O vrhunskom lovcu na hrvatski način: Kako je naš ‘vojni analitičar’ prosvijetlio švedske inženjere i pilote

20 ožujka, 2020 maxportal
Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Jedan u  MORH-u omiljeni novinar počastio nas je ovih dana komentarom o aktualnostima u svijetu vojne tehnike. Dohvatio se komentiranja kupnje borbenih aviona koji su u igri za obnovu borbene komponente Hrvatskog ratnog zrakoplovstva.



Jedan od lovaca koji se našao u fokusu komentatora bijaše i švedski JAS-39 Gripen C/D.

“Potkapacitiran avion“, “slabašan motor“, “malen domet“, “tek za stepenicu bolji od naprednih borbenih trenažera kao što je FA-50“, “ograničenih sposobnosti“, “evolucijska slijepa ulica”, ….. neke su od opservacija tog vojnog analitičara za kojeg nam nije poznato koja mu je obrazovna institucija dodijelila titulu „vojnog analitičara“. Možda MORH, poznato je da uporno hvali njihove neuspjehe.

Radi li se o akademskoj ili samododijeljujućoj tituli?

Pitamo se kakvu stručnu spremu i obrazovanje ima ovaj ekspert za pružanje, malo je reći, maštovitih konstatacija. Na jednom portalu predstavljen je i kao vojni pilot. Ako je ovako stručno sasjekao švedski Gripen onda je garant i letio na njemu. Sto posto.

Ako je pružio ovakvu komparaciju koja para uši, onda mora da je letio i na nekim drugim tipovima borbenih lovaca s kojima bi se Gripen mogao komparirati pa izvesti stručne zaključke da se radi o avionu koji je, kako reče ovaj vojni analitičar – „potkapacitiran“, „slabašanog motora“, itd….

Jedina fotografija Gripena C. Drugih Gripena nema jer su popadali zbog slabašnog motora.

Nakon opaski tog “vojnog analitičara”  svijet zrakoplovstva je – stao. Radnici u Gripenovom pogonu u švedskom Linkopingu ne trepću, ne dišu, hladan znoj slijeva im se niz obraze, više ništa nije kao prije. Gripenovi inženjeri u šoku su bacili pjenu na usta, počeli se nekontrolirano trzati, a doktori su na mukama jer ne znaju kako im pomoći.

Nije ni čudo jer ih je naš komentator prosvijetilo objasnivši ima kako im je avion „evolucijska slijepa ulica“.

I travnjak ispred Bijele kuće počeo se sušiti. Kako neće kad je motor u Gripenu njihov, američki.

Inženjeri  General Electrica spremaju se počiniti masovni harakiri. Nije ni čudo jer su im godine truda, znanja i potrošenih stotina milijuna dolara sada bačeni u vjetar. Reče mladi komentator da su proizveli „slabašan motor“. I njujorška burza ljulja se kao mali brod na oceanu, a dionice General Electrica tonu brže od kamena.

Primijenimo onu latinsku „audiatur et altera pars“ (neka se čuje i druga strana). Ako stručnjak poput našeg analitičara neizravno kaže da je JAS-39 Gripen C/D sranje (ispričavamo se na izrazu), što kažu neki drugi.

Neki drugi, pak, drže da motor ovog lovca i nije tako „slabašan“. Riječ o motoru GE F404 koji Volvo radi po licenci. Taj „slabašan“ motor nalazi se i na američkom F-18 Hornetu. U počecima bio je i na francuskom Rafalu, dok Francuzi nisu završili razvoj svog motora Snecma M88. Taj „slabašan“ motor je u kategoriji motora RD-33 kakav goni MiG-29. Čini se da je motor GEF404 sve samo ne slab.

Što reći o Gripenu C?

Riječ o izvanrednom nadzvučnom višenamjenskom lovcu četvrte generacije. Kažu da je to lovac izvanredne aerodinamičke koncepcije uz najsuvremeniju elektroničku opremu. Njegova aerodinamička shema, koje se sastoji od temeljnog delta krila zajedno s cjelopokretnim canardima, najusavršeniji je produkt “švedske škole aerodinamike”.

Naime, projekti JAS-35 Draken i JAS-37 Viggen predstavljaju starije generacije višenamjenskih nadzvučnih aviona na kojima je primijenjena aerodinamička shema “lomljenog” delta krila, kao i kombinacija “lomljenog” delta krila s canardima.

