Banožić najavio odluku o avionima do ljeta, lobiji rade za Rafala! Ameri opako spustili cijenu?

28 travnja, 2021 maxportal
Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Novinarima često nedohvatljiv obrambeni ministar Mario Banožić u kontroliranim uvjetima ukazao se u emisiji Hrvatskog radija „A sad vlada Vlada“. Jedno od revijalnih pitanja postavljeno gostu bilo je i ono o kupovini borbenih aviona.



“Siguran sam da će odluka biti vrlo skoro, dajte nam još vremena imamo još nekih detalja koje bi željeli završiti…“ – kazao je, među ostalim, ministar na tu temu spomenuvši i air-policing kao mogućnost koju bi Hrvatska, kao, mogla pružati drugim državama (nije rekao kojim). Odluka se, po ministru, očekuje do ljeta.

Kako stoji situacija što se ponuda tiče? Informacija iz resornog ministarstva nema ni na kapaljku. Šteta, trebali bi se ugledati na neke druge europske zemlje kako se vodi public relation tijekom nabave borbenih aviona (baciti oko na fantastično dobre primjere Finske  i Danske).

Ali, očito smo previše očekivali od našeg Ministarstva obrane koji se po tom slučaju nije odmakao od obrazca ponašanja, bolje rečeno paničnog strahovanja od javnosti kakvo je nekoć carevalo u JNA.

Fetišiziranog izraelskog F-16 Barak iz 2019. godine u 2021. u nekim domaćim vojno-političkim krugovima zamijenio je sada francuski Rafale.

Sam njegov spomen neke u MORH-u i HRZ-u dovodi do ekstaze. Racionalno, to je suludo, posebno ako netko misli da će tehnološki izuzetno složeni i napredni lovci kakav je Rafale biti ikada potpuno operativni u jednoj tehnološkoj zaostaloj zemlji u kojoj ratnu avijaciju čini 6 do 8 poluoperativnih MiGova-21. Jedva tri četiri pilota koji bi se moglo poslati na preobuku da i ne spominjemo…

Dassault Aviation za 12 rabljenih Rafala F3R traži oko 930  milijuna eura.

Nemamo potvrdu informacije, ali šuška se da su Amerikanci jako oborili cijenu svojih F-16 Vipera ( na naslovnoj slici F-16 Block 70, Fighting Falcon) s milijardu i pol na malo ispod milijardu eura. I švedska ponuda za Gripen C/D kreće se oko 900 milijuna eura uz kredit s godišnjom kamatom od nula posto.

Nije tajna da pojedini lobiji unutar HRZ-a (isti koji su ne tako davno navijali za  Baraka) preko svojih partijskih držača mikrofona lobiraju za Rafala ne pitajući se, stručno i objektivno, može li jedno malešno zrakoplovstvo kakav je HRZ uopće progurati dvomotorni avion kakav je Rafale. 

Samo da podsjetimo, HRZ koji još iz bivše države baštini iskustvo korištenja lovca MiG-21, danas jedva na kraju izlazi sa tim avionom.

Hajde da se ne lažemo, nabava višenamjenskog borbenog aviona u Hrvatskoj već je debelo kontaminirana. Sjetimo se samo difamacije švedskog Gripena. Službeno glasilo vladajućeg HDZ-a “Snaga Zajedništva”, u nakladi Zajednice utemeljitelja HDZ-a dr. Franjo Tuđman, na potpuno neprimjeren i neočekivan način uključilo se prije nekoliko mjeseci u medijsku kampanju za novi borbeni avion.

To da glasilo vladajuće stranke vodilo je PR-ovsku kampanju u postupku nabave jednog vojno-tehničkog sredstva nezabilježeno je u hrvatskim političkim analima, ali i šire. Tamo drže da je Gripen teški shit od aviona i da Hrvatskoj ne treba.

Ovakav stav glasila HDZ-a, stranke koja vodi Vladu RH, pokazuje na visok stupanj kontaminacije procesa nabave višenamjenskog borbenog aviona. I ovakav članak pokazuje da su izgubljeni atributi transparentnog i stručnog vođenja postupka nabave mlažnjaka za HRZ. Jer, ako je stav vladajuće partije da je jedan od ponuđenih aviona loš, a prije ikakve službene odluke ili javne objave iste, onda je to valjda neslužbeni, unaprijed pripremljeni stav Vlade i resornog ministarstva.

Ne samo to, i prije zaključak kasnije je stručno povjerenstvo za odabir aviona poslalo Vladi, nepotpisani autor članaka u HDZ-ovom glasilu objavio je preporuku tog povjerenstva (!!).  Problem je što i oni iz veleposlanstva Švedske sve šutke gledaju, a nadaju se unosnom poslu sa Hrvatskom.  Švedi opet ispadaju amateri, a cjelokupan hrvatski način nabave borbenih aviona stane u samo jednu riječ – nečuveno.

Analitički tim Maxportala/Foto: Lockheedmartin

 


Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •