Pogled na kupnju francuskih Rafalea iz malo drugačijeg kuta

28 svibnja, 2021 maxportal
Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

U svezi glede hrvatskog izbora borbenih aviona već mjesecima razni stručnjaci i „stručnjaci“ nabacivaju se analizama i „analizama“. Ima tu svega, od ozbiljnih i znanjem potkovanih (iznimno rijetko) do bizarnih „analiza“. U ovom kratkom tekstu osvrnut ću se na par stvari od kojih su neke: cijena aviona, sat naleta, cijena ukupnih troškova i slično.



Cijena Dassault Rafale 12 borbenih aviona je 999 milijuna eura. Puno ili malo, ovisi s čim uspoređujemo. Puno je ako usporedimo s MiG 21 ili otpisanim MiG 29 koje su Srbi dobili pa uložili još 300 milijuna eura da ih dovedu u kakvo takvo stanje i sa skromnih 700 sati naleta.

U ovom slučaju usporedit ćemo tu cijenu s drugom ponudom najomiljenijom Hrvatima, a to je F-16 block 70/72. Cijena 12 F-16 block 70/72 iznosi milijardu i petsto eura, što je, kako vidimo, 500 milijuna eura više od Rafalea.

Istina, F 16 su novi i sa više sati naleta 3000 sati više, no 9000 sati naleta koliko će nakon revizije imati Rafali izgleda ovako:
9000 x 12 = 108 000 sati leta
108 000 sati resursa podjeljeno na 30 godina = 3600 sati godišnje

Recimo da ćemo osposobiti 18 pilota za 12 letjelica, na svakog pilota dolazi 6000 sati naleta u 30 godina, plus još trećina od toga kao treninzi u simulatoru. Ako uzmemo da je nekakav NATO standard 150 do 180 sati naleta godišnje, znači da bi hrvatski piloti u sljedećih 30 godina uz maksimalnih 180 sati naleta godišnje imali više nego dovoljno sati naleta za usvajanje svih procedura borbene i neborbene uporabe aviona.

Ovo „maksimalno 180“ sati“ uzmimo relativno, jer broj sati bi inače trebao biti i duplo veći no s obzirom da su cijene sata leta na najmodernijim avionima skočile nebu pod oblake i standardi su se poprilično korigirali u svim državama NATO saveza, a i ostalih saveza i država.

Što se tiče cijene sata leta Rafala i ostalih borbenih aviona, poput F-16, postoji nebrojeno puno različitih informacija o cijeni sata leta, pa tako Selak navodi da Rafalova cijena sata leta ide i do 45 000 eura, no to je najviša cijena koju sam ikad vidio na bilo kojem portalu i u zemlji i u svijetu i ne mogu naći nigdje gdje je iskopao takav podatak? Može se naći, primjerice, 28 000 eura, a može i 16 000 eura, ali 45 000 ne može.

Doduše, proizvođači pod cijenom sata leta različito definiraju stavke pa tu može biti skrivenih troškova, no više-manje, realno, cijena sata leta na Rafalu iznosi 19 000 eura, dok na F-16 Viper (block 70/72) iznosi 20 000 eura. Potrebno je uočiti da je cijena sata leta F-16 BLOCK 50/52 OKO 8000 eura, ali F 16 C/D I F-16 Viper nisu ista priča i ovaj potonji kao i svaki najnoviji i najsloženiji stroj današnjice daleko nadmašuje po operativnim troškovima starije generacije.

Uzmimo prosjek od tih maksimalnih 180 sati godišnje po pilotu, a već smo definirali da ćemo predložak raditi na 18 pilota dolazimo do brojke od 3240 sati naleta godišnje. Uzmimo da je cijena sata leta 20 000 eura:

3240 x 20 000 = 64 800 000 eura,

64 800 000 x 8 = 518 400 000 eura.

Petsto osamnaest milijuna i četiristo tisuća eura za osam godina je okvirno operativna cijena sa „maksimalnim“ korištenjem aviona.

Ako uzmemo razliku od 500 000 000 eura koju štedimo ako uzmemo Rafala umjesto F-16 Vipera, dolazimo do činjenice da ćemo 8 godina letjeti „besplatno“ za tu razliku u početnoj cijeni.

Također je važno uočiti da bismo na milijardu i petsto milijuna uloženih u F-16 Viper također na operativne troškove potrošili u deset godina najmanje pola milijarde eura, ako hipotetički pretpostavimo da su operativni troškovi nešto niži, iako postoje podaci da su moguće i viši, ili u najmanju ruku jednaki, to iznosi: 1 500 000 000 + 500 000 000 = 2 000 000 000 eura.

Amerikanci su s vremenom još spuštali cijenu, no to spuštanje cijene obrnuto proporcionalno povezano je sa smanjivanjem paketa naoružanja, opreme, simulatora, i ostalog, a što bismo opet morali naknadno kupiti pa takve usporedbe nemaju baš nikakvog smisla. U Francuskom paketu dobili smo sve, simulator, inicijalni paket naoružanja, obuku, opremu…

Dakle, je li bolje u idućih 8 godina, primjerice, uložiti milijardu i petsto milijuna eura u Dassault Rafal sa svim operativnim troškovima ili istu tu cifru uložiti samo u F-16 Viper plus još najmanje pola milijarde eura u osmogodišnje troškove?

Neću se baviti tehničkim specifikacijama ova dva aviona, jer puna su internetska bespuća takvih tekstova, ali ću napomenuti da je Rafal sa svoja dva motora daleko bolji izbor za državu koja ima more i želi vladati nad svojim morem. Naravno da Talijani lete nad Jadranom i sa F-16, no u slučaju kvara motora nad morem F-16 ide ravno na dno, dok Rafal, ako i izgubi jedan motor sigurno se vraća u bazu.

Što se tiče drugih teorija, geopolitičkih, ekonomskih, strateško partnerskih, i sličnih, vidjet ćemo što vrijeme nosi i jesmo li pogriješili. Ako jesmo onda smo grdno pogriješili, no mislim da u nekom scenariju u kojem bi nam Francuska odbila u nekom sukobu pružiti tehničku podršku za svoje avione, da bi takva nevjerodostojna politika bila veliki i dugoročni udarac i za francusku vojnu industriju kojoj nitko ne bi vjerovao.

Osvrnut ću se i na teorije da je Francuska prodala Srbiji nekakav strašan protuzračni sistem pa je to kao dokaz da Francuzi igraju dvostruku igru. Mistral, koji je Francuska prodala Srbiji ima krajnji domet 6 kilometara i ne predstavlja neku ozbiljniju opasnost ni za MIG 21, a o Rafalu da ne pričamo.

Mistral može Rafala uništiti jedino ako pilot nad bojištem zaspi, leti brzinom oko 300 km/h, na visini 2-3 kilometra i isključi sve automatske i ručne sustave zaštite, ili ako ga se gađa ugašenog na pisti. Druga je stvar primjerice Aster 30, no ako je Srbija spremna platiti 400-500 milijuna eura za njega Francuzi će im ga prodati, ali prodat će i nama ako platimo. To je već stvar ekonomije.

U svakom slučaju, Hrvatska ovim odabirom nije kupila mačka u vreći, jer svi francuski avioni dokazali su se u nebrojenim bitkama, pa i Rafal u najnovijim sukobima, u kojima je sam bez podrške drugih lovaca i AWACS-a ulazio duboko u neprijateljski teritorij, uspješno odrađivao zadatke i vraćao se a da neprijatelj nije znao ni tko ga je napao, dok mu je prethodnik Mirage legenda u rangu američkih najboljih aviona svih vremena, s bezbrojnim pobjedama nad protivničkim avionima i bezbrojnim uspješno odrađenim bombarderskim misijama koje su svakoj državi koja ih je koristila donijele prevagu u ratovima.

Stjepan Štimac/Foto:


Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

TAG

-->