Uz film Alka: Podvale Radmanova kuma Željka Rogošića o ‘Mesićevu alkaru’ Ognjenu Preostu

kolovoz 7, 2015 maxportal
Share Button

 Je li HTV iz filma povodom 300. obljetnice Sinjske alke izbacio ‘Mesićevog alkara’ Ognjena Preosta i koja je uloga u toj priča Radmanova kuma Željka Rogošića. Film će na HTV-u biti prikazan 8. kolovoza u 20 sati



Na žalost ni velika 300. obljetnica Sinjske alke ne može se odmaknuti od politike i prizemnih, da ne kažemo podzemnih, političkih igara svake vrste.

Tome se nisu uspjele oduprijeti ni najviše hrvatske političke institucije poput Hrvatskog sabora koji je naprasno i jednostrano prekinuo svoje pokroviteljstvo nad čitavom obljetnicom proslave ovog velikog i jedinstvenog jubileja, kada su alkari kao što je oduvijek bilo uobičajeno za pokroviteljstvo nad posljednjom  trkom – Alkom zamolili kao i uvijek Predsjednika, u ovom slučaju novoizabranu Predsjednicu RH.Sinjska-alka-02[1]

Već preko pola stoljeća uvriježeno je da predsjednik države bude pokrovitelj Alke, ali se predsjednik Sabora Josip Leko očito našao povrijeđene taštine ovom gestom te olako odbacio pokroviteljstvo nad čitavim događajem, koji je puno širi od same nedjeljne Alke. Naime, pokroviteljstvo uključuje sve: Alkarske svečanosti, kovanje zlatnika i srebrnjaka, izdavanje poštanske marke, tiskanje leksikona alke, snimanje dokumentarno-igranog filma itd.

Isto tako predsjednik Sabora je jedini nasjeo na provokaciju Documente, koja je odjednom otkrila kako je Mirko Norac član Viteškog alkarskog društva i pozvala Predsjednicu i ostale institucije da zbog toga bojkotiraju ovogodišnju Alku.mirko-norac-alkar[1]

Zanimljivo u svemu je kako general Norac nije smetao naglo zabrinutoj Documenti dok je na Alku, u svih pet godina mandata, dolazio bivši predsjednik Ivo Josipović.

U svjetlu toga zanimljiv je i članak koji se nedavno pojavio u jednom tjedniku, u kojem njegov autor na temelju „upućenih i pouzdanih izvora bliskih HRT-u i VAD-u“ optužuje „rigidnu desnicu“ iz VAD-a i s HTV-a za cenzuru igrano-dokumentarnog filma o alci koji HTV priprema za 300. obljetnicu.

Cenzura se, po autoru, odnosi na izbacivanje iz filma „najuspješnijeg slavodobitnika moderne Hrvatske“, peterostrukog slavodobitnika Ognjena Preosta, kao i izostavljanje vrijeđanja na alci nekadašnjeg Predsjednika Stjepana Mesića. Oba navoda su netočna. Najtrofejniji alkar nije Preost nego Nikola Cerinić, dvanaesterostruki pobjednik Alke s kraja 19. stoljeća

hrt, sinjska alka

HRT-ova ekipa na snimaju filma o Alci

HTV i VAD su na ovaj napad odgovorili šturim priopćenjem ne želeći nasjedati na niske provokacije i izazivati daljnje polemike, a intervjui scenarista i urednika Vladimir Brnardića Telegramu te redatelja Dražena Žarkovića Večernjem listu, također ne ulazeći u polemike, pojasnila su stavove autora o ovim pitanjima.No, taj članak da bi se shvatila i razumjela njegova svrha treba promatrati iz malo šireg kuta. Naime, prije dva mjeseca pojavila se vijest o ostavci rukovoditelja Odjela dokumentarne produkcije HTV-a Roberta Zubera, a kao razlog je između ostalog navedeno i miješanje Željka Rogošića u uređivanje filma Alka. U nekim medijima poput Večernjeg lista, koji su popratili snimanje filma, pojavila se i informacija kako je on urednik filma iako na službenim stranicama HRT-a stoji kako je urednik filma Alka Vladimir Brnardić.

Po hodnicima HRT-a kruži priča kako se Rogošić proglasio urednikom filma u završnoj fazi njegove produkcije kada je veći dio najtežeg posla bio gotov, pozivajući se na odluku glavnog ravnatelja HRT-a, koju nitko nikada nije vidio. Očito je to među ostalim izazvalo Zuberovu ostavku, koja na kraju nije prihvaćena. Naime, prema ustroju HRT-a Zuber jedini može odlučivati tko će biti urednikom filmova u Dokumentarnoj produkciji, a pozivanje na odluku glavnog ravnatelja o uredničkoj poziciji značila bi opasan presedan. I sam Goran Radman u nekoliko je navrata javno tvrdio kako se on prema zakonu ne smije miješati u uređivačku politiku HRT-a.

Tko je Željko Rogošić, koji izaziva ostavke rukovoditelja i koji toliko želi biti urednikom filma koji nije radio?

Ž.R. je novinar i urednik koji je posljednjih godina postao najpoznatiji po tome što je lažirao svoju biografiju da bi postao urednikom Prvog programa HTV-a što mu je pak omogućio, njegov vjenčani kum Goran Radman kao glavni ravnatelj. U tom lažiranju predstavljao se urednikom u Slobodnoj Dalmaciji, a rado si je prisvajao i tuđi rad potpisavši tako primjerice snimku iz razrušenog Kijeva iako ondje nije bio. Kada je to ipak otkriveno morao je podnijeti ostavku.

radman-rogosic-2[1]

Goran Radman i njegov kum Željko Rogošić

No, početkom ove godine, bez ikakvog natječaja, također odlukom kuma, imenovan je pomoćnikom ravnatelja programa Saše Runjića i od tada izgleda da mu je samo nebo granica.

Naime, osim toga uskoro je postao koordinatorom cijelog projekta proslave 300. obljetnice alke na HRT-u, zatim mentor projekta dokumentarnog serijala „Oluja“ u četiri nastavka, a u međuvremenu se još očito želio ubaciti i u uređivanje dokumentarnog filma Alka. Time bi stekao kontrolu nad svim velikim projektima HRT-a, a osim toga, prema brojnim izvorima s HRT-a, rado se miješa u sve i svašta, od uređivanja sva četiri programa, montaže i režije, multimedijskih platformi i najava, pa sve do izbora novinara koji će se javljati iz Sinja.

Tijekom karijere Ž.R. je jedno vrijeme i radio u tjedniku Nacional, a posebno se istaknuo pisanjem protiv članova VAD-a u jeku afere s Ognjenom Preostom  i Stjepanom Mesićem. Njegovi članci išli su tako daleko da ga je za klevetu tužio i sud dobio tadašnji alajčauš Ivan Zorica.

ognjen preost, sudnica

Ognjenu Preostu danas se sudi za višemilijunsku prevaru

Upravo je Ž.R. u svojim člancima u Nacionalu, potpuno neutemeljeno, proglasio Ognjena Preosta najboljim alkarom u povijesti Alke. Ova teza se ponavlja i u članku o „rigidnoj desnici“ koja cenzurira film „Alka“ upