Sigurnost zračnog prijevoza korona pacijenata: Je li komad plastike u kabini dovoljan?

travanj 9, 2020 maxportal
Share Button

Pandemija korona virusa s kojim se Hrvatska bori već više od tri tjedna, je još jedan slučaj koji potvrđuje svu opravdanost i potrebu za eskadrilom Mi-171 Sh koji su doslovno kralježnica HRZ-a, kao i našeg sustava spašavanja građana.



Pažnju je privukla vijest iz MORH-a da je jedan Mi-171 SH, kako se kaže u priopćenju, „prilagođen“ za potrebe prevoženja životno ugroženih pacijenata oboljelih od COVID-a 19. U planu je, kako kažu iz MORH-a, prilagoditi još jedan helikopter Mi-171Sh. Jedan helikopter bit će u Divuljama, a drugi na Lučkom.

Međutim, oči bodu fraze koje se koriste u riječniku Samostalne službe za odnose sa javnošću MORH-a. Nije za zamjerit jer su priopćenje vjerojatno pisali po inputima iz Zrakoplovno-tehničkog centra (ZTC) koji se pohvalio rečenom „prilagodbom“ koju su još nazvali „pregradom“. Cinici bi rekli da su „prilagodbe“ ZTC-a nadaleko poznate….

Nadalje, kako je rečeno u priopćenju, „…na taj način je letačka posada odvojena od medicinskog tima i pacijenta čime se rizik od zaraze sveo na minimum…“.

Elementarni komad plastičnog platna zalijepljen za unutrašnje strane stjenke trupa helikoptera teško se može okaraterizirati baš kao – prilagodba ili, još teže, modifikacija helikoptera.

Zar doista netko u ZTC-u misli da će komad plastike spriječiti širenje virusa?! Drugim riječima, komad plastike zašarafljen u Mi-171 doista nije nešto za pohvalit se na sva javna zvona. Ili je, možda, u nedostatku drugih, pravih uspjeha u radu ZTC-a, običan komad plastike jedino opipljivo što je preostalo? Klasična koreografija, savršen agitprop, tipičan MORH.

Nadalje, sumnju budi i izjava „Nadzor modifikacije helikoptera izvršen je od strane svih relevantnih stručnih službi“. Koje su to sve „stručne službe“, kakvi ih „stručnjaci“ vode, kojim su se standardima vodili i tko je i na temelju čega odobrio ovu „modifikaciju“?

Pic za odrasle – prijenosna izolacijska komora/Foto: Securotec

I najmanja modifikacija postojećeg helikoptera, a pogotovo za medicinski prijevoz, preozbiljna je stvar i podliježe strogim civilnim standardima. U civilstvu je tako Europska agencija za sigurnost zračnog prometa (EASA) izdala kratki izvanredni naputak za uporabu helikoptera za hitni medicinski prijevoz u aktualnoj situaciji s koronavirusom.

Nadalje, za prijevoz virusom zaraženih pacijenata helikopterom postoje posebne portabilne komore koje izoliraju pacijenta od okoline, dok u helikopteru dodatno postoji i sterilizacijski sustav prostora.

Razvuči komad platna s jednog na drugi kraj s prozirnim prozorčićem u sredini nazvati modifikacijom helikoptera u improviziranu medicinsku inačicu, blago rečeno, nije u skladu s međunarodnim standardima. Postavljanje ovog platna svakako doprinosti određenoj razini sigurnosti u radu sa zaraženim pacijentima, ali nipošto se ne radi o visokim standardima HEMS prijevoza u slučaju pacijenata zaraženih korona virusom.

Svakako bi više povjerenja ulijevalo kada bi smo u helikopterima HRZ-a vidjeli i spomenute portabilne, izolacijske komore. Ovisno o vrsti, cijene na tržištu im se kreću od 40 tisuća do 60 tisuća eura. Zar nismo mogli nabaviti nekoliko komora ili barem pokrenuti postupak nabave? Sustav domovinske sigurnosti morao je računati na takvu opremu.

Mi-171 u našem slučaju je nezamjenjiv u usporedbi sa naručenim UH-60 Black Hawk. Mi-171 je sjajni transportno-borbeni helikoptere od kojih samo jedan može ponijeti više ubojnih sredstava negoli svi naši Kiowa Warrior zajedno.

U odnosu na Black Hawk su veći, mogu nositi više tereta, naoružanja i vojnika te nose oklopnu zaštitu. Mi smo kod naših skinuli oklopnu zaštitu. Zašto-nikome nije jasno. I na koncu, imamo dugu i svjetlu tradiciju korištenja helikoptera iz obitelji Mil.

M.Marković/Foto: morh

 

Komentari
Share Button