VREMEPLOV: Fritz Todt je 1933. počeo gradnju Autobahnova, najboljih autocesta na svijetu

srpanj 6, 2019 maxportal
Share Button

Njemačka mreža autocesta najpoznatija u svijetu. Iako danas nije najduža ni u Europi, Španjolci su ih prestigli, no njemački Autobahnovi bili su primjer u kojeg su se ugledali svi ostali.



Najznačajniji čovjek u priči o izgradnji te mreže bio je Fritz Todt, kojeg je Hitlerov režim samo nekoliko mjeseci po dolasku na vlast, na današnji datum 1933. namjestio za generalnog inspektora za njemačke ceste (‘Generalinspektor für das deutsche Straßenwesen’).

Prvi je autoput u Njemačkoj, zanimljivo, otvoren između Kölna i Bonna godinu dana ranije, prije dolaska nacista na vlast, a otvorio ga je budući kancelar Konrad Adenauer.

No tek će nacistička vlast osmisliti mrežu brzih cesta namijenjenih samo za promet automobila (ne bez značaja je bio i brzi transport vojske preko njih u slučaju rata, dakako), koje će se pružati preko čitave Njemačke, a tek će demokratska vlast, uz ponešto američke financijske pomoći, nakon rata dovršiti taj posao.

Pod vodstvom Fritza Todta ipak je napravljen ogroman dio posla, Njemačka je 1935. imala 108, a 1940. već 3736 kilometara autocesta. Todt je dobio titule Voditelj Glavnog ureda za tehnologiju u Reichsleitungu NSDAP-a, glavni predstavnik za regulaciju građevinske industrije te ministar naoružanja i municije Reicha, a postao je i general bojnik Luftwaffea.

Tijekom 1941. značajno se razišao u mišljenju oko organizacije napada na SSSR s ostalim nacističkim glavešinama pa je početkom sljedeće godine njegov avion pod nikad razjašnjenim okolnostima eksplodirao i srušio se, a Todt poginuo.

Da je doživio kraj rata neminovno bi ga čekala dugogodišnja zatvorska kazna, kakvu je dobio i njegov nasljednik Albert Speer, ponajprije zbog izravne odgovornosti za korištenje zarobljenika kao besplatne radne snage  na projektima koje je vodio.

No utjecaj ideje o mreži brzih prometnica kroz državu proširio se po velikom dijelu svijeta, a zanimljivo je spomenuti da je jedan od najgorljivijih zagovornika bio američki predsjednik Dwight Eisenhower, koji je nakon rata u Njemačkoj imao prilike vidjeti Todtovu mrežu Autobahnova.

Dino Milić Jakovljević/ Autoportal

 

Komentari
Share Button