Primijenjena aerodinamička shema, zajedno sa suvremenim elektroničkim upravljačkim sustavima, Gripenu osigurava vrhunske manevarske sposobnosti pri svim brzinama, visinama i pri različitim konfiguracijama nošenog naoružanja.

Look-down /Shut-down

Konstrukcijski, Gripen C pripada skupini lakih lovačkih aviona, čija masa iznosi (prazan) 78 posto mase praznog F-16, a masa mu je gotovo upola manja od aviona JAS-37 Viggen, F/A-18E/F Super Hornet i Dassault Rafale. Sustav za nadzor leta osigurava jednostavnije i sigurnije upravljanje avionom u odnosu na lovce prethodnih generacija.

Gripenov radar ima „look-down/shut-down“ mogućnost, a opremljen je i IR-OTIS IRST (Infra Red Search and Track) senzorom. Na posljednjoj inačici (C) su izvedene modifikacije, preko programa „Batch 3“, nakon kojih Gripen dobiva višefunkcijske prikaznike u boji, generatore kisika, pojačanu konstrukciju krila, usavršeniji softver i mogućnost dopune gorivom u zraku preko uvlačive sonde za punjenje.

Gripenov radar, uvezan s paketom ostalih aktivnih i pasivnih senzora te kombinacijom naoružanja svrstava ovaj avion među nedokučive platforme i našim zrakoplovnim (kvazi)stručnjacima u Ministarstvu obrane.

Pojedinci među njima vrlo revno odrađuju naputke dnevne politike pa tako pomnožiti jedan Gripen s nulom tek je dnevna zadaća koju će bez problema odraditi. I za takav nemoralni čin još dobiti i viši vojni čin.

Takvi su već našli more mana i jednom Eurofighter Typhoonu, MiGu-29, inačicama F-16 drukčijim od Baraka itd. Takvima je remont naših i nabava MiGova-21 iz Ukrajine bio nikada bolje odrađen posao… Paradoksalno, dok se takvi javljaju blateći sofisticiranu zrakoplovnu struku, tim istima na Plesu uspije  poletjeti tek nekoliko MiGova-21.

Činovi za neuspjeh

U MORH-u je pravilo i uvjet za napredak napraviti kakvu štetu ugledu vlastitim snagama i vojnoj tehnici. Nakon svakog debakla, dijele se vojni činovi. Ne vjerujete? Pogledajte koje su persone dobile viši čin nakon remonta Migova u Ukrajini ili nakon pokušaja kupnje Baraka.

Nije tajna podataka da cijena jednog sata leta aviona JAS-39 Gripen iznosi 3.300 eura, uključujući gorivo, potrošni materijal, pričuvne dijelove, servis motora i održavanje u remontnom zavodu. Osjetno jeftinija satnica leta negoli kod, recimo izraelskog Baraka kojeg, na svu sreću za hrvatske porezne obveznike, nismo kupili.

Naši su znalci u MORH-u sat leta izraubanog Baraka ne tako davno proglasili jeftinijim od Gripenovog!? U odnosu na konkurenciju, također nije tajna, Gripen ima i najmanji broj potrebnog zrakoplovno-tehničkog osoblja (60 za I. i II. stupanj održavanja).

U diplomskom radu branio političare

Prema postulatima struke, ali i poštenja te zdravog razuma, svaki novinar mora biti odgovoran prema javnosti. Umjesto novinarstva privrženosti, istina, objektivnost i kritika najbolja investicija u vlastitu novinarsku budućnost. Google je danas komplicirana stvar za mnoge u javnom prostoru. Naime, google sve pamti….

Pa čak i da su neki svoje diplomske radove posvetili obrani lika i djela aktualnih političara. (Nije on kriv, mentorica je kriva jer ga je prihvatila.) No, ne prigovaramo. Bože sačuvaj. To je njihovo pravo i sloboda. Čestitamo im na akademskom zvanju.

Bilo kako bilo, ne branimo Šveđane ni njihov Gripen. Branimo jedan izuzetan aeronautički proizvod, odraz vrhunskog tehnološkog znanja i rada jedne vrijedne europske nacije.

Kao što bi branili Mercedes kad bi netko napisao da je smeće od automobila jer nema novaca za kupiti ga ili ga ne kupuje zbog  izjave “a đe sam tu ja”.

M. Marković/Foto: Tuomo Salonen

 


Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


-->