno upozorenje za 1,8 milijardi korisnika Gmaila diljem svijeta te ukazao na…
Premijer Andrej Plenković rekao da predsjednik Zoran Milanović širi laži tvrdeći da će hrvatski vojnici…
Komentiraj