Mrtva utrka: Francuzi i Šveđani jamče najbržu isporuku borbenih aviona

18 veljače, 2021 maxportal
Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Kada je u pitanju brzina isporuke borbenih aviona za HRZ čini se da Šveđani i Francuzi vode gotovo pa mrtvu utrku. Naime, kako se može čuti, francuska strana, a po potpisivanju ugovora, jamči da u roku od 12 mjeseci može isporučiti šest rabljenih Rafala F3R.



S druge strane, Šveđani su ponudili isporuku novih lovaca Gripen C/D u vremenu od 18 mjeseci. Svega 6 mjeseci razlike između jedne i druge ponude, u slučaju HRZ-a, ne čini nikakvu bitnu ili presudnu razliku.

Šveđani paralelno s proizvodnjom novih aviona za HRZ planiraju obaviti i preobuku tehničkog osoblja i pilota koja bi, kako je zamišljeno, bila finalizirana do trenutka primopredaje prvog Gripena za HRZ.

Nema nikakve dileme da je švedski hodogram vrlo ambiciozan s obzirom na tužno stanje kadrova i tehnike nadzvučne komponente HRZ-a. Sa svega 3 do jedva 4 pilota HRZ-a spremnih za preobuku, možemo se samo hvatati za glavu od muke.

Komparacije radi, jednoj Češkoj koja je u trenutku nabave Gripena imala daleko više pilota s vrlo solidnom godišnjom satnicom naleta, uz dozvučne avione u floti, trebalo je izvjesnog vremena za proces preobuke na lovac nove generacije.

Podsjetimo se češkog primjera. Češka je 2000-te godine pokrenula natječaj za kupnju novih borbenih aviona (24 komada) i pobjednik natječaja bio je švedski Gripen C/D. Međutim, zbog strašnih poplava koje su te godine pogodile središnju Češku i ekonomske krize koja je uslijedila, cijela je priča bila obustavljena. No, proces nije bio posve zamrznut.

Češko Ministarstvo obrane dobilo je tada zadatak da ispita mogućnost nabave rabljenih lovaca. Od nekoliko zemalja stigle su i konkretne ponude, a Švedska je jedina ponudila nove mlažnjake, ali na leasnig. Nakon pregovora 2003. godine potpisuje se ugovor između Praga i Stockholma o nabavi 12 novih Gripena C/D na leasnig za češke zračene snage.

U kolovozu slijedeće godine, dakle 2004., u Švedsku na preobuku odlazi inicijalnih 6 čeških pilota i 20 tehničara. U travnju 2005. u češku zračnu bazu Časlav slijeće šest jednosjeda i dva dvosjeda Gripen C/D s oznakama češkog ratnog zrakoplovstva. U srpnju iste godine dva češka Gripena startaju s zadaćama air-policinga u okviru NATO snaga brzog odgovora, QRA (Quick Reaction Alert)

U primjeru Češke, koja je po pitanju raspoloživih tehničara i pilota daleko bolje stajala od Hrvatske danas, vidimo da je od potpisa ugovora do prvih početno operativnih aviona prošlo dvije i pol godine.

I u ovom slučaju se zorno vidi koliko je HRZ izgubio vremena zbog loših odluka iz bliže prošlosti, a koje su donosili ministri obrana. Pitanje je samo jedno – je li taj gubitak vremena nepopravljivo koban?

Analitički tim Maxportala/Foto: press

 


Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •