Umjesto da budu zbrisane na zemlji i u zraku u prvih nekoliko dana rata, kao što su mnogi predviđali, ukrajinske zračne snage nisu pokleknule pred mnogo brojnijim i tehnološki naprednijim protivnikom. Nije pretjerano reći da je učinak ukrajinskog ratnog zrakoplovstva u odgovoru na rusku invaziju bio jedan od iznenađujućih aspekata.
Nije potpuno jasno kako su ukrajinske zračne snage ne samo preživjele, unatoč malim izgledima, već su uspješno pomogle u sprječavanju ruskih zračnih snaga da ostvare zračnu nadmoć.
Neuspjeh Moskve da uspostavi zračnu nadmoć, koja je ključna ako su ikada željeli izvojevati brzu pobjedu, doveo je do zastoja u napredovanju ruskih snaga u Ukrajini. Bez zračne potpore, vojska Vladimira Putina je zapela, nesposobna odmaknuti dalje od utvrđenih položaja, a da ne bude izložena neprijateljskoj vatri.
Kako su izgledali prvi dani agresije na Ukrajinu i kako kako ukrajinsko ratno zrakoplovstvo uzvrać Rusima govore dva ukrajinska pilota
Prvi od njih je objavljen je New York Timesu s pilotom predstavljenim samo kao Andrij, koji upravlja Suhojevim Su-27 Flanker. Drugi pilot ukrajinskog ratnog zrakoplovstva, identificiran ratnim imenom ‘Juice’, dao je video intervju za CNN, prenosi The Drive, portal posvećen ratnim temama i vojnoj tehnologiji.
“Svake noći”, prenosi The Drive, piloti se “muvaju” po svom hangaru dok se napetost napokon naglo ne rasprši uz povike “Zrak!”. Andrij, 25-godišnji ukrajinski borbeni pilot, kaže kako nije informiran o svojoj misiji sve dok se ne nađe u zraku. Piloti, naime, imaju malo vremena za brifinge prije leta, očito svjesni kako nije dobra ideja predugo se zadržavati na jednom mjestu.
Andrij, čije se prezime i čin drže u tajnosti, rekao je da tijekom sukoba nema vremena za sigurnosne provjere prije polijetanja njegova Suhoja Su-27, dvomotornog borbenog zrakoplova sovjetskog podrijetla. Od ukupne ukrajinske flote s oko 100 borbenih zrakoplova na početku rata, otprilike trećina su bili Su-27. Sada ih imaju manje od 60. “Ne radim nikakve provjere. Samo poletim”, kaže. “Svaki put kad letim, to je u pravu borbu. Niti u jednom sukobu s ruskim mlažnjacima nismo ravnopravni, uvijek imaju pet puta više zrakoplova u zraku”, dodaje.
Živjeti da bi se rušilo neprijatelje s neba
U gotovo četiri tjedna borbi, Andrij je izveo 10 letova. Zračne borbe kakve vodi trebale su već biti poslane u povijest, no u ovom ratu ukrajinski zrakoplovi su angažirani u zračnoj borbi protiv ruskih lovaca, a Andrij kaže i da je obarao ruske zrakoplove – iako, kako izvještava NYT, nije mu dozvoljeno reći koje je zrakoplove oborio niti koliko njih.
“Uglavnom dobivam zadatke gađanja ciljeva u zraku, presretanja neprijateljskih mlažnjaka”, rekao je. “Čekam da se projektil ‘zalijepi’ na moju metu. Nakon toga pritisnem ‘pali'”. Sada živi za rušenje neprijatelja s neba. “Sretan sam što taj zrakoplov više neće bombardirati moje miroljubive gradove. A kao što vidimo u praksi, upravo to rade ruski avioni”.
“Imao sam situacija kada sam se približavao ruskom zrakoplovu na dovoljno blisku udaljenost da ga naciljam i pucam. Prepoznam kad dođem u tu situaciju, no ipak pričekam da se moj projektil ‘zalijepi’ na metu, dok mi istovremeno sa zemlje javljaju da je na mene već ispaljen projektil”.
Kaže kako je svoj Su-27 pritiskao do krajnjih granica niz strme obale, uspone i kroz nagla obrušavanja kako bi izbjegao nadolazeću raketu. “Vrijeme koje imam na raspolaganju kako bih se spasio ovisi o tome s koje je udaljenosti projektil ispaljen na mene i koja je vrsta projektila u pitanju. Još uvijek svaki put osjetim veliku navalu adrenalina jer je svaki let borbeni”.
Završio je zrakoplovnu školu u Harkovu, a od djetinjstva je želio biti pilot. Međutim, prava priroda rata i nasilje tog sukoba šokirali su ga. “Ni ja ni moji prijatelji nikada nismo mislili da ćemo se morati suočiti s pravim ratom. Ali nije tako ispalo”, rekao je.
