Skandalozno: HDZ u stranačkom glasilu vodi kampanju protiv Gripena!?

5 siječnja, 2021 maxportal
Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  

Službeno glasilo vladajućeg HDZ-a, preciznije “Snaga Zajedništva”, u nakladi Zajednice utemeljitelja HDZ-a dr. Franjo Tuđman, na potpuno neprimjeren i neočekivan način uključilo se u medijsku kampanju za novi borbeni avion. Uredništvo se odlučio za difamaciju jednog od konkurenta, švedskog JAS-39 Gripena.



To da glasilo jedne vladajuće stranke vodi PR-ovsku kampanju u postupku nabave jednog vojno-tehničkog sredstva nezabilježeno je u hrvatskim političkim analima, ali i šire. Ovakvo ponašanje Švedskoj otvara mogućnost tužbe jer je riječ o međunarodnom natječaju s jasno definiranim pravilima.

U zadnja dva broja tog glasila pod naslovom „Nabava višenamjenskih borbenih aviona“ nepoznati autor članka, a koji se skrio iza potpisa „Uredništva“, obradio je temu na način da je nahvalio francuskog Rafala i američkog F-16 V, a švedski Gripen je bukvalno omalovažio. 

„Potkapacitiran avion“, „Gripen je najmanji i najlakši ponuđeni zrakoplov, s najslabijom pogonskom skupinom“,“ Unatoč skromnoj pogonskoj skupini…“, „..najmanja nosivost…“, „najmanji borbeni dolet“…., „Gripen C/D je evolucijska slijepa ulica…“, „Gripeni su prema švicarskom i indijskom testiranju inferiorni ostalim zrakoplovima 4+ generacije“…. – neki su od „atributa“ s kojima je nepoznati autor počastio, bolje rečeno – oklevetao ponos švedske vojne industrije koji je (bio?) u igri za novi avion HRZ-a.

Zanimljivo, točno ovakve izraze  u javnom prostoru koristi jedan režimski vojni analitičar koji sebe naziva „neovisnim“ i koji ne propušta priliku za difamaciju švedskog aviona. Taj je naše Oružane snage sveo na jeftin youtube šou u stilu onih davnih JNA emisija „Dozvolite da se obratimo“.

Ništa bolje se ne ponašaju niti pojedini časnici HRZ-a, koji su doduše sada u tišini. No, sjetimo se izljeva oduševljenja izraelskim F-16 Barak i difamacije svih ostalih ponuditelja subjektivnim razlozima te iznesenim neistinama o pojedinim avionima i ponudama. Tada se nekoliko pojedinih genijalaca HRZ-a razmahalo u mitovima o Barakovim supermoćima, trbuhozboreći ono što je umilivalo uši tadašnjem ministru obrane i potpredsjedniku Vlade.

Ovakav stav glasila HDZ-a, stranke koja vodi Vladu RH, pokazuje na visok stupanj kontaminacije procesa nabave višenamjenskog borbenog aviona. I ovakav članak pokazuje da su izgubljeni atributi transparentnog i stručnog vođenja postupka nabave mlažnjaka za HRZ. Jer, ako je stav vladajuće partije da je Gripen loš avion, onda je to valjda stav Vlade i resornog ministarstva.

Drugi sporni članak izašao je u mjesecu studenome 2020., dakle prije nego je stručno povjerenstvo za odabir aviona Vladi RH uputili svoj zaključak.

Da cijela stvar bude luđa, u  HDZ-ovom glasniku stoji i ova rečenica: „Sve u svemu, izbor smo (neopterećeni i na temelju otvorenih izvora) suzili na dva kandidata: Rafale i F-16“. Upravo ovakav zaključak kasnije je stručno povjerenstvo za odabir aviona poslalo nedavno Vladi.

Zna li predsjednik stranke, premijer Andrej Plenković za ovaj članak u stranačkom glasilu? Ako zna i šuti, problem je time veći. Što na sve ovo ima za reći švedsko veleposlanstvo? Ima li možda elemenata za tužbu prema autoru ovih rabota? 

Čemu tolika opsjednutost „lošim“ Gripenom? Možda taj avion i nije toliko loš kako se želi kreirati medijska slika i  samoproglašeni vojni analitičari.

Prvo, motor ovog lovca je GE F404 koji Volvo radi po licenci. Taj „slabašan“ motor nalazi se i na američkom F-18 Hornetu. U počecima bio je i na francuskom Rafalu, dok Francuzi nisu završili razvoj svog motora Snecma M88. Taj „slabašan“ motor je u kategoriji motora RD-33 kakav goni MiG-29.

Čini se da je motor GEF404 sve samo ne slab, kako pišu HDZ-ovi “stručnjaci”.

Drugo, Gripenov radar ima „look-down/shut-down“ mogućnost, a opremljen je i IR-OTIS IRST (Infra Red Search and Track) senzorom. Na posljednjoj inačici (C) su izvedene modifikacije, preko programa „Batch 3“, nakon kojih Gripen dobiva višefunkcijske prikaznike u boji, generatore kisika, pojačanu konstrukciju krila, usavršeniji softver i mogućnost dopune gorivom u zraku preko uvlačive sonde za punjenje.

Gripenov radar, uvezan s paketom ostalih aktivnih i pasivnih senzora te kombinacijom naoružanja svrstava taj avion među nedokučive platforme i našim zrakoplovnim (kvazi) stručnjacima u Ministarstvu obrane.

Treće, Gripen je više nego zadovoljavajuća višenamjenska borbena zrakoplovna platforma koja je u posljednjih 15 i više godina okosnica zaštite zračnog prostora Češke i Mađarske. Radi se o državama koje su nabavljale borbeni avion u periodu svojih tranzicija i s paketom ponude Kraljevine Švedske doživjele su pravu renesansu u procvatu gospodarstva.

Četvrto, i važno, vezani offset uz Gripene osigurao je brojna radna mjesta i prijenos tehnologija koje su omogućile razvoj i konkurentnost tih država na međunarodnoj sceni. Prije desetak godina projekt Višenamjenskog borbenog aviona u MORH-u  se shvaćao u puno širem kontekstu, gdje je upravo offset ima vrlo važan doprinos u ocjenjivanju ponuda. Tako da je i prvi zaključak MORH-a jasno reflektirao švedsku (JAS-39C/D) i rusku (MiG-29M2) ponudu kao najbolje za Hrvatsku općenito.

Do današnjeg dana ovaj projekt se pretvorio u ljigavu trakavicu, s akterima-trbuhozborcima vladajućih koji ispaljuju svakakve neistine, a iste su počele postajati i službena stajališta „stručnih“ i stranačkih glasila te sveprisutne u medijima. Nečuveno…

Analitički tim Maxportala/Foto:promo

 


Širi dalje
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •