Županijsko državno odvjetništvo u Zagrebu na konferenciji za novinare govorit će o rezultatima dosad provedenih izvida vezanih za pad bespilotne letjelice 10. ožujka 2022. u Zagrebu.
Bespilotna letjelica sovjetske proizvodnje TU-141, koja je preko zračnog prostora Rumunjske i Mađarske stigla u Hrvatsku, pala je poslije 23 sata u zagrebačkom naselju Jarun. Prema dosadašnjim informacijama, letjelica je lansirana iz Ukrajine, a za sada se ne zna kome je u tom trenutku pripadala, na koji način i zašto je lansirana.
O istrazi su govorili županijski državni odvjetnik u Zagrebu Jurica Ilić, načelnik Sektora Kriminalističke vojne policije brigadir Jadranko Karlušić, glavni vojni zrakoplovni istražitelj brigadir Mario Počinok, inače čelnik Povjerenstva za istragu pada bespilotne letjelice u Zagrebu, bojnik Mile Tomić, načelnik Odjela za nadzor ispravnosti i upravljanje klasom V u Logističkom operativnom središtu te Ivana Bačić, glavni vještak za požare i eksplozije u Centru za forenzična ispitivanja, istraživanja i vještačenja „Ivan Vučetić“
Nova TV je sinoć objavila da je letjelica bila dorađivana i da je nosila bombu. Kako su naveli, letjelica je imala bombu ugrađenu umjesto kamere.
Županijsko državno odvjetništvo u Zagrebu izdalo je naloge za provođenje više vrsta vještačenja, a zatraženo je i mišljenje zrakoplovno-tehničke struke. Očekuje se da će na presici javnosti biti pokazano iono što je ostalo od bombe. Trebalo bi biti jasnije je li uistinu bila napunjena s 40 kilograma eksploziva te što je točno eksplodiralo.
– Svi vještaci su dovršili svoja vještačenja i predali svoje nalaze i mišljenja – rekao je Jurica Ilić, županijski državni odvjetnik na početku konferencije.
– S obzirom na kategoriju, ovaj događaj spada u kategoriju zrakoplovne nesreće zbog potpunog uništenja bespilotne letjelice ili zrakoplova – rekao je brigadir Mario Počinok. Kazao je kako je ova letjelica bila strogo čuvana tajna u Sovjetskom savezu.
– Ona je namijenjena za dubinsko izviđanje područja interesa s taktičko-operativnog i strateškog ‘levela’ u ovisnosti koji je proizvod tražen od same snimke. Ima visoke performanse što se tiče letnih karakteristika – rekao je.
– Lansira se pomoću posebnog vozila i raketnim pogonom, nakon toga preuzima klasični motor – objasnio je.
– To je potpuno automatiziran stroj – kazao je.
– Letjelica je ušla u zračni prostor Hrvatske u 22.57, imala je brzinu od 860-950 km/h – rekao je.
– Prilikom dolaska na područje Zagreba, letjelica počinje svoj manevar slijetanja. Ona slijeće pomoću padobrana, ne klasično – izjavio je.
– Kako se glavni padobran aktivirao, pošto visi letjelici na repu, potrebno je stvoriti novo hvatište koje će osigurati da letjelica iz okomitog položaja prijeđe u horizontalni – rekao je i dodao se u ovom slučaju dogodilo kod izlaženja glavnog padobrana ‘nije bilo mehaničke veze između same letjelice i glavnog padobrana’.
– Letjelica je jednostavno s visine od 1700 metara iskliznula s padobrana i pala na tlo – rekao je.
– Kada govorimo o tehničkom pregledu možemo zaključiti da je u tijeku pada bio relativno aktiviran stajni trap, jedna sonda je izletjela, druga je ostala u svom ležištu – objašnjava. Kazao je i kako je letjelica bila, što se tiče održavanja, bila u dobrom tehničkom stanju.
Govorio je o uzroku pada
– Povjerenstvo je zaključilo da je uzrok pada narušen slijed automatskog slijetanja zbog nepostojanja kompletnog sustava veza između padobrana i letjelice – rekao je Počinok.
– Svi fragmenti nastali su od djelovanja eksplozija – rekao je Mile Tomić. Znakovito je bilo da je pronađen upaljač s ćiriličnim oznakama – objasnio je i dodao da je to univerzalni upaljač koji ‘je bio stavljen na prvi dio aviobombe’.
– Nedvojbeno se utvrdilo da se radi o krhotinama aviobombe Fab 100/120 – rekao je Tomić.
Na mjestu pada nastao je krater promjera 5,5 metara i dubine oko 1,5 metar – rekla je Ivana Bačić i dodalo da je iz kratera izdvojeno 45 metalnih fragmenata. Rekla je i kako su okolna oštećenja manjeg intenziteta i uzrokovana raspršenjem materijala ‘zemlje, granja i kamenčića’.
– Uočili smo da je na fragmentima metala koji potječu s aviobombe, kao i da na uzorcima zemlje iz kratera nema značajnih zacrnjenja – kazala je. – Na fragmentima tijela i upaljača aviobombe, dijelovima letjelice te u zemlji iz kratera nisu detektirani tragovi vojnih eksploziva – kazala je.
– Možemo reći da je prilikom pada letjelice, nakon njezinog udara u tlo, došlo do eksplozije eksplozivnog sredstva – rekla je Bačić.
– Prema nekakvim tehničkim podacima koji su dostupni, takva bomba bi u sebi trebala sadržavati do 46 kilograma eksploziva TNT za kojeg bi bilo karakteristično nastanak zacrnjenja, a to je posljedica negativne bilance kisika. Takvi tragovi nisu uočeni – objasnila je.
– Završno, nisu provedenim instrumentnim tehnikama detektirani tragovi TNT-a niti drugih vojnih eksploziva – rekla je i dodala da ‘upravo svi ti elementi ne podržavaju hipotezu da se u tijelu aviobombe nalazila tolika količina TNT-a’.
Rekla je i kako je ‘nedvojebno, prilikom pada letjelice došlo do eksplozije uslijed aktiviranja improviziranog eksplozivnog sredstva kojeg je sačinjavalo tijelo aviobombe i eksplozivne tvari koja ne pripada skupni tradicionalnih vojnih niti privrednih eksploziva.
M.M. /Foto: screenshot