Andrij je oženjen, a suprugu je preselio u drugi dio Ukrajine, gdje je trenutačno sigurno. Telefonira joj nakon što se sigurno vrati s naleta, ali nikad prije polijetanja. “Moram samo iskoristiti sve svoje vještine da bih pobijedio. Moje vještine su bolje od onih ruskih pilota. No, s druge strane, mnogi moji prijatelji, čak i oni iskusniji od mene, već su mrtvi”.
Nadmoć u zraku nije dovela do ruske pobjede
Neravnoteža na nebu trebala je osigurati brzu Putinovu pobjedu – Rusija ima modernije zrakoplove. Dok Andrij upravlja sa Su-27, njegovi ruski kolege lete tehnološki naprednijim, novijim generacijama zrakoplova Su-30, Su-34 i Su-35.
Analitičari procjenjuju da je Rusija pri pripremi invazije imala na raspolaganju oko 300 borbenih zrakoplova dostupnih za nalete u Ukrajini, od ukupne napadačke flote od 1500 njih. No, Rusija je ipak pretrpjela gubitke – Ukrajina tvrdi da je oborila 97 njihovih zrakoplova. Stručnjaci sugeriraju da bi ta procjena ipak mogla biti pretjerana, iako ih je čak 10 ili 11 izgubljeno tijekom samo jednog vikenda na početku rata, što je Moskvu natjeralo da promijeni taktiku i smanji broj naleta.
Ukrajina trenutačno ima 55 borbenih zrakoplova spremnih za let nakon dosadašnjih gubitaka na nebu ili mehaničkih i drugih problema održavanja vezanih uz intenzivno korištenje letjelica.
Justin Bronk, znanstveni novak u zračnim snagama i tehnologiji na Royal United Services Institute, kaže da je nesposobnost Rusije da uništi ukrajinske sustave protuzračne obrane, a ne herojstvo pilota borbenih aviona, ono što je najviše omelo Putinove planove. “Koliko ja shvaćam, Ukrajina ne kreće u toliko mnogo misija brzim borbenim aviona”, rekao je.
Nakon što je pretrpjela velike gubitke tijekom vikenda 4. i 5. ožujka, Rusija je ojačala vlastite sustave protuzračne obrane, ograničavajući ukrajinske zrakoplove na kraće letove na niskoj razini. Potpuno naoružan i gorivom napunjen Su-27, kojim ukrajinska vojska leti na maloj visini kako bi zadržala letjelice ispod radara, ne može letjeti duže od 30 minuta.
Međutim, prema Bronku, ukrajinski sustavi protuzračne obrane – među njima i S300, ruske proizvodnje – bili su učinkoviti u obaranju i zrakoplova i krstarećih projektila, dok bespilotne letjelice nastavljaju gađati ruske ciljeve, leteći protiv vjetra malim brzinama kako bi izbjegli ruske radarske sustave.
‘Rusija je izgubila zamah’
On vjeruje da je Rusija izgubila do 22 borbena zrakoplova i očito još uvijek ruske snage imaju kapaciteta i sposobnosti, ali čini se da nisu spremni riskirati daljnje gubitke. “Ono što Rusi još uvijek ne uspijevaju učiniti jest uništiti SAM (projektili zemlja-zrak) sustave, što znači da moraju letjeti na vrlo maloj ili pak na vrlo velikoj visini”, dodao je.
Većina ruskih letova ograničena je na više od 13.000 metara i može se zadržati u ukrajinskom zračnom prostoru ne više od nekoliko minuta prije povratka u baze na Krimu ili u Bjelorusiji. “Rusija je izgubila zamah”, kaže Bronk, dodajući da ako Ukrajina uspije zadržati trenutačnu razinu otpora, onda je rat neodrživ za Rusiju.
“Sasvim je jasno da ukrajinski sustavi protuzračne obrane ostaju operativni i uspješni, a njihovi zrakoplovi i dalje lete, iako uz ograničenja”, kaže pak Philip Ingram, bivši pukovnik britanske vojske u vojnoj obavještajnoj službi. “S obzirom na prednost Rusije u zraku, iznenađen sam što nismo vidjeli više njihovih zračnih snaga u igri. Ali bez nadmoći u zraku ne mogu ispravno planirati niti manevrirati operacije”.
New York Times procjenjuje da ukrajinsko ratno zrakoplovstvo izvodi između pet i 10 letova dnevno, dok ruske snage izvedu oko 200 letova dnevno. Druge procjene pokazuju da je ukupni broj ruskih letova veći, a jedan neimenovani visoki američki dužnosnik jučer je spomenuo 300 letova u prethodna 24 sata. Iako se također procjenjuje da je generacija ukrajinskih borbenih letova u posljednje vrijeme u porastu, ukupni zbrojevi još uvijek odražavaju dominaciju zemaljske protuzračne obrane.
