BURNO U OTVORENOM: Tri povjesničara i biskup o HOS-ovoj ploči i pozdravu ZDS

6 rujna, 2017 maxportal
Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

U VEČERAŠNJOJ emisiji Otvoreno na HRT-u gostovala su tri povjesničara  Tvrtko Jakovina, Ante Nazor i Zlatko Hasanbegović te Mate Uzinić, dubrovački biskup koji je vrlo aktivan na društvenim mrežama.



Tema je bila pozdrav Za dom spremni i HOS-ova  spomen ploča u Jasenovcu.

Taj pozdrav u tom se obliku javlja u ustaškom pokretu, to je činjenica”, rekao je Ante Nazor.

“No u Jasenovcu govorimo o ploči HOS-a. Tada govorimo o razdoblju Domovinskog rata. Govorimo o momcima koji su poginuli. Činjenica jest da u tom amblemu jest ustaški pozdrav, ali ne treba značiti da je kontekst isti. Dogovor je moguć, ja poštujem kontekst logora i mogu razumjeti da taj pozdrav dijelu građana nije prihvatljiv. Kao što oni moraju razumjeti da neki drugi simboli nekima nisu prihvatljivi”, rekao je Nazor dodavši da je možda ovo vrijeme da se kao društvo obračunamo s prošlošću.

“U svakom slučaju, ta ploča je tu gdje je. Ja je ne bih micao bez dogovora. Taj amblem je legitiman. Mi znamo da su oni koji su ga radili imali na umu NDH. Ali ja znam i mnoge momke koji su bili u HOS-u, a nisu imali nikakve veze s ideologijom. Amblem je takav kakav je. Ovo je trenutak kad treba reći da je Hrvatska stvorena u Domovinskom ratu. On je glavni temelj, ali ne jedini. Ja razlikujem korištenje pozdrava ZDS 1941. i 1991. godine”, rekao je Nazor dodavši da su i pod “Smrt fašizmu- sloboda narodu” ubijani ljudi.

“Da ste prije dvije godine kad se počelo govoriti o starom hrvatskom pozdravu rekli da je to ustaški pozdrav. Predsjednica je slagala. To nije stari hrvatski pozdrav. To je ustaški pozdrav. Brojni povjesničari su šutjeli, pa se javio Čehok. I on je lagao, ili ne zna. To je ustaški pozdrav i on je stavljen u Jasenovcu”, rekao je Jakovina i pozvao da se pogleda što je Marko Skejo, splitski HOS-ovac koji pregovara s vladom, govorio 90-ih.

“Drugi je kontekst da je u tom logoru stradalo preko 80 tisuća ljudi, njime su upravljale ustaše, ne Nijemci”, rekao je Jakovina.

Nazor je rekao da HOS nije bio fašistička jedinica i da HOS-ovci nisu u ratu djelovali samostalno.  “Ne možemo gledati samo jedan kontekst. Ne možemo zanemariti kontekst 1991. godine”, rekao je Nazor.

Hasanbegović je ponovio da je ZDS ustaški pozdrav, ali ne bi ga zabranjivao

“Nema nikakve sumnje da je to dio baštine ustaškog pokreta i da se u tom obliku ne pojavljuje prije”, rekao je Hasanbegović dodavši da je Hrvatska isključivo nastala u Domovinskom ratu. Rekao je da nema nikakve potrebe da se poseže za simbolima propalih ideologija i NDH.

“Ali mi poznajemo Za dom spremni kao dio jedne zakonite hrvatske postrojbe. I treba li se isticati, tu nema rasprave. Ulazimo u jedan sklizak teren licemjerja, da ta ploča ne može biti u mjestu Jasenovac, a da može biti negdje drugdje”, rekao je Hasanbegović. On je već ranije rekao da se pozdrav kao dio grba HOS-a ne smije dirati.

“Što vi mislite o HNS-u, vidi se u Saboru i na glasanju”, odvratio je Jakovina Hasanbegoviću.

Posljednji je do riječi došao i biskup Mate Uzinić: “Povjesničarima je zadaća da istražuju prošlost, ali mi kao nacija ne bismo smjeli tamo ostati niti dozvoliti da nas različite ideologije koče da se susretnemo s konkretnim problemima. Mislim da je ova rasprava o pločama i trgovima umjetna i nebitna”, rekao je Uzinić.

“Slažem se da tu ploču treba gledati u kontekstu. Jedan je kontekst Za dom spremni iz Drugog svjetskog rata, drugi je iz Domovinskog. Vjerujem da većina tih mladića nije imala namjeru pozivati se na ustašku ideologiju, to je možda bio pozdrav kojim se dizao moral. Danas je novi kontekst, taj pozdrav dijeli hrvatsko društvo, probajmo naći neko kompromisno rješenje”, rekao je Uzinić, ali je priznao da ne zna koje je točno rješenje.

“Kad govorimo o amblemu HOS-a, ne možemo govoriti o fašističkom amblemu. Cjelovito gledano, oni su tada štitili Ustav. U tom smislu možemo imati razumijevanja za pojedina mjesta, to je stvar dogovora. Ajmo naći jedan temelj na koji se svi možemo uhvatiti jer ideologije nećemo pomiriti”, rekao je Nazor.

“Ovdje govorimo o vrlo konkretnom problemu. Trg maršala Tita je maknut, ali ploča je ostala”, rekao je Jakovina.

Hasanbegović je progovorio o ulicama.

“Nikada nije bilo riječi o nijednom konkretnom imenu izuzev Trga maršala Tita. Spomenuo sam da u Zagrebu 2017. godine imamo ulicu zloglasnog Vlade Ranogajca. Postoje stvari o kojima treba raspravljati. Mi zapravo ne raspravljamo o prošlosti, mi raspravljamo o temeljnim vrednotama na kojima počiva Hrvatska. Mi raspravljamo o budućnosti”, rekao je Hasanbegović, nakon čega se rasprava nekako pomakla na češkog političara Tomasa Masaryka o čijoj se ulici također raspravlja.

“Skejo je bio ratni zapovjednik jedne postrojbe i upravo ga je Franjo Tuđman odlikovao i dao mu čin”, rekao je Hasanbegović.   “Pogledajte taj mimohod 10. travnja 1995. godine”, kratko mu je vratio Jakovina.

Na kraju emisije o svemu se opet očitovao Mate Uzinić.

“Nas koči činjenica što još nismo završili Drugi svjetski rat. Bilo je žrtava i na jednoj i na drugoj strani, kao što je bilo i zločinaca. Ali mi ne moramo biti ni na jednoj ni na drugoj strani, ali moramo napraviti konsenzus i baviti se aktualnim problemima. A mislim da pozdravi nisu aktualni problemi”, dodao je Uzinić.

“Podjele iz prošlosti ne mogu nestati. Postoje različita iskustva i traume. Ne trebamo posezati za totalitarnim pristupom da se nametne jedan pogled na prošlost”, rekao je Hasanbegović dodavši da je HOS nastao nakon 1990. pa ta ploča mora ostati.

“Oni koji su poginuli, poginuli su za zemlju. No, Za dom spremni je ustaški pozdrav i njemu nema mjesta nigdje u Hrvatskoj. Što duže ovome budemo izloženi, to će naše dionice biti manje”, zaključio je Jakovina.

Nazor je rekao kako treba gledati kontekst vremena jer bi mnogi da je danas rat, platili da bilo tko ide umjesto njih.

Biskup Mate Uzinić na kraju je konstatirao da zabrane nisu rješenje. “Pjevali smo “Ustani bane” kad je bio zabranjen. Otkad nije, nitko ga više ne pjeva”


Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  


-->