Prizemljeno pola eskadrile Mi-171! Čak 7 helikoptera ne leti

11 siječnja, 2021 maxportal
Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Tehnički sunovrat Hrvatskog ratnog zrakoplovstva sve je teže medijski pratiti, a bez osjećaja mučnine u želudcu. Kako doznajemo iz više izvora, čak pola eskadrile helikoptera Mi-171 je prizemljeno.



Preciznije 7 transportnih helikoptera nalazi se u Zrakoplovno-tehničkom centru zbog niza uočenih kvarova, a zbog potresa u Petrinji potrebniji su nego ikada ranije.

Kvarovi su, kako se može čuti brojni, mahom „banalne“ naravi, ali time ne i manje opasni,  zbog manjka stručnosti korištenja tehnike, a dio kvarova proizlazi iz samog remonta koji je na tim letjelicama obavljen prije godinu dana od strane ZTC-a u suradnji s ruskim partnerima.

Kako vele upućeni, kvarova nikad više, a time nikad više i naplaćenih radova te općenito nikada nitko u svijetu nije skuplje platio remont ovih letjelica.  Treba biti otvoren pa istaknuti kako se u dosadašnjoj praksi korištenja remontiranih Mi-171 pokazalo da i piloti snose dio odgovornosti za nastale kvarove. Kako objasniti situaciju da usprkos najavi dolaska olujnog nevremena piloti ostave neosiguran helikopter na stajanci? 

Konkretnije, ne osiguraju lopatice glavnog rotora blokadom i vezivanjem, nakon čega udar vjetra trajno deformira svih 5 lopatica. Kako objasniti situaciju u kojoj piloti Mi-171 HRZ-a na Kosovu lete na način da dođe do teškog opterećenja rada rotora pri čemu se deformiraju dijelovi mehanizma rotora. Suludo manevriranje samo da bi se impresioniralo američke kolege s kojima se vježbalo.

Loše ugovoren remont

O remontu bi se puno toga moglo ispisati, no poanta je da je taj posao bio loše ugovoren sa hrvatske strane. ZTC se ponovo potvrdio kao nevješt pregovarač. Pristali su na ulogu perifernog igrača te nisu dobili „know-how“ za ZTC.  Zrakoplovni tehnički centar u ovom poslu nije dobio nikakav certifikat iako su kao nositelji ovog projekta.

Drugim riječima, ZTC je propustio jedinstvenu priliku dogovoriti s ruskim „Mil-om“ osposobljavanje kako bi se stekli uvjeti za puno širu stratešku suradnju po pitanju remonta Mi-171, a time i za Mi-8/17.

Kroz aktualni projekt remonta Mi-171Š, nije pokazao interes razviti potrebne sposobnosti, dobiti ovlaštenja iz Rusije ili preko Litve i Češke te pokazati jednu novu inicijativu gdje bi se ZTC pozicionirao na međunarodnoj sceni kada su u pitanju remont i modernizacija posljednjih inačica Mi-171. Tim više jer uskoro se bliži međuremontni ciklus naših Mi-8/17 pa će se opet ZTC naći kako kakav amater na početku cijele balade.

Niti jedna država na europskom teritoriju gotovo da nema flotu helikoptera Mi-8/17/171, što po kvantiteti, što po datumu proizvodnje letjelica, a bez vlastitih sposobnosti remonta istih. Dovoljno je spomenuti Češku, Slovačku, Mađarsku i Bugarsku i zaključiti kako je Hrvatska, iako po broju ovih najpoznatijih ruskih transportnih helikoptera jedna od vodećih država, po sposobnostima remonta, vlastitih obučnih i strateških povezanosti, daleko na samom začelju.

Pored tehničke inferiornosti, ponajprije krivnja leži u podoficirsko-obavještajnoj klimi koja je preuzela glavne poluge upravljanja ZTC-om te utjerala dodatan strah u ionako već kontinuirano zastrašivane djelatnike tog nekada značajnog čimbenika u obnovi zrakoplovne tehnike s međunarodnim ugledom. 

Razoružani helikopteri

Osim toga, naši borbeno-transportni helikopteri Mi-171 više ne bi smjeli nositi oznaku koju su do remonta nosili – Š (Š ili šturmovik, jurišnik). Uz odobrenje Ministarstva obrane RH i Glavnog stožera OS RH ruski su inženjeri sve instalacije za naoružanje “zatvorili”, odnosno iste nisu remontirane. Demontirane su prednje zaštitne ploče (oklop), što označi da je posada ostala posve bez antibalističke zaštite. Demontirani su i nosači za lansere nevođenih raketa.

Za kontinuirane kvarove kod naših Mi-171 ne treba gledati samo u pravcu remonta. Mada, treba biti otvoren,  Rusi kada su vidjeli s kime imaju posla fušarili su u radovima. Takva je praksa, budimo realni, svgdje prisutna. Mentalitet servisera je isti – od onog koji popravlja  perilice rublja, aute pa do aviona i helikoptera. Logika je uvijek ista – oženi koga i koliko možeš.

Naravno, nije isto ako je majstora za perilicu rublja pozvala neupućena domaćica koja je čula nekakvo šištanje pa digla paniku u kući i brže-bolje izvrtila brojeve svih majstora do kojih je došla u maničnom guglanju ili pak osoba s elementarnim tehničkim znanjem koja je se prije poziva i dolaska majstora okvirno informirala o mogućnostima kvara pa tako majstora i izložila pravac svojih sumnji. Potonji uz majstora ostaje cijelo vrijeme njegovog majstorijanja. Naši genijalci iz MORH-a i HRZ-a svakako imau mentalitet jedne domaćice koji a je domet bio raspisati natječaj i naručiti po jedan remont za svaki od svojih helikoptera Mi-171.

Uz nekoliko večera s Rusima, helikopteri su demontirani i poslani na nekoliko adresa bez, naravno, stalnog nadzora po Ruskoj Federaciji. Sve ovo samo su vidljivi simptomi procesa bolnog raspadanja tehničkog i kadrovskog sustava koji se zove Hrvatsko ratno zrakoplovstvo i Zrakoplovno-tehnički centar. 

Sreći nema kraja

Bitno da je zapovjednik sretan, a Miš-evi na broju, mogla bi se u okružju relacije MORH/ZTC prilagoditi poznata izreka. HRZ-u s aktualnim zapovjednikom, koji je u karijeri značajno počeo napredovati kada je „odradio“ irački Mi-17 koji je uspio uništiti u totalu s 5 m visine, i ne može se prognozirati svijetlija budućnost. Unatoč ovoj bolnoj spoznaji ovaj genijalni pilot kojega bi poželjelo svako ratno zrakoplovstvo diljem svijeta, službeno je postao i hrvatski Top Gun – najbolji pilot svih vremena po ocjeni jednog domaćeg tiskanog medija.

Nadalje, prosječni pratitelj stanja u HRZ-u primijetit će da svaki časnik kojem se predodredi karijera redovito ostavlja svoju matičnu postrojbu u kaotičnijem stanju nego li ju je zatekao kada je istoj pristupio. Tako je aktualni general svih generala hrvatske avijacije Eskadrilu višenamjenskih helikoptera ostavio na milost i nemilost probranim kadrovima, zahvaljujući kojima eskadrila danas po tehničkoj ispravnosti i diletatntizmima koji u njoj caruju, ne pamti bolje dane.

Avijacija koja nije dorasla operiranju sa helikopterima Mi-171, koja je kriminalno lošim remontom doslovce uništilo vlastitu borbenu eskadrilu MiGova, koja je otpisala posve ispravne transportne avione AN-32 te dopustila da na ledini propadne borbena eskadrila, inače neuništivih, helikoptera Mi-24, definitivno nije okružje za suvremeni borbeni avion.

Analitički tim Maxportala/Foto:

 


Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •