Vremeplov: Dani otvorenih vrata ZB Pleso iz 2007. godine i njezin glavni redatelj

travanj 27, 2020 maxportal
Share Button

Godina je 2007. Tog toplog svibnja bijaše organiziran Dan otvorenih vrata Zrakoplovne baze Pleso, koje je mijenjala naziv u 91. ZB Zagreb te se danas naziva 91. Krilo (aktualni ministar obrane prihvatio je doslovni prijevod s engleskog govornog područja – Wing).



Potonji je dio sveobuhvatne folklorizacije oružanih snaga u sklopu koje se nadjenjuju imena manje i više bitnim objektima, sobama, postrojbama, podižu artefakti s upitnim i lažnim značenjima itd. Ovakva praksa preimenovanja baze neće istoj donijeti nikakve nove sposobnosti. Čak naprotiv, zvuči kao ironija jer krila koja mogu letjeti je sve manje.

Vratimo se na 2007. godinu i tadašnje izdanje Dan otvorenih vrata. Naime, prema svim ocijenama bio je to, bez ikakve dileme, najuspješnije organiziran Dan otvorenih vrata.

Dvije godine prije, u kolovozu 2005. u Zrakoplovnoj bazi Zadar u Zemuniku održan je neviđeni spektakl za novinare koji su imali priliku vidjeti kompletnu tehniku HRZ-a koja je s tog mjesta polijetala na letački program iznad Knina, a povodom 10-te godišnjice VRO “Oluja”.

Na zagrebačkom Plesu se te 2007. okupio veliki broj domaćih i stranih novinara, fotografa, spottera, domaćih dužnosnika te općenito Zrakoplovna baza Zagreb do danas nije uspjela ponoviti takav uspjeh. Pored taktičko-tehničkog zbora, tj. izložene zrakoplovne tehnike, brojni posjetitelji su imali priliku ući u svaku letjelicu HRZ-a, razgledati hangare za održavanje, razgovarati s pilotima, tehničarima, razmjenjivati mišljenja, poslućati žive price ljudi koji s zrakoplovima žive i rade.

Živost na svakom koraku. Nije bilo domaćeg zaljubljenika u zrakoplovstvo koji se toga dana nije htio naći na Plesu.

Nesvakidašnja i do tada neviđena prezentacija bila je u hangar 2. stupnja održavanja gdje je jedan MiG-21 postavljen u fazi skidanja, tj. montiranja motora. U neposrednoj blizini, gotovo na dohvat ruke, posjetitelji su se mogli uvjeriti u složenost zrakoplovne tehnike te naučiti o tehničkim detaljima.

Bogati letački program u kojem su letjele gotovo sve letjelica HRZ-a startao je sa stajanke ispred hangara 2. stupnja održavanja, tako da su posjetitelji mogli iz neposredne brzine uživati u procedurama pokretanja motora, rulanja, letenja te slijetanja i razgovorima s pilotima neposredno nakon slijetanja.

Doista jedinstven događaj. I na europskoj karti sličnih manifestacija malo je onih pružaju prigodu izravnog dodira s letjelicama i razgovore s pilotima.

Gotovo nadrealno je izgledala demonstracija gašenja požara u izvanrednim situacijama koji se može pojaviti na MiG-21. Brza reakcija gašenja uz dekontaminaciju, demonstrirana je na jednom otpisanom primjerku MiGa-21 koji je dopremljen ovom prilkom dizalicom ispred samih posjetitelja.

Bijaše to manifestacija koja je u prvom redu pokazala i potvrdila stručnost ljudi i HRZ-u.

Bijaše to vrijeme velikih nada po pitanju budućnosti naše nadzvučne borbene eskadrile. Bilo je to vrijeme ponosa zbog ljudi kakve je HRZ ima. Bijaše to vrijeme ambicija I inspiracije. Na žalost, tim stazama nije se nastavilo. Negdje smo putem sve to izgubili…

Za tako uspješnu izvedbu Dana otvorenih vrata, svakako je zaslužan golem entuzijazam naših zrakoplovaca. No, u razgovoru s upućenima, ističe se jedno ime – tadašnjeg zapovjednika baze, brigadira Darka Cigrovskog, koji je i sam pilot MiG-a te najzaslužnija osoba za ovu zrakoplovnu manifestaciju čija organiziranost i atraktivnost do današnjih dana nije nadmašena.

Usput rečeno, Cigrovski je redovni čitatelj Maxportala i vjerni komentator naših članaka iz oblasti zrakoplovstva.

M. Marković/ Foto: privatni arhiv

Komentari
Share Button