Šef kampanje priznao: U Škorinoj kampanji koristili smo lažne profile

listopad 31, 2020 maxportal
Share Button

Par dana do američkih predsjedničkih izbora u SAD-u na kojima će se ovoga puta sučeliti Donald Trump i izazivač Joe Biden u Pocastu Večernji lista  o američkim izborima govorili su komunikacijski stručnjaci Mate Mijić i Marijan Palić.



Mate Mijić je radio u kampanji Miroslava Škore na predsjedničkim izborima, prethodno i nekoliko uspješnih kampanji Ruže Tomašić, dok je Marijan Palić na posljednjim parlamentarnim izborima bio zadužen za digitalnu kampanju Mosta.

Mate Mijić kaže da se nakon kampanje za američke izbore iz 2016. i nakon Brexita u tom svijetu političke kampanje pojavilo dosta pogrešnih percepcija, a to je da je dovoljno utući novac u internet i sve će biti u redu.

– Mi smo svjesni koliko je digital utjecajan, ali nije jedini i ne može sam pobijediti izbore. To je poruka koja se zagubila u Hrvatskoj. Cijeli taj dojam je pojačao efekt Mislava Kolakušića i Živog zida, utući ćemo novce u internet i postat ću predsjednik države. Vidjeli smo sad da to ne ide tako.

Pogledajmo primjer Brexita. Nemojmo zaboraviti iznimno jaku terensku kampanju, da su imali dobar dio tabloida na svojoj strani. Kod Trumpa smo imali fantastičnu terensku kampanju s velikim skupovima i imali smo snažnu podršku Fox Newsa kao najgledanijeg kabelskog TV kanala.

Ni Trump dakle nije uspio samo preko interneta. Kod nas je bio dojam da se uzme Cambridge Analytica, nešto se klika i ti pobijediš. Ja sam uspio razuvjeriti svoje klijente pa tako i Miroslava Škoru. On je obilazio Hrvatsku, imao zabavu kroz koncerte, druženje s podržavateljima, gledatelji se vjerojatno sjećaju velebnog skupa u Lisinskom koji je bio tektonski poremećaj u finalna dva tjedna kampanje. I drago mi je da je Škoro to shvatio, mislim da smo se zadržali na priči koja je bila dominantna kada sam ja došao “internet, internet”, da ne bi to slavno završilo, ispričao je Mijić.

Malo ljudi je svjesno da su Donald Trump i njegov tabor u obje kampanje na raspolaganju imali manje novčanih sredstava nego njegovi protukandidati Hillary Clinton i Joe Biden.

– Hillary Clinton je na prošlim izborima imala više nego dvostruko veći budžet, ona je imala 700 milijuna, a Trump 300 milijuna.

Prije četiri godine sve su ankete pokazivale da Hillary Clinton pobjeđuje, a danas je ista takva situacija u odnosu Donalda Trumpa i Joe Bidena. Svi mainstream mediji u SAD-u ovoga puta pušu i na hladno i više nitko ne govori na temelju anketa da Biden 100% pobjeđuje.

Mate Mijić ukazuje na to da ankete opet jako podcjenjuju Donalda Trumpa.

Kada je riječ o izbornim kampanjama uvijek se priča o velikoj uporabi internetskih trolova koji pod lažnim imenima na portalima i društvenim mrežama okreću priče u korist određenih stranaka ili kandidata te je ovo bila prilika da pitamo naše goste koliko toga ima u našim kampanjama.

Mijić priznaje da su u predsjedničkoj kampanji za Miroslava Škoru koristili i internetske trolove, ali kaže u manjoj mjeri.

‘Oni se kod nas koriste za komentare ispod članaka na portalima i zapravo Večernjem i ostalima zagorčavamo život (smijeh). Kroz te komentare na dnu članaka može se mijenjati percepcija čitatelja jer on pročita što je napisao autor i onda dolje pročita “što misli narod” i razvodniš tu poruku koja je za tebe možda bila negativna ili je s druge strane dodatno pojačaš. No sada s ovim odmakom mogu reći danismo mogli konkurirati ni SDP-u niti HDZ-u.

HDZ ima toliku mašineriju u tom pogledu da ti u jednom trenu digneš ruke jer to naprosto nema smisla, s druge strane čak je i SDP u Milanovićevoj kampanji imao solidan angažman svog terena. Vidjeli ste u tom dokumentarcu HBO-a, moraš imati određenu količinu ljudi koja producira opet puno veću količinu trolova i njima upravlja, to ne može raditi samo jedna osoba.

Teško je naći još 20, 30 ljudi da se bave samo time. Etabliranim strankama je to puno lakše jer je tu i stranačka mladež koja je i interesno vezana. Mi to nismo imali pa smo tu bitku gubili od prvog dana, ali smo kompenzirali na druge načine.

