UMIROVLJENI PILOT: Ovo su razlozi zašto je SAD zabranio prodaju F-16 Hrvatskoj

7 siječnja, 2019 maxportal
Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Kupnja zrakoplova F-16 Barak od Izraela završena je priča. Izraelska delegacija u srijedu dokazi u Zagrebu nakon čega se očekuje da se na poništavanje ugovora i službeno stavi točka.



Prema tom ugovoru hrvatsko zrakoplovstvo trebalo je dobiti 12 višenamjenskih borbenih lovaca F-16 Barak: 10 zrakoplova F-16C i dva zrakoplova F-16D Block 30, starih 39 godina i moderniziranih izraelskom opremom.

Vezano za starost zrakoplova, o čemu se vrlo glasno govori u Hrvatskoj kao o “izraubovanim  starim kantama”, spomenimo da je prosječna starost zrakoplova F-16 koje koristi američko zrakoplovstvo 28,5 godina.

Američke vlasti prodaju tih zrakoplova Hrvatskoj uvjetovali su uklanjanjem izraelske opreme i vraćanje  u njihovo izvorno stanje kakvo su bili kada ih je američka vojska predala Izraelu. Hrvatska je tražili da budu onakvi kakvi su ponuđeni na natječaju pa posao nije realiziran.

U tom kontekstu važno je spomenuti da SAD nastavlja proizvodnju F-16, a prošlog ljeta Bahrein je naručio 16 novih zrakoplova F-16 Block 70 za što će platiti 1,12 milijardi dolara

Nakon potpisivanja ugovora s Bahreinom Lockheed Martin je raspisao i natječaj za izgradnju proizvodne linije i odlučeno je da će se F-16 proizvoditi u Greenvilleu, Južna Karolina. Pola godine kasnije proizvodna linija zrakoplova F-16 već je premještena, a u Greenvilleu će se proizvoditi samo novi model zrakoplova F-16 V, poznat i kao F-16 Block 70.

Iako nije “nevidljiv”, ovaj zrakoplov ima mnogo elemenata zrakoplova F-22 i F-35.  U Lockheed Martinu navode da je motor moćniji od bilo koje verzije F-16, ima novi radar, a najveća prednost zrakoplova F-16V je da leti 12 000 sati, dok je radni vijek zrakoplova F-16 A /C/E bio 8 000 sati.

Zrakoplovsto SAD-a namjerava naručiti nekoliko stotina F-16 Block 70 kao zamijenu za inače izvanredne lovce presretače F-15 Eagle, ali su u prosjeku stari 42 godine.

Ono što bi za Hrvatsku moglo biti zanimljivo Lockheed Martin na svojim službenim stranicma navodi da se druge varijante F-16 mogu prilagoditi i modernizirati tako da postanu F-16 V, za što im treba odobrenje američkog Kongresa

Valentin Vasilescu, bivši pilot rumunjskog zrakoplovstva, a danas vojni analitičar, piše kako je kako je u tom kontekstu zanimljivo SAD-a za prodaju izraelskih F-16 Hrvatskoj.

Zamjena zrakoplova F-16 novim borbenim zrakoplovima F-35 etapno se provodi u Sjedinjenim Državama, Danskoj, Norveškoj, Izraelu i drugim državama pa je američkoj kompaniji  cilj stare F-16 nadograditi prema standardima F-16 V i prodati ih Hrvatskoj.

Tajvan je već dobio odobrenje za modernizaciju 141 zrakoplova F-16 A / C u verziju F-16 V. Grčka je zainteresirana za preinaku svojih 85 zrakoplova F-16, a svojih 60 bi u američkim pogonima mogao nadograditi i Singapur, kao i Južna Koreja, koja ih ima 134. Naravno, sve zemlje prethodno moraju dobiti odobrenje američkog Kongresa.

Iako Lockheed Martin želi proizvoditi ili modernizirati zrakoplove F-16 do 2030 godine, on je u ovoj verziji vrlo skup i stoji gotovo kao F-35. Na primjer, za 14 zrakoplova F-16 V (Block 70/72) će Slovačka platiti 2,91 milijardu dolara.

Rumunjska je zainteresirana za kupnju 48 zrakoplova F-16, a svaka kupovina treba odobrenje američkog Kongresa.

Prema rumunjskom stručnjaku za vojno zrakoplovstvo, teško je pretpostaviti da će Lockheed Martin i dalje prihvaćati narudžbe novih F-16 i vjerojatnije će lobirati za da se stari dovedu u standarde zrakoplova F-16 V, zbog čega od Izraela i traži da skine svu svoju opremu s onih koji su trebali biti isporučeni.

“Rumunjska je od Portugala kupila 12 najstarijih zrakoplova F-16 A/B i platila ih više od 600 milijuna eura, bez zamjene motora ili radara. Što mislite, kolika je cijena da se svih 48 starih rumunjskih F-16 dovede u standard F-16 V?”, pita se Valentin Vasilescu.

Za usporedbu, Kina je kupila 24 ruskih zrakoplova Su-35, sa svim raspoloživim oružjima, koje je platila 2,4 milijarde dolara.

Čitajući između redove tekstove koji dolaze iz SAD-a pa i one na službenim stranicama Lockheed Martina te izjave američkih dužnosnika, Hrvatskoj je ponuđeno konkretno rješenje nabave zrakoplova. Pitanje je samo koliko će nas to koštati.

Marko Marković/Foto:press

 


Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

TAG

-->