Političari o zabrani: Može li Thompson objasniti prvi stih iz “Čavoglava”

18 svibnja, 2017 maxportal
Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

U povodu zabrane koncerta Marka Perkovića Thompsona u Sloveniji, taj pjevač pozvao je hrvatske političare da se izjasne prihvaćaju li tezu da su njegov bend i publika nacisti i fašisti te da šire mržnju.



Premijer Andrej Plenković, predsjednica Kolinda Grabar Kitarović i ministrica kulture Nina Obuljen Koržinek spremno su, svatko na svoj način, ustali u obranu njegova prava da odradi gažu u Sloveniji pa je tako pokrenuta i diplomatska akcija u obranu građanina Thompsona.

O slučaju Thompson za tporal govorili su Darko Milinović (HDZ), Bojan Glavašević (SDP) i Miroslav Šimić (Most)

Saborski zastupnik Darko Milinović s gnušanjem odbija svaku pomisao da su Thompson i njegova publika bilo kakvi nacisti i fašisti. ‘Vrlo mi je bitno da su reagirali predsjednica i premijer, a očekujem i reakciju Ministarstva vanjskih poslova. Trebamo zaštititi svakog našeg građanina, pa tako i Marka Perkovića Thompsona, čije pjesme i ja slušam’, kaže Milinović.

Jesu li, po njemu, problematični ustaška ikonografija na Thompsonovim koncertima i pozdrav ‘Za dom spremni‘ u pjesmi ‘Bojna Čavoglave’?

‘Na njegove koncerte dođu stotine tisuća ljudi. Policija treba iskontrolirati dolazi li netko s ustaškom ikonografijom, a moj stav o ustaštvu je bistar kao lička voda: treba svakome oduzeti i najmanju mogućnost da modernu hrvatsku državu povezuje s bilo kakvim ustaštvom’, izričit je Milinović.Apsolutno je, dakle, za zabranu ustaške ikonografije, ali što se tiče pozdrava ‘Za dom spremni’ – tu stvari nisu baš kristalno jasne.

‘Premijer je osnovao povjerenstvo, neki karakteriziraju to kao stari hrvatski pozdrav još od 1566. kada je Zrinski pozivao u boj, a kasnije i ban Josip Jelačić, koji je pozivao ‘Za dom’, a vojnici su mu odgovarali ‘Spremni umrijeti!’. Dakle, neka povjesničari, stručnjaci, kažu je li to ustaški pozdrav ili nije, a ono što struka kaže, to moramo svi poštivati’, upućuje Milinović.

Komentirajući zabranu Thompsonovog nastupa u Mariboru, napominje da je svaki veliki koncert ujedno i sigurnosni rizik, te se čudi slovenskoj policiji što je navela upravo takav razlog za zabranu jer to znači da nije ospobljena za eventualne rizike niti na jednom velikom koncertu.

Na Thompsonovo pitanje hrvatskim političarima, zastupnik Bojan Glavašević odgovara protupitanjem: Može li Thompson objasniti prvi stih svoje pjesme ‘Bojna Čavoglave’?

‘Drugim zemljama očito nisu potrebna povjerenstva da bi utvrdila što su to primjereni, a što neprimjereni koncerti. Svatko ima pravo zabraniti koncert i to je pitanje suvereniteta svake zemlje. Osim toga, Thompsonovi koncerti nisu zabranjivani samo u stranim zemljama: koliko puta je on, recimo, održao koncert u pulskoj Areni?’ upitao je Glavašević, aludirajući na zabranu Thompsonova koncerta u Puli, zbog čega je pjevač tužio Grad Pulu i izgubio na sudu te je morao nadoknaditi parnične troškove.

‘Nije slučajnost što se ustaška ikonika i simboli pojavljuju u Thompsonovoj publici, kao što nije slučajnost što njegove koncerte zabranjuju u onim krajevima Hrvatske i svijeta u kojima nemaju problema s definicijom i značenjem antifašizma‘, napominje Glavašević.

Komentirajući reakciju premijera Plenkovića, koji je od hrvatske veleposlanice u Sloveniji zatražio da ispita okolnosti zabrane koncerta, Glavašević kaže da se ne sjeća da je taj isti premijer to isto tražio od hrvatskih veleposlanika u Austriji i Švicarskoj, posljednjima u nizu europskih država koje su zabranile Thompsonu da pjeva na njihovu teritoriju.

‘Meni je interesantno i to što se premijer nije uključivao u slučajevima kada su neki drugi hrvatski izvođači ili umjetnici imali problema s nastupima u inozemstvu, poput Olivera Frljića. Činjenica da su se premijer i predsjednica, a na moju veliku žalost i Nina Obuljen, uključili u ovaj slučaj, možda nam samo govori o tome da u HDZ-u imaju hitnu potrebu dokazivati – s obzirom na to da im je glavna veza prema krajnjoj desnici statutarno izbačena iz stranke – da i dalje zastupaju vrijednosti krajnje desnice‘, obrazlaže Glavašević.

Osim toga, HDZ ima dugotrajni odnos s Thompsonom pa ‘nije bez veze priča koje se svi sjećamo, o tome kako su mu plaćali da ne nastupa’. ‘Mogu razumjeti ako je Andrej Plenković imao potrebu svog kolegu Cerara pitati za recept: kako se uspio riješiti Thompsonova koncerta bez da mu je morao platiti pola milijuna eura? To mi je onda OK’, zaključuje Glavašević.
Zastupnik Miroslav Šimić poručio je da uvažava Thompsona kao pjevača i ne misli da je bilo čija publika u Hrvatskoj nacistička ili fašistička, ali ujedno napominje da nema potrebu odgovarati na njegova pitanja.

‘Nisam ni primijetio da itko ikoga proziva da je nacist ili fašist. Dakle, Thompsonovo pitanje mi je totalno bezvezno’, primjećuje Šimić, koji inače ne ide na Thompsonove koncerte zato što je, kako kaže, ljubitelj drukčije vrste glazbe.

Ipak, ne navode li povremena ustaška ikonografija na Thompsonovim koncertima, kao i pozdrav ‘Za dom spremni’, na zaključak da taj pjevač u najmanju ruku koketira s ustaštvom?

‘Pozdrav ‘za dom spremni’ bio je korišten i u specifičnim okolnostima rata u Hrvatskoj, ali danas taj pozdrav donosi samo nove podjele u hrvatskom društvu‘, odgovara Šimić, kontrirajući predsjednici Grabar Kitarović koja je slovenskom kolegi Borutu Pahoru rekla da je glazba tu da spaja ljude, a da su zabrane kontraproduktivne.

Šimić ujedno primjećuje da političari u Hrvatskoj danas imaju pametnija posla od razgovora o Thompsonu. ‘Uz današnje stanje u društvu, u odnosu na druge, puno važnije teme, to mi je potpuno deplasirano’, kaže Šimić.

No nisu li javnim zalaganjem za Thompsona, premijer i predsjednica pretvorili taj slučaj u predizborno pitanje? ‘To što Thompson postavlja pitanja kakva hoće – on nije politički akter i baš me briga. Ali to što premijer i predsjednica dižu sve to na predizbornu razinu u 2017. godini, kad se borimo s problemima Agrokora i krizom u hrvatskom gospodarstvu – to je ispod svake razine‘, ustvrdio je Šimić.


Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


-->