Palić kaže da u stožeru Mosta nisu koristili trolove jer se nisu stigli time baviti.

– Nismo imali takvu infrastrukturu da bi imali trolove koji sjede negdje, pišu komentare i bore se s ostalima. Čuo sam da u jednoj susjednoj državi imaju ogromne prostore u kojima sjede ljudi koji i kad nije kampanja sjede i pišu, čak imaju sustav u koji se ulogiraš i piše ti koji account koristiš taj dan i što da pišeš. To je razvijeno i sve će se više koristiti, ali kod nas se još ne koristi toliko kao u te dvije stranke, kaže čovjek koji je radio u kampanji Mosta na posljednjim izborima.

Mijić je rekao kako je njegovo iskustvo kako se intenzivira kampanja da je sve veća ludnica, sve je manje vremena za fokus na određene stvari, intenzivira se aktivnost na društvenim mrežama, aktivnosti na terenu, potencijalna sučeljavanja, jako puno toga ima u jako mala vremena, a šansa da ispravite potencijalnu pogrešku je sve manja.

Mate Mijić je zapamćen i po kršenjima izborne šutnje na društvenima mrežama na posljednjim predsjedničkim izborima.

– Mi smo samo tu subotu dobili nekih 400.000 otvaranja na to snebivanje medija na kršenje izborne šutnje koja je za mene potpuno besmislena i zastarjela pa je meni došlo prirodno to, konačno imam priliku na velikoj sceni trolati izbornu šutnju.

Što se tiče američkih izbora zanimalo nas je jesu li demokrati i Joe Biden imali dovoljno dobru strategiju da skinu Donalda Trumpa s trona, ako maknemo koronavirus u stranu. Mijić je kazao da demokrati žive u iluziji da je Donalda Trumpa biralo pola Amerike jer je on dobar čovjek i sada će oni njega ocrniti, voli mlađe ženske, seljačina je, primitivan je i onda će birači reći “super, onda ćemo za Bidena”.

– Razočaranost strukturama dovela je do izbora Donalda Trumpa. On je bio najbolji od ponuđenog s nizom komparativnih prednosti. Demokrati i dalje idu na emocionalne ucjene, ali Trump nije izabran jer je divan. Nisu ga oni birali jer je krasan obiteljski čovjek, ide svaku nedjelju u crkvu, nije zato Trump izabran.

Njega njegovoj bazi čini privlačnim i to što ga napadaju Washington post, New York Times i ostali. Samo je trebalo smanjiti tenzije jer Trump je čovjek polarizacije, ističe Mijić.

Nas je zanimalo je li zapravo Donald Trump kriv za tu polarizaciju američkog društva koja je došla do nezapamćenih razina.  Palić smatra da Donald Trump jest kriv za polarizaciju američkog društva do tih krajnjih granica jer on ne bi sve birače natjerao na birališta da je normalna situacija. Svi mediji i establišment su protiv njega i on tako mobilizira svoju vojsku birača, plus jako puno energije i jako dobra kampanja.

S druge strane Mate Mijić je iznio poprilično kontroverzno mišljenje.

– Ja uopće ne mislim da je Trump kriv za polarizaciju društva, ona je postojala i puno prije njega. Za vrijeme dva Obamina mandata došlo je do usijanja, sjetimo se tea party pokreta, pa su krenuli prosvjedi u Fergusonu oko rasnih nemira. Dakle, Trump je osoba koja iskorištava tu polarizaciju da bude tu gdje je, možemo reći da on parazitira na njoj. On neće pomiriti te dvije strane i od njega ne treba očekivati da će pružiti ruku drugoj strani, ali on nije doveo do polarizacije.

U Hrvatskoj je posljednjih tjedana glavna osoba u svim medijima bio hrvatski predsjednik sa svojim žestokim napadima na kritičare i nazivajući ih sve pogrdnim imenima, pritom istaknuvši da mu je najveća uvreda da je on hrvatski Donald Trump.

Palić nam je rekao da je Milanović kroz medije koji su njemu dostupni pokušao iskomunicirati poruke koje su njemu važne i zato je koristio Facebook jer tamo ima dosta pratitelja.

– Mogu reći da je za dosta ljudi to bilo dosta simpatično. Vlada i mainstream mediji su na istoj strani oko korone i dođe on koji kaže pa to nije tako strašno i ti ljudi koji su skloniji teorijama zavjere sada su više na njegovoj strani. Mislim da trenutno ima dosta simpatije u javnosti za taj način komunikacije, a nitko nije očekivao taj način komunikacije jer u kampanji nije tako komunicirao.

M.M. /Foto: pxll

 

Komentari
Share Button