Premda je od potpisivanja ugovora za kupovinu 12 rabljenih Rafala F3R za HRZ prošlo skoro dvije godine, hrvatski porezni obveznici i dalje su zakinuti za ključne informacije te najskuplje vojne investicije u hrvatskoj povijesti.
S početnih 999 milijuna eura, cifra s kojom je Dassault Aviation pobjedio na natječaju, iznos se već popeo na gotovo 1,4 milijarde eura. U većini domaćih medija kritičkog, objektivnog sagledavanja te poslovne akvizicije gotovo da nema.
Uglavnom čitamo, slušamo, političke laude, agitprop parole ili puko prepričavanje Dassaultovih prodajnih brošura. Ono što je poražavajuće, na osobnoj razini, sadržaje brošura prepričavaju pojedini umirovljeni piloti koji bi, valjda, trebali znati kakve bolne izazove nosi uvođenje novog borbenog aviona u jedno ratno zrakoplovstvo.
Posebice ako se radi o HRZ-u koje se godinama razvija bez ikakvih ambicija i gdje je elementarni, mirnodopski air policing vrhunac zadaća. Osim toga, riječ je o sustavu gdje su zadnjim, nesretno odrađenim remontom eskadrilu brojčano definirali na svega 6 poluoperativnih MiGova-21.
Osim toga HRZ je svjetlosnim godinama udaljen od zakonske regulative koje vrijede u suvremenim zrakoplovstvima NATO-a (EMAR regulativa).
Službena ceremonija primopredaje kupljenih lovaca očekuje se krajem 2023. i sredinom 2024. godine te će u Francuskoj, od momenta primopredaje, ostati skoro godinu dana. Drugim riječima, u Hrvatsku eskadrila Rafala stiže separatno, tijekom 2024. i 2025. godine.
U trenutku dolaska u Hrvatsku Rafale (dvosjedi) biti će stari 20 godina (proizvedeni 2004. i 2005.), dok će jednosjedi biti starosti između 20 i 15 godina. Nikada jedna država ne otkriva baš sve detalje nekog vojnog šopinga. Određena razina diskrecije se podrazumijeva, ali u hrvatskom slučaju neobjašnjivo vlada teška misterioznost. Postavljamo ključna pitanja koja prate uvođenje Rafala u operativnu uporabu na hrvatski način.
Smisao aviona je da lete, a ne da stoje u mračnom hangaru na Plesu.
1. U kakvoj izvoznoj podverziji će Francuzi isporučiti Rafale F3R Hrvatskoj? Kakvu opremu će imati Rafale u (osiromašenoj) verziji EC – Export Croatie?
2. Koliki su troškovi korištenja Rafala u slijedećih 10, 20 godina? Kolika je cijena sata leta Rafala u HRZ-u?
3. Po dolasku u HRZ, koje godine će Rafali dosegnuti osnovne, a koje godine pune operativne sposobnosti?
4. Kakvo naoružanje zrak-zrak i zrak-zemlja idu uz hrvatske Rafale?
5. Mogu li se rezervni dijelovi za Rafala nabavljati preko NATO-ove Agencije za podršku i nabavu, NSPA – NATO Support and Procurement Organisation, koja servisira sve članice Saveza sa potrebnim aviodijelovima? Ako nije moguće, zašto je tome tako
6. Kupljeni polovni avioni na kojima je ostalo po 1800 sati letnih resursa na period od 20 godina korištenja. Služeći se osnovnom matematičkom računicom, preostalih 1800 sati leta po avionu, a kroz 20 godina eksploatacije, dovoljno je za godišnji nalet od 90 sati (NATO standard je 150 do 180 sati). Tih 90 sati godišnje je 8 sati leta mjesečno ili jedan sat tjedno. Zašto smo kupili složeni dvomotorni borbeni avion da bi letio tjedno mizernih 60 minuta? Nismo li za tako jadnu satnicu leta i male skromnosti ambicija mogli nabaviti neki eksploatacijski jeftiniji, jednomotorni lovac? Čak dozvučni, laki borbeni avion?
7. ako je moguće da su u pregovorima sa Francuzima, s hrvatske strane, bile uključene i osobe sa dvostrukim, francusko-hrvatskim državljanstvom? Interese koje države su zastupali u pregovorima?
8. Je li u hrvatskoj pregovaračkoj ekipi bilo ikoga da je sudjelovao u uvođenje u sustav novog tipa zapadnog borbenog aviona?
9. Je li točno da su Francuzi u cijelosti sastavili kupoprodajni ugovor? Vodi li informacija prema zaključku da je ugovor zaštitio samo francuske interese? Koji je sud nadležan za slučaj spora?
10. Kako će Francuzi obvezati MORH da osigura dovoljno financijskih sredstava za održavanje eskadrile u operativnom stanju?
11. Zašto u investiciji od 1,4 milijarde eura nema benefita i novih radnih mjesta za hrvatsku privredu?
12. Koje vanjskopolitičke ili sigurnosne ciljeve Hrvatska ostvaruje kupnjom francuskog borbenog aviona?
13. Po dolasku Rafala u HRZ, kako će se odvijati daljnja obuka novih pilota? Planira li se kupnja suvremenog mlaznog školskog aviona ili će se gurati originalne i maštovite ideje da je moguće sa propelerca PC-9 Pilatus pilota transferirati na nadzvučnog Rafala?
Analitički tim Maxportala/ Foto: Dassault Aviation