Povijesni je dan za prometno povezivanje Istre i ostatka Hrvatske: druga cijev Tunela Učka svečano je otvorena večeras, nakon nekoliko godina vrlo složenih radova. Puštanje druge cijevi tunela u promet znači će da je Istra napokon povezana punim profilom autoceste s ostatkom Hrvatske, što je iznimno važno i za stanovnike i za turiste.
Na veliku svečanost stigli su brojni gosti i uglednici, među njima i premijer Andrej Plenković te ministri Oleg Butković, Tonči Glavina, Vili Beroš, Branko Bačić i drugi visoki uzvanici, saborski zastupnici i strani gosti.
Na samom početku svečanosti hrvatsku himnu je otpjevala glazbena diva Radojka Šverko, a mjesto su preletjela Krila Oluje.
“Ovaj tunel nije samo tehničko čudo nego simbol zajedništva i vizije”, rekao je na otvorenju Dario Silić, direktor Bina Istre. “Nećemo dodatno naplaćivati novu cijev tunela, a krećemo i u obnovu stare cijevi koja će biti otvorena idućeg ljeta”, naglasio je Silić.
Istarski župan Boris Miletić posebne je zahvale uputio premijeru. “Ovo je politička odluka vlade na čelu s premijerom Andrejom Plenkovićem i hvala mu na tome. Treba govoriti istinu, a istina je samo jedna”.
Premijer Plenković u govoru je naglasio veliki broj infrastrukturnih projkata koji se završavaju “I čine temelje za infrastrukturni razvoj zemlje”. Podsjetio je na važan datum 13. rujna. “13. rujna smo imali sjednicu Vlade u Puli kad smo i donijeli odluku da se izgradi druga cijev tunela Učka i da se taj projekt u potpunosti realizira”, rekao je Plenković.
“Govorimo o najrazvijenijem dijelu Hrvatske, županiji koja je predvodnik u turizmu i čiji je doprinos gospodarstvu iznimno velik i Istarska županija zaslužuje završetak ovog projekta. Ovo je ulaganje u život svih nas kao i brojnih turista koji će nas posjećivati”, rekao je premijer i dodao da će u idućoj godini obnoviti i staru cijev, koja će do iduće sezone izgledati kao i ova nova.
“Završit će se i dva vijadukta na dionici od Učke do Matulja čime će Istarska županija biti u potpunosti u sustavu autocesta”, naglasio je premijer i čestitao svima. “Ovo je veliki dan za Istru i Primorsko-goransku županiju, ovo je veliki dan za Hrvatsku”.
Prvi automobili trebali bi kroz tunel proći u subotu navečer, kada se razmaknu sve konstrukcije koje su bile potrebne za svečanost otvaranja kao i završne provjere, kako bi putnici mogli sa zadovoljstvom proći kroz 5630 kilometara dug tunel.
Druga cijev tunela Učka jedan od najvažnijih infrastrukturnih i prometnih projekata čime će Istra napokon biti punim profilom autoceste povezana s ostatkom Hrvatske, što je iznimno važno i za stanovnike, ali i za turiste. Do sada je promet kroz tunel išao samo jednom cijevi dvosmjerno, a ova nova cijev omogućit će brži protok i bolju povezanost.
Dario Silić, direktor Bina Istre, tvrtke zadužene za rad na tunelu rekao je kako su radovi trajali tri godine te da su danas emocije na vrhuncu.
“Velike su emocije, ovo je veliki povijesni dan za nas i za sve građane Istra, građane Primorsko-goranske županije”. Izazova je bilo mnogo, priznao je. “Jako puno jama, jako puno pukotina na koje smo naišli tijekom radova, uz to izazov je bio i nedostatak radnika. Također, utrošeno je više od tisuću tona tekućeg eksploziva, tri tisuće tona čelika”, istaknuo je Silić.
Radovi nisu gotovi, kaže. “Nastavljamo prema Matuljima, deset kilometara na vrlo izazovnom tlu, očekujemo kraj radoba u 10. mjesecu 2026. u Matuljima, kada se spajamo s HAC-om i tako bi ljudi iz Zagreba mogli doći do Istre bez stajanja”.
Na svečanost dolazi čitavi državni vrh, no ne i predsjednik Zoran Milanović. Silić kaže pak kako je danas dan radnika, operativaca i ljudi koji su najviše doprinijeli ovom tunelu te nije vrijeme za politiku.
Tunel Učka
Tunel Učka, dug 5630 metara, je treći po dužini tunel u Hrvatskoj i najmoderniji te jedan najvažnijih infrastrukturnih objekata u Hrvatskoj.
Promet kroz tunel dosad se odvijao dvosmjerno, kroz jednu cijev, koja je puštena u promet 1981. godine. Nova cijev duga 5,6 kilometara omogućit će brži protok vozila i usklađivanje s europskim sigurnosnim standardima.
Radovi na probijanju druge cijevi tunela i opremanju trajali su tri godine, a utrošeno je više od tisuću tona tekućeg eksploziva uz suvremene sustave probijanja i iskopa materijala te tri tisuća tona čelika.
Na izgradnji je bilo angažirano više od 500 radnika. Ukupna investicija iznosi oko 200 milijuna eura, a radovi su završeni u roku i bez dodatnih troškova usprkos problemu s inflacijom, manjkom radnika i velikom broju pukotina i jama u novoj cijevi.
M.M. /Foto: hrt