Ukrajinski rat razotkrio promašaj nabave starih američkih oklopnjaka za HV?

14 lipnja, 2023 maxportal
Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Prate li naši vojni planeri i geniji iz Ministarstva obrane RH rat u Ukrajini? Izvode li iz ukrajinskih lekcija kakve korisne zaključke u planiranju obrane RH? Vide li da ukrajinska oklopna vozila Bradley M2A2 ODS, kakve će Hrvatska dobiti za koji mjesec, ruski borbeni helikopteri otvaraju k’o konzerve?



I američki CNN javlja o najmanje 16 uništenih Bradleya u prvim danima ukrajinske ofenzive, a što navodi na zaključak da su stvarni gubici barem dvostruko veći. U konkretnom slučaju pokazalo se više stvari.

Ukrajinske posade još nemaju dovoljno iskustva u korištenju tog vremešnog američkog oklopnjaka iz Pustinjske oluje.

Posade se ne snalaze pod udarom neprijateljske vatre. Iz objavljenih snimaka vidljivo je da se kreću u gustim kolonama, neposredno jedan iza drugog, bez minimalnog razmaka od 40 do 50 metara. Kreću se cestama (kardinalna pogreška ruskog oklopa sa početka invazije) kako bi izbjegli minirana područja.  Suludo.

Ruski izviđački dronovi lako otkrivaju ukrajinske kolone. Po dobivanju informacije o pozicijama, na teren izlaze ruski borbeni helikopteri Ka-52 koji na ukrajinske oklopnjake djeluju salvama nevođenih raketnih zrna i protuoklopnim raketama velikog dometa poput 9M120 Ataka i 9M113 Kornet

S obzirom da na društvenim mrežama kolaju snimke Bradleya razvaljenih gusjenica, očito je da su naletjeli i na protutenkovske mine. Zašto silaze u neočišćena minska polja?

I ukrajinsko ratište pokazalo je osnove mane zbog kojih američka vojska siromašnijim vojskama „poklanja“ ova vozila. M2 Bradley je uočljiva, masivna meta, velike stražnje osjetljivosti, s vrlo malim nagibom oklopa. 

Jedina utjeha koju pruža Bradley ODS, apropos drugih vozila slične kategorije iz voznog parka ukrajinske vojske, leži u tome što posade uglavnom prežive pogodak. Međutim, gubitak vozila je nenadoknadiva stavka tijekom ratnih operacija. Tim više što je neprijatelj, po svim stavkama, brojčano nadmoćniji.

Ukrajinski Bradleyi, poput hrvatskih, nemaju sustave aktivne protuoklopne zaštite (Trophy primjerice). To i ne čudi s obzirom da takvi sustavi, u ovako starim vozilima, crpe previše struje, a na štetu funkcioniranja drugih borbenih sustava.

Pri svemu tome Bradley ODS nosi mnogo ukrcanih protuoklopnih raketa, a da ne postoji unutarnja zaštita od detonacije vlastitog streljiva. S razlogom ga američki vojnici nazivaju „exploding coffin“. Uz sve to, sa svojih 35 tona pretežak je i prevelik za prebacivanje helikopterima ili zrakoplovima te za razliku od, primjerice, hrvatskog vozila AMV Patrija nije amfibija.

Pokazalo se da je Bradley osjetljiv na municiju iznad kalibra 12,7 mm. Ipak, snimke sa ratišta ne pokazuju da su Ukrajinci stavili dodatne zaštitne ploče. Možda zato što je sa takvim dodacima, uz gorivo i municiju,  Bradley težak koliko i tenk T-55, 35 do 40 tona. S tom količinom težine Bradley je pretežak za meku ukrajinsku stepu. Taktička pokretljivost ovisi i o oklopu, a više oklopa znači – manju pokretljivost.

Ozbiljne su procjene da rusko potkalibarsko zrno M929 za top Shipunov 2A42 može probušiti svaki oklop na Bradleyu. Manjak iskustva ukrajinskih posada i poznate Bradlyeve mane rezultirale su solidnim gubicima. Svaka vojska, svaka obrana – košta.

Zašto smo se doveli u situaciju da nam nekoliko desetljeća stari američki oklop na gusjenicama održava glavu iznad vode našoj kopnenoj vojsci koja nikako da zakorači u 21. stoljeće. Kada hrvatski Bradleyi budu operativni, bit će stari preko 40 godina.

U međuvremenu, valja pogledati kakva su oklopna borbena vozila pješaštva nabavili naši bliži i malo dalji susjedi, od Mađara do Poljaka. Redom najnovija vozila. Plus gospodarski benefiti; nova radna mjesta, zajednička proizvodnja, prijenos tehnologija. A gdje smo mi? Bradley je dosegao svoj tehnološki plafon. Pregazilo ga vrijeme, kao i svu sličnu skalameriju sa kraja sedamdesetih godina prošlog stoljeća.

Usprkos nekim sitnim modernizacijama, nema odgađanja njegovog konačnog penzioniranja u vojsci SAD-a. Finalna reš destinacija: otpad ili uvaljivanje sirotinji. Za uvaljivanje ovog gusjeničara našoj vojsci najviše su se zalagali šef države Zoran Milanović i njegovi vojni savjetnici.

Bilo bi lijepo čuti što misle o lakoći ruskog razvaljivanja američkih vozila pješaštva i činjenici da iste protuoklopne rakete imaju i Srbi.

Analitički tim Maxportala/Foto: Screenshot Twitter


Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


-->