Propaganda na MORH-ov način: Postani vojni pilot na neispravnom avionu MiG-21!

15 travnja, 2021 maxportal
Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

S manjkom vojnih pilota MORH muku muči već više od desetljeća, ponajprije za njegovu najelitniju sastavnicu, tj. 191. Eskadrilu lovačkih aviona koja koristi MiGove-21.



Razlog ponajprije leži u odljevu iskusnih pilota borbenih aviona koji kontinuirano prije očekivanog vremena napuštaju HRZ, što je ustaljeni trend u posljednjih 15 godina.

Drugi razlog je negativna selekcija kadrova koja za posljedicu ima sklanjanje najškolovanijih, najstručnijih te najkompletnijih časnika-pilota nauštrb onih koji su vičniji nekritički odraditi bilo kakav postavljeni zadatak serviran „s viših razina“, čitaj: „zabiti nož u leđa kolegama“.

Treći razlog je nepostojanje adekvatnog broja sustavno školovanih inženjera i tehničara za MiG-21 gdje je također na snazi negativna selekcija.

Četvrti razlog se ogleda kroz posljedicu svih navedenih čimbenika i promašenog managementa, a odnosi se na smanjeni broj aviona u eskadrili te njihovo poluispravno stanje.

Posljednje je direktna posljedica najveće afere od postanka OSRH kroz tzv. „remont i modernizaciju“ MiGova-21 provedenog u suradnji ZTC-a te ukrajinskih i čeških tvrtki, a koji je u konačnici poprimio i sudski epilog koji je još u tijeku.

U ovakvom košmaru najsloženiji zadatak MORH-a je svakako motivirati i privući nove kandidate za vojne pilote. Pokušavalo se u proteklom vremenu sa svakakvim kombinacijama preobuka postojećih časnika u pilote i slično, ali u konačnici ipak se najpouzdanijim pokazala obuka mladih kandidata koji se od početka sustavno školuju i obučavaju za letačko zvanje.

U tu svrhu MORH sa svojim kampanjama svake godine nastoji motivirati buduće kandidatkinje i kandidate da se pridruže HRZ-u. Jedan od glavnih promotivnih mehanizama je tako i internetska stranica www.vojnipilot.hr gdje su detaljno objašnjeni elementi procesa upisa, obrazovanja te obveza, kao i cjelokupni put kako se postaje vojni pilot u HRZ-u. Tu su i ustroji eskadrila te baze s fotografijama.

U galeriji fotografija 191. Eskadrile lovačkih aviona MORH objavljena je fotografija pilota-manekena sa spuštenim vizirom kako kleči uz naoružani MiG-21bis, koja bi kao trebala simbolizirati moć, snagu i kako se već mitomansko-topganovski u HRZ-u vole izražavati kod tobože nabrijavanja hrvatske mladosti.

Sve bi to bilo u redu pod pretpostavkom da se, pored pilota, radi o ispravnom avionu. Doduše, teško je danas naći u HRZ-u ispravan MiG-21. U grotesknim postupcima kakvim se HRZ odlikuje već dugi niz godina, ovo je do sada svojevrsni vrhunac.

Mlade kandidate za pilote i pilotkinje privlačiti neispravnim avionima može samo rezultirati tek kontraučinkom. No, u HRZ-u se time ne zamaraju. Tamo je mantra o nikad boljem remontu i modernizaciji MiGova-21 u Ukrajini i dalje prisutna. To što jedino HRZ od svih zrakoplovstava na svijetu ima borbenu eskadrilu s 8 aviona (od kojih su 4 školska), manje je bitno.

Nadalje, to što je MORH ugovorio opremanje HRZ-a s 12 remontiranih i moderniziranih MiGova-21, a zadovoljio se (na svoju štetu naravno) s 8 poluispravnih aviona, također nije bitno.

Vratimo se na razlog neispravnosti aviona na fotografiji – radi se propustu prilikom montaže nosnog konusa. Nosni konus na MiGu-21 dio je složenog sustava uvođenja zraka s promjenom njegovih parametara do kompresora motora. Sustav konusa ponajprije ima zadaću „razbijanja“ udranih valova u nadzvučnim režimima leta kako bi se osigurala podzvučna zračna struja u samom uvodniku. Stoga geometrija konusa i mehanizam za njegovo uzdužno pomicanje tvore vrlo složen i osjetljiv sustav koji u svakom trenutku treba biti u stanju odraditi svoju krucijalnu zadaću.

Kako se može vidjeti na slici, konus na spornom MiGu nije dobro podešen, tj. montiran u odnosu na prsten za odvajanje graničnog sloja zračne struje prilikom ulaska u uvodnik. Isto se jasno zaključuje po nepoklapanju crvenih oznaka koje se na ispravnom spoju nalaze u istoj liniji. Ovako „zašarafljen“ konus s nesigurnom mehaničkom vezom uslijed vibracija i aerodinamičkog opterećenja te posebno prilikom pomicanja, rezultirat će svojom deformacijom. Nadalje se može javiti i zaglavljenje konusa te u tom trenutku motor ostaje bez regulacije usisane količine zraka, što u konačnici rezultira neželjenom pojavom pumpanja kompresora.

U toj nimalo ugodnoj situaciji u letu koja predstavlja alarm najvišeg stupnja, pilot treba postupiti sukladno definiranim postupcima, točnije treba ručnim upravljanjem postaviti konus u neutralni položaj. Budući da se konus deformirao ili zaglavio, gotovo da ne postoje izgledi za pouzdanu realizaciju izvanrednog postupka.

U kabini aviona postoji instrument koji pilotu ukazuje na položaj konusa. Prilikom uzlijetanja postoji praksa i obveza pilota da radio-vezom izvijesti o uvlačenju stajnog trapa te da mu je konus „izašao“, a u isto se uvjerava i potvrđuje rukovoditelj letenja na tornju kontrole leta.

Nakon „remonta“ MiGova u Ukrajini te na prijamnim letovima kod nas bilo je ovakvih situacija, ali iste je naš probni pilot brigadir Ivan Selak okarakterizirao kao nešto sasvim normalno što se njemu kao probnom pilotu može dogoditi. Ovakva konstatacija je nečuvena, čak i groteskna, ali izgleda da u HRZ-u ne caruje struka, već „vjerovanje na riječ“ samozvanim autoritetima. O poštivanju tehničke dokumentacije o održavanju i servisiranju da i ne govorimo.

Da rezimiramo, ovaj slučaj je direktna ugroza sigurnosti letenja i autogol koji si HRZ/MORH kontinuirano zabijaju od 2013. godine kada se započelo sa sustavnim uništavanjem lovačke komponente HRZ-a. Žalosno je što se neispravni i još pritom naoružani MiG-21 koristi za promidžbu HRZ, a zapravo lijepo reflektira stanje u istom.

I nakon svega, postani pilot MiGa u HRZ-u? Ne, hvala!   

Analitički tim Maxportala /Foto: MORH


Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •