Što ruski TV gledatelji vide o ratu u Ukrajini? Gotovo isto kao i Srbi 1991.

4 ožujka, 2022 maxportal
Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

O tome što će Rusi gledati, slušati i čitati brine se  Roskomnadzor (Federalna služba za nadzor komunikacija, informacijske tehnologije i masovnih medija),  izvršana agencija  zadužena za praćenje, kontrolu i cenzuru ruskih medija.



Što ruski TV gledatelji vide o ratu u Ukrajini?

Početkom veljače tri najveće ruske televizije uvjeravale svoje gledatelje da se 120 tisuća ukrajinskih vojnika, koje je NATO naoružao, priprema teren za ofenzivu na Donbas

Cilj NATO-a je, prema ruskoj televiziji, okružiti Rusiju, svrgnuti predsjednika Vladimira Putina i preuzeti kontrolu nad ruskim energetskim resursima, a Ukrajina je propala država koju u potpunosti kontrolira “gospodar lutaka” – SAD. Sva upozorenja o invaziji na Ukrajinu odbacivaloi su  kao “anglosaksonska histerija” i “rusofobija”.

“Cijeli svijet postoji samo zahvaljujući Rusiji. Ukrajina mora znati svoje mjesto. Ukrajina je bolesna i treba je uništiti ili kontrolirati izvana” izgovofreno je ruskoj releviziji.

“Ukrajinci su psihotični i jadni ljudi… Žele nas pobiti, nas Ruse… Ukrajinski narod je bolestan, Ukrajina je rak u Europi”, kaže pak voditelj u još jednoj debatnoj emisiji na Rusija 1.

U utorak, kad je cijeli svijet gledao raketiranje TV  tornja u Kijevu, ruska TV je objavila da je Ukrajina odgovorna za napade na vlastite gradove.

Čak su i uništenja najvećeg aviona na svijetu, Antonova-225, na zračnoj luci Hostomel u blizini Kijeva, pripisali Ukrajincima.

Dobro jutro, na državnom Channel One , jednom od najpopularnijih ruskih kanala, za povremene promatrače ne razlikuje se od doručka koji se emitira u mnogim drugim zemljama s mješavinom vijesti, kulture i lagane zabave.
U utorak se uobičajeni red vožnje prekida u 05:30 po moskovskom vremenu.

Voditelji najavljuju da je TV raspored promijenjen “zbog poznatih događaja”, a bit će još vijesti i aktualnosti. Bilten vijesti sugerira da su izvješća o ukrajinskim snagama koje uništavaju rusku vojnu opremu lažna, osmišljena da “zavedu neiskusne gledatelje”.

“Internetom i dalje kruži snimka koja se ne može opisati kao ništa drugo nego lažna”, objašnjava voditeljica dok se gledatelju pokazuju fotografije onoga što se opisuje kao “nesofisticirane virtualne manipulacije”.

Kasnije ujutro, u 08:00 po moskovskom vremenu, pratimo jutarnji bilten televizijskog kanala NTV, koji je u vlasništvu podružnice Gazproma, tvrtke pod kontrolom Kremlja.

Usredotočuje se gotovo isključivo na događaje u Donbasu, regiji na istoku Ukrajine gdje je 24. veljače Rusija izjavila da počinje svoju “specijalnu vojnu operaciju” demilitarizacije i denacifikacije Ukrajine.

Ne spominju se izvješća o zlokobnom vojnom konvoju koji je probijao put od Bjelorusije na sjeveru do glavnog grada Ukrajine Kijeva.

“Počinjemo s najnovijim vijestima iz Donbasa. Borci LNR (Luganske Narodne Republike) nastavljaju svoju ofenzivu,  napredovali su 3 km, dok su jedinice DNR (Narodne Republike Donjeck) napredovale 16 km”, kaže voditelj NTV-a.

Na Rossiya 1 i Channel One – dva najpopularnija kanala u Rusiji, oba pod kontrolom države – ukrajinske snage optužene su za ratne zločine u regiji Donbas. “Prijetnja civilima u Ukrajini ne dolazi od ruskih snaga, već od ‘ukrajinskih nacionalista'”, kaže voditelj Rossiya 1.

“Oni koriste civile kao živi štit, namjerno postavljaju udarne sustave u stambena naselja i pojačavaju granatiranje gradova u Donbasu.”

Voditelj na Channel One najavljuje da se ukrajinski vojnici “spremaju granatirati stambene kuće” i bombardirati skladišta s amonijakom, rade  provokacije protiv civila i ruskih snaga”.

Događaji u Ukrajini se ne nazivaju ratom. Invazija se opisuje kao operacija demilitarizacije usmjerena na vojnu infrastrukturu ili “specijalna operacija za obranu narodnih republika”.

Na TV-u pod državnom kontrolom, voditelji i dopisnici koriste emotivni jezik i slike kako bi povukli “povijesne paralele” između ruske “specijalne vojne operacije” u Ukrajini i borbe Sovjetskog Saveza protiv nacističke Njemačke.

“Taktika nacionalista koji koriste djecu da bi se zaštitili nije se promijenila od Drugog svjetskog rata”, kaže voditelj jutarnje emisije na  Rossiya 24,.sestrinskom kanalu Rossiya 1.

“Ponašaju se kao fašisti, u samom smislu ove riječi: neonacisti stavljaju svoj hardver ne samo uz stambene kuće, već i tamo gdje se djeca sklanjaju u podrume”, dodaje dopisnik u video reportaži pod naslovom “ukrajinski fašizam”.

Okrivljavanje Ukrajine

Odlomak odjekuje nedokazanim tvrdnjama Vladimira Putina prošlog tjedna da Ukrajina koristi žene, djecu i starce kao živi štit.

Dok se mediji na Zapadu pitaju je li Putinov napad usporen, ruska TV prikazuje ruske operacije vrlo uspješnim. Redovita ažuriranja daju brojeve uništene ukrajinske opreme i oružja. Više od 1100 ukrajinskih vojnih infrastrukturnih objekata onesposobljeno je, a stotine komada tehnike je uništeno, pišu jutarnje vijesti.

Ruske žrtve se ne spominju 

Jutarnje vijesti  jedva da priznaju ofenzive ruskih snaga u drugim dijelovima Ukrajine. Dopisnici državne televizije ne izvještavaju s terena iz mjesta kao što su Kijev i Harkov, dva velika grada u kojima su granatirane stambene zgrade Umjesto toga, oni su ugrađeni s vojnicima u Donbasu.

Na NTV su, nekoliko sati nakon medija u svijetu, izvjestili o bombardiranju Harkiva, ali su i za to optužili Ukrajince.

“Laž je da su ruske snage odgovorne za bombardirabje Harkiva. Sudeći prema putanji projektila, udar je izveden sa sjeverozapada gdje nema ruskih snaga”, rekao je voditelj  vijesti u 16:00 po moskovskom vremenu. Četiri sata kasnije, bilten Rossiya 1 ide dalje, optužujući Ukrajinu za bombardiranje.

“Udariti Harkov i reći da je to Rusija. Ukrajina udara svoje i laže Zapad. Ali je li moguće prevariti narod?” pita se.

Sat kasnije, u vijesitma u  17:00, voditeljica Rossiya 1 iznosi ono što je rekla da je “glavni cilj” Rusije u Ukrajini: “Obrana Rusije od prijetnje sa Zapada, koji koristi ukrajinski narod u svom sukobu s Moskvom. “

Kako bi se suprotstavila onome što se opisuje kao “lažne vijesti i glasine” o Ukrajini koje kruže internetom”, ona najavljuje da ruska vlada pokreće novu web stranicu na kojoj će “objavljivati ​​samo istinite informacije”.

O tome što će Rusi gledati, slušati i čitati brine se  Roskomnadzor (Federalna služba za nadzor komunikacija, informacijske tehnologije i masovnih medija). Roskomnadzor  odgovoran za praćenje, kontrolu i cenzuru ruskih medija, područja njezine odgovornosti su elektronički mediji, masovne komunikacije, informacijska tehnologija i telekomunikacije.

Unazoč kontroli i  cenzuri, sve veći broj mlađih Rusa se trudi da vijesti dobivaju s neovisnih web stranica ili društvenih medija, a što rat duže traje, to se više slika i videa mrtvih vojnika i ratnih zarobljenika pojavljuje na površini. No, nadležni na to reagiraju i okreću šrafove neovisnom izvješćivanju.

Roskomnadzor je naredio TikToku da ukloni vojni i politički sadržaj u svojim prijedlozima maloljetnicima, požalivši se da “ti materijali u većini slučajeva imaju izražen antiruski karakter”.

Također je zatražio da Google ukloni ono što opisuje kao lažne informacije o prijavljenim gubicima ruske vojske, a Reuters izvještava da je ponovno usporio brzinu učitavanja Twittera zbog “lažnih izvješća” o “specijalnoj vojnoj operaciji” Moskve i ograničio pristup Facebook.

Naložio je medijima da pri izvješćivanju o invaziji koriste informacije samo iz službenih ruskih izvora, zahtijevajući da uklone sva izvješća koja se odnose na “objavu rata” ili “invaziju”.

Prijetilo im je kaznama i blokadom ako ne poduzmu mjere. Internetske stranice nezavisnog TV kanala Dozhd i popularne liberalne radio postaje Ekho Moskvy blokirane su zbog navodnih poziva na ekstremizam i nasilje, te “sustavno širenje lažnih informacija o aktivnostima ruske vojske”.

Jutros je objavljeno da je Rusija  blokirala internetske stranice BBC-ja, Glasa Amerike, Radija Slobodna Europa, Deutsche Wellea i Meduze. Objavio je to Max Seddon, šef moskovskog ureda Financial Timesa, koji se na svom Twitter profilu pozvao na ruske Ria Novosti.

Finale svega je odluka Dume, donjeg doma ruskog parlamenta, koji je u  petak izglasao zakon po kojem je predviđena zatvorska kazna do 15 godina za širenje, kako kažu, “lažnih” informacija o oružanim snagama.

Posljednja vijest iz Moskve kaže da je Rusija, devetog dana agresije na Ukrajinu, blokirala Facebook i Twitter u cijeloj zemlji

M. Marković/Foto: press


Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •