Novi zakon utjecat će na brojne vozače, liječnici ljuti: “Bit ćemo cinkeri”

18 srpnja, 2021 maxportal
Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

MUP novim izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koje predlaže, želi povećati sigurnost cestovnog prometa



Prema podacima koje je nedavno iznio Josip Mataija, voditelj Službe za sigurnost cestovnog prometa u MUP-u, broj poginulih u prvih šest mjeseci ove godine povećan je u odnosu na prošlu godinu. Ove godine je 130 smrtno stradalih, a lani ih je bilo 115.

Prema MUP-ovim statistikama glavni krivci za prometne nesreće su brzina, alkohol, nekorištenje sigurnosnog pojasa i nepropisno korištenje mobitela. Uskoro bi na snagu mogle stupiti nove izmjene Zakona o sigurnosti prometa na cestama koje bi utjecale na brojne vozače koji koriste neku terapiju.

MUP novim izmjenama Zakona o sigurnosti prometa na cestama, koje predlaže, želi povećati sigurnost cestovnog prometa. Međutim, zbog dijela izmjena bune se obiteljski liječnici jer bi oni, ako njihov pacijent radi svog zdravstvenog stanja privremeno nije sposoban sigurno upravljati vozilom, o tome trebali obavijestiti policiju, nakon što prvo izdaju pacijentu upozorenje da ne vozi.

Predsjednica Koordinacije hrvatske obiteljske medicine (KOHOM) Nataša Ban Toskić za Index je rekla da se striktno protive tome. Naime, MUP je 7. srpnja na javno savjetovanje uputio Nacrt prijedloga Zakona o izmjenama i dopunama zakona o sigurnosti prometa na cestama (ZPSC) koje će trajati do 7. kolovoza.

“Zbog administrativnog i financijskog smanjenja opterećenja vozača, liječnika te policijskih uprava i postaja potrebno je detaljnije urediti odredbe ZSPC-a kojima su regulirani zdravstveni pregledi vozača. Prema trenutno važećim odredbama Zakona troškove izvanrednog nadzornog zdravstvenog pregleda snose vozači odnosno policijske uprave ili policijske postaje, ovisno o utvrđenom zdravstvenom stanju samog vozača.

Zbog toga se uvodi mogućnost da liječnici uz upozorenje vozaču da privremeno nije sposoban sigurno upravljati vozilom zbog trenutnog zdravstvenog stanja o tome obavijeste policijsku upravu ili policijsku prema mjestu prebivališta, boravišta, uobičajenog boravišta, školovanja, odnosno privremenog ili stalnog boravka vozača, a da pri tome vozač nije dužan obaviti zdravstveni pregled.

Liječnici izdaju vozaču upozorenje, odnosno obavijest o nesposobnosti za upravljanje vozilima, koja bi bila upisana u Centralni zdravstveni informacijski sustav Republike Hrvatske, a vozači bi se morali pridržavati navedene obavijesti, te ne upravljati vozilom. Obavijest će putem CEZIH-a biti dostavljena Ministarstvu unutarnjih poslova, čime bi se smanjilo administrativno opterećenje liječnika vezano uz slanje pisanih obavijesti MUP-u”, stoji u Nacrtu prijedloga izmjena Zakona o sigurnosti prometa na cestama.

MUP: Ukinula bi se novčana kazna za neobavljanje izvanrednog nadzornog zdravstvenog pregleda
Na ovaj način bi se, dodaje se u prijedlogu, izbjeglo slanje vozača na obavljanje zdravstvenog pregleda zbog privremenih zdravstvenih stanja u kraćem trajanju, što posljedično vozačima smanjuje troškove.

“Također, ukinula bi se novčana kazna za neobavljanje izvanrednog nadzornog zdravstvenog pregleda, budući da se vozačka dozvola oduzima ako vozač isti ne obavi. Potrebno je napomenuti da će u slučajevima kada je zdravstveno stanje vozača teže narušeno ili vozač ima određeni stupanj invalidnosti isti i nadalje biti upućivan na obavljanje izvanrednog nadzornog zdravstvenog pregleda.

Uvodi se obveza da vozač kojem je izdano upozorenje od strane liječnika o nesposobnosti za sigurno upravljanje vozilom zbog trenutnog zdravstvenog stanja ne smije za to vrijeme upravljati vozilom u prometu na cesti”, stoji u prijedlogu izmjena Zakona.

“Bili bi cinkeri”

Predsjednica KOHOM-a Nataša Ban Toskić kaže kako bi, ako se izmjene izglasaju, svaki prometni policajac vidio kome je izreknuta mjera privremene zabrane upravljanja vozilom.

“Tako mogu zaustaviti vozača i ako vide da mu je izrečena mjera privremene zabrane vožnje, policija može kazniti vozača. To je represivni prijedlog, mi nismo vještaci koji mogu procijeniti tko nije sposoban voziti. A uz to bismo bili i cinkeri.

Za svako bolesno stanje poput išijasa, ili ako pacijent uzima neke tablete za smirenje, mi bismo trebali izdati upozorenje o privremenoj nesposobnosti za vožnju i to prijaviti policiji. Čak i lijek za sprječavanje lučenja želučane kiseline može biti razlog za izricanje ove mjere. Ovo će kod vozača izazvati otpor”, kazala je dr. Ban Toskić.

Navodi kako ni sadašnji zakon nije bio prihvatljiv liječnicima.

“Obvezivao nas je da obavještavamo MUP o promjeni zdravstvenog stanja vozača. Bili smo na sastanku u MUP-u, oni su tad pokazali razumijevanje i rekli da su spremni na izmjene, no ove izmjene koje su napravili su nam još represivnije. Tako nešto narušava naš povjerljivi odnos s pacijentima, strahujemo da će ljudi izbjegavati odlaziti na preglede, odlazit će privatnicima koji nisu u sustavu i ne moraju ih prijaviti. Ljudi će tako biti bolesni i bolesni voziti, a mi liječnici smo u nezavidnoj situaciji jer moramo postupati po zakonu. U suprotnom možemo biti kažnjeni, a kazne su i do 15.000.

Uz to smo izloženi postupku pred Hrvatskom liječničkom komorom i građanskoj odgovornosti nadoknade štete osiguravajućem društvu ako ne prijavimo nekog tko uzrokuje nesreću”, rekla je dr. Ban Toskić

Navodi kako je njihov prijedlog da se u Zakon vrate obavezni periodički pregledi vozača koji se obavljaju na medicini rada.

“Želimo i da se stavi naglasak na osobnu odgovornost, mi inače upozoravamo pacijenta, upisujemo u zdravstveni karton da smo ga upozorili da nije sposoban za vožnju, ali ne želimo o tome izvještavati MUP. Želimo da se dalje vodi na osobnoj odgovornosti pacijenta. To je kao uzimanje alkohola, znamo da ne smijemo imati više od 0.5 promila alkohola u krvi, pa opet ako netko pije i vozi je sam odgovoran za to. Smatramo da ove izmjene neće povećati sigurnost na cestama kako je MUP osmislio”, zaključila je dr. Ban Toskić.

Stručnjak za sigurnost cestovnog prometa: Liječnici bježe od odgovornosti

S druge strane, stručnjak za sigurnost cestovnog prometa i profesor na zagrebačkom Prometnom fakultetu Marko Ševrović tvrdi suprotno.

Navodi kako su izmjene koje MUP predlaže dobre i da će ako se poštuju, zaista doprinijeti puno većoj sigurnosti cestovnog prometa i spasiti ljude.

“Povjerljivost između liječnika i pacijenta ne može biti iznad društvene odgovornosti, liječnici tu griješe što se bune protiv izmjena. Takav njihov argument protiv izmjena je ništa drugo nego izbjegavanje odgovornosti. U Hrvatskoj nitko drugi osim MUP-a ne preuzima odgovornost za sigurnost prometa. Imamo ogromnih problema u pravosuđu, a MUP na žalost ne može bez jakog angažmana Ministarstva pravosuđa i sudova učiniti to da se izmijeni zakonska regulativa koja se tiče prometa. To je sve toliko loše postavljeno, MUP-u su vezane ruke, MUP sad ovim izmjenama traži mogućnost da poboljša situaciju i sad su svi ljuti na MUP, a jedino on brine da stvari funkcioniraju”, istaknuo je docent Marko Ševrović za Index.

“Hrvatska je treća najgora u Europi po smrtnosti na cestama”

Ističe kako su obiteljski liječnici ti koji ako utvrde da netko ne može voziti, imaju odgovornost to javiti MUP-u.

“U Engleskoj liječnici daju pisano upozorenje vozaču ako nije sposoban voziti radi svog zdravstvenog stanja i uzimanja nekih lijekova i oni to upisuju u sustav da su izdali upozorenje Tad u slučaju da pacijent ipak vozi i uzrokuje nesreću, tad njegov liječnik nije odgovoran. Kod nas pak liječnici s takvim stavom kojim se protive tome, bježe od odgovornosti.

Liječnik ako vidi da je netko alkoholičar kod nas to nikome ne javlja. U razvijenim zemljama se takva osoba koja je alkoholičar upućuje na izvanredan pregled za poslovnu sposobnost. Liječnici to ovdje ne rade. Onda imate situaciju da ljudi voze aute alkoholizirani i pod lijekovima, a potom se svi čudimo zašto je Hrvatska treća u Europi po smrtnosti na cestama, odmah iza Bugarske i Rumunjske”, kazao je Ševrović.

Navodi kako u Hrvatskoj prije svega nedostaje edukacije te da bi dio posla moralo odraditi Ministarstvo obrazovanja.

R.I: /Foto: Ilustracija


Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •