Na aerodromu Golubovci kod Podgorice jučer je točno godinu dana od prijema Crne Gore u NATO, održana ceremonija početka nadzora zračnog prostora Crne Gore od strane borbenih lovaca Italije i Grčke.
Jučer su tako nebom grmili borbeni avioni Eurofighter EF-2000 iz sastava 36. puka Ratnog zrakoplovstva Italije iz baze Gioia del Colle kao i F-16C Block 52 iz 116. borbenog puka Ratnog zrakoplovstva iz zrakoplovne baze Araksos.
Talijanski i grčki lovci nadziru i zračni prostor Albanije koja kao i Crna Gora, nema lovačke borbene avione. Letjelice iz Grčke i Italije ne slijeću na podgorički aerodrom, već se nakon misije vraćaju u svoje baze.
Crna Gora je tako postala još jedna članica NATO čiji će zračni prostor zbog nepostojanja vlastitih sposobnosti, čuvati borbeni avioni partnerskih zemalja. No, među partnerima nema Hrvatske kao najbližeg susjeda. To je dodatna potvrda promašenosti odluke SDP-ove garniture u MORH-u o remontu MiGova-21 koji je povjeren suspektnim ukrajinskim zavodima.
Today 🇬🇷#Greece & 🇮🇹#Italy are starting air patrols over our newest #Ally🇲🇪#Montenegro to protect its skies as part of #NATO Air Policing Missions #WeAreNATO @HAFspokesman @ItalyatNATO @MontenegroNATO @NATO @SHAPE_NATO pic.twitter.com/jVAYZ2tvDR
— Greece at NATO (@GreeceNATO) 5. lipnja 2018.
Kao što su mediji izvještavali, te tzv. „remontirane“ zrakoplove i danas stalno prate tehničkih kvarovi zbog koji su nerijetko životi naših pilota bili u ozbiljnoj opasnosti. Tako ozbiljnih nedostatka u primjeru rumunjskog remonta hrvatskih MiGova nije bilo. Bilo bi posve prirodno i logistički opravdano da se sa Ćilipa dežurnim dvojcem lovaca HRZ-a pokriva zračni prostor Crne Gore.
Misija zaštite zračnog prostora je neborbenog karaktera i plaća se iz zajedničkog proračuna NATO saveza.
No, zbog nedostatka tehnički ispravnih zrakoplova Hrvatska je ispala iz kombinacija u kojima se mogla nametnuti kao regionalni strateški partner i predvodnik. BiH i Makedonija također nemaju vlastito lovačko zrakoplovstvo, pa će njihovim ulaskom u NATO neka do susjednih zemalja dobiti zadaću nadzora njihovog zračnog prostora.
Da apsurd bude veći, u Zapovjedništvu združenih snaga NATO-a u talijanskom gradu Napoliju nalazi se brigadni general Darko Pintarić, jedan od odgovornijih časnika u projektu remonta MiGova-21.
Kada se cijela afera oko MiGova zakotrljala, po već uhodanoj matrici, tog logističara je trebalo zbrinuti na sigurno, daleko od žarišta afere, za što se pobrinuo tadašnji pomoćnik ministra za materijalne resurse Viktor Koprivnjak, pronašavši mu manje stresno mjesto u Napulju.
S takvim krimenom i manjkom stručnog znanja ne možemo od generala Pintarića očekivati nikakav konkretan doprinos po pitanju lobiranja za ulogu RH kada je u pitanju ratno zrakoplovstvo. Zasigurno isto i nije njegovo uže područje djelovanja, ali opet, izostala je svaka reakcija, borba za hrvatsku ulogu i mjesto na razini NATO-a.
U svakom slučaju, hvala SDP-ovcima na remontu…
Marko Marković/Foto:Marco di Meo