Analiziramo remont helikoptera Mi-171: tko i zašto sapuna dasku ministru obrane?

ožujak 1, 2018 maxportal
Share Button

MORH se nalazi pred izazovom prvog remonta helikoptera Mi-171Sh. Nositelj ovog projekta je Zrakoplovno tehnički centar (ZTC). No, kako do sada nije provodio remont tog tipa helikoptera, potreban je inozemni partner s iskustvom remonta helikoptera iz obitelji Mi-171.



PIŠE: Marko Marković/Foto:pxll/morh

Nakon provedene procedure izabran je partner, ruski Mil, originalni proizvođač tog vrhunskog helikoptera koji je kičma Hrvatskog ratnog zrakoplovstva.

Riječ je deset helikoptera Mi-171Sh, koje je Hrvatska 2007. godine dobila od Rusije u sklopu rješavanja klirinškog duga Rusije prema bivšoj SFRJ, a kojima je nakon deset uporabe potreban remont.

S dinamikom započetog procesa remonta, počele je i kakofonija na relaciji MORH – dio medija.

MORH je, moglo bi se reći, nespretno odgovorio na upit novinara tportala (opširan i informativan tekst je objavljen prije dva dana pod naslovom „Započeo remont vojnih helikoptera, a Rusi još uvijek nemaju certifikate za taj posao“) o statusu certifikata ruskog 810. zrakoplovnog remontnog zavoda u Čiti te tako ostavio povod za maštu i medijsko špekuliranje, a u cilju diskreditacije činjenice što je projekt remonta Mi-171Š HRZ-a dodijeljen Rusima.

Tu je i dio zrakoplovno-poslovnih krugova koji su, očekivano, nezadovoljni gubitkom natječaja pa mnoga data obećanja neće biti ispunjena.

Pri tome se posebno misli na ukrajinski lobi unutar MORH-a. Pokušavaju se Ukrajinci zamaskirati pod krinkom mogućnosti slovačkog remontnog zavoda u Trenčinu (LOTN) kojemu je Mi-171Š također žešća nepoznanica.

U paketu s ovom družinom nalazi se i češka tvrtka ČLS koja je tu uvijek po pitanju potrebe instalacije i integracije sustava avionike zapadnog tipa, a kako su isti preveslali naše “inženjere” i tehničare na projektu MiG-ova, ostaje kao jedinstveni primjer fuša u širim razmjerima i izvan Hrvatske. No, što i očekivati kada je za šefa tehnike HRZ-a postavljen priučeni podoficir, usprkos postojećem stručnom i daleko iskusnijem kadru.

No, da pojasnimo neke detalje projekta remonta kad to već nisu uspjeli u MORH-ovoj službi za odnose s javnošću.

Naime, prošle godine je prvi Mi-171Š iz sastava ruskih Oružanih snaga došao na red na prvi remont. Na istom helikopteru radove remonta zajednički su razradili i pokrenuli MVZ Mil, UUAZ i 810. ARZ Čita.

Prva institucija je konstruirala, druga proizvela, a treća sa svojim već uspostavljenim sustavom kvalitete, usvaja novine i postupak remonta Mi-171Š, čime će postati, odnosno postaje, prva institucija u Rusiji s ovom sposobnosti.

Inačica Mi-171Š se malo razlikuje od svojih civilnih verzija Mi-171A i Mi-171E, ali treba poštivati proceduru koju s pravom definiraju i diktiraju Rusi, čime jamče najbolju usklađenost sa sustavom kvalitete kao jamcem za kvalitetu remonta.

Je li certifikat otisnut u MVZ Mil, ili je isto u zastoju, pa će doći u svibnju zbog spore ruske birokracije, možemo samo nagađati, ali to ionako nije bitno jer je to stvar birokracije, dok se s fazama remonta može započeti. Odnosno, s prvim koracima remonta već se započelo.

U Europi postoji nekoliko renomiranih centara za remont helikoptera iz obitelji Mi-8/17 i to LOM Praha (Češka), LOK (Češka), Aviabaltika (Litva) i LOTN (Slovačka). U Ukrajini postoji nekoliko zavoda koji se dugi niz godina bave remontom helikoptera Mi-8/17, a tvrtka Motor Sič iz Zaporožja sigurno, što i konkurencija priznaje, jedna je od najmjerodavnijih kada se govori o motorima tih helikoptera, tj. TV3-117.

Krovne institucije za helikoptere iz obitelji Mi-8/17, pa tako i Mi-171, nalaze se u Ruskoj Federaciji. Stručnjaci redom upozoravaju da tvrtka-proizvođač Mil predstavlja temeljnu instituciju kada je u pitanju certificiranje zavoda unutar i izvan Ruske Federacije.

Pojasnimo – certifikatom se potvrđuju i deklariraju određene sposobnosti zavoda u tehničkim i tehnološkim aspektima, u ovom slučaju vezanim za remont helikoptera Mi-171. Bitno je za naglasiti da certifikat prema određenom zavodu, tj. državi, ima svoje vrijeme trajanja i ograničenost kako u pogledu sposobnosti, tako i u pogledu pružanja usluga prema trećim stranama. Trenutno, Mil-ov certifikat za remont Mi-171Š nema nitko.

Izvan Ruske Federacije, češki LOM Praha predstavlja zavod koji je samostalno proveo remont svojih Mi-171Š, za što je imao ovlaštenje od strane Mil-a. Nadalje, proveo je i modernizaciju svojih Mi-171Š koja ponajprije uključuje ugradnju NATO kompatibilnih komunikacijskih, navigacijskih i identifikacijskih uređaja, kao i sustava samozaštite helikoptera. Slična iskustva su prisutna i u drugim europskim zavodima.

Tako npr. i zavod iz slovačkog Trenčina ima određena ovlaštenja Mil-a za svoje potrebe, a koji se uvijek ponosno ističu kada su u pitanju međunarodni natječaji. U ukrajinskim zavodima nesumnjivo postoje akumulirana znanja, iskustva, kao i projekti modernizacije i novih inačica helikoptera Mi-8/17. No, isto tako je evidentno kako su se ovi zavodi udaljili od originalnog proizvođača, tj. tvrtke Mil.

U hrvatskoj primjeru, radi se o gotovo novim helikopterima te se ne očekuje dubina radova kakva je npr. na helikopterima starim po nekoliko desetljeća.

Ministar obrane Damir Krstičević osjetio je bilo sustava te je dodjeljujući remont originalnom proizvođaču donio potpuno ispravnu odluku.

“Struka” HRZ-a i ZTC-a bi još mjesecima zavlačila i izmišljala pravila, certifikate i ostale dokumente za koje i sami u pravilu ne znaju čemu služe. Ne raspoznaju razliku između certifikata proizvođača i određene nacionalne ustanove koja može napisati što hoće, a ulaze u analizu sustava kvalitete i sukladnosti.

Tako je MORH-ova služba za odnose s javnošću i informiranje dobila od “struke” što odgovoriti novinaru tportala. Kakav certifikat sukladnosti i kakvog sustava kvalitete, s pravom se pitao novinar u tom članku posvećen remontu HRZ-ovih helikoptera. Treba reći da je sustav kvalitete jedno, sukladnost s istim drugo, a certifikat za mogućnost provedbe remonta Mi-171Š nešto posve treće.

Na koncu, zar netko drugi može bolje poznavati proizvod od njegovog samog proizvođača? Teško i nikako.

Foto:pxll/morh

Komentari
Share Button