Većina ruskih naleta, prema pisanju New York Timesa, odvija se noću očito u nastojanju da se smanji ranjivost na zemaljsku protuzračnu obranu.
Rusi sve češće lete na velikim visinama i bacaju tzv. “glupe” bombe, koje mogu imati razoran učinak na civilno stanovništvo koje je nemilosrdno bombardirano u gradovima kao što je Mariupolj. Ipak, to ne mora nužno pomoći Rusiji da dobije rat, a svakako ne brzo.
Ukrajinske zračne snage još uvijek imaju uzletno-sletne staze koje mogu koristiti na zapadu zemlje, a postoji čak i mogućnost polijetanja s glavnih cesta. Lokacije su, pak, strogo čuvane tajne.
Glasnogovornik ukrajinskih zračnih snaga rekao je da su ruski zrakoplovi namamljeni u klopke unutar zračnog prostora Ukrajine. “Ukrajina je bila učinkovita na nebu jer djelujemo u vlastitoj zemlji. Neprijatelj koji naleće u naš zračni prostor leti u zonu naših sustava protuzračne obrane”, kaže.
I dok sustavi protuzračne obrane mogu izbjeći ruske projektile, ruski zrakoplovi ne mogu poduzeti precizno bombardiranje potrebno za pobjedu u ratu na zemlji. Putinov san o brzoj pobjedi se raspršio. Izgledan je dugi rat iscrpljivanjem.
Nije ovo Top Gun
Dok New York Times opisuje “ Top Gun zračne borbe u Ukrajini”, koje su rijetke u realnom ratovanju, CNN je pružio malo nijansiraniji opis trenutne slike zračnog rata.
"It's just my job. I was trained for this." – Ukrainian fighter pilot "Juice" talks with @andersoncooper about the air war over Ukraine and fighting the Russians. pic.twitter.com/kwY7f8bWWr
— CNN (@CNN) March 22, 2022
Ipak, “Rusi imaju mnogo gubitaka i imaju strah od naše protuzračne obrane”, rekao je Juice. “Dakle, nisu mogli letjeti ovdje onako udobno kako su planirali”
“Sjedim u blizini zrakoplova ili samo u pilotskoj kabini”, dodao je Juice, “i moji kolege iz radarskih jedinica, oni mi samo daju informacije o ciljevima, a ja polijećem i presrećem ove prijetnje.”
“Potrebni su nam učinkoviti zemaljski sustavi protuzračne obrane,” rekao je Juice, “i trebaju nam neki drugi borbeni zrakoplovi kako bismo stekli zračnu superiornost i učinkovito se borili protiv ovih prijetnji.”
Nema sumnje da taktika ukrajinskog ratnog zrakoplovstva i dalje frustrira ruske zrašne snage i vjerojatno je da su ukrajinski borbeni zrakoplovi — MiG-29 i Su-27 — pridonijeli gubicima koje Rusija ima ima u zraku. Ukrajinski dužnosnici tvrde da su ukrajinske obrambene snage srušile najmanje 97 ruskih zrakoplova ( zemaljskim sustavima protuzračne obrane i lovcima). Točan broj nije poznat i vjerojatno će se o njemu raspravljati godinama.
U ovoj fazi rata također nije moguće s bilo kojim nadležnim tijelom utvrditi koji su od ovih ruskih zrakoplova srušili lovci ukrajinskog ratnog zrakoplovstva, ali intervjui s njegovim pilotom sugeriraju da barem redovito nailaze na zrakoplove VKS na nebu iznad Ukrajine, jer kao i krstareće rakete , od kojih su neke navodno također oborili ukrajinski zrakoplovi.
Sjedinjene Države i drugi saveznici nastavljaju opskrbljivati Ukrajinu raketnim sustavima zemlja-zrak ispaljenim s ramena i sada aktivno nastoje prenijeti naprednije, ali poznate SAM sustave u Ukrajinu, a možda će čak postojati i tajni napori da im se osigura dodatne zračne imovina.
Međutim, izgleda da su nade u premještanje boraca, barem javno, zastale, nakon što je Pentagon rekao da neće podržati predloženi prijenos poljskih MiG-ova 29 iz više razloga. To uključuje strah da bi to moglo izazvati ozbiljnu odmazdu Rusije.
Imajući to na umu, Andriy, Juice i njihovi kolege iz zrakoplovstva suočit će se sa sve većim izazovom kako se gubici povećavaju, a upotrebljivost se smanjuje kako se rat nastavlja. U ovom trenutku izgleda da će zemaljski sustavi protuzeračne obrane morati podnijeti najveći teret u sprječavanju da Rusija ostravri istinsku zračnu nadmoć i uspostavi kontrolu nad ukrajinskim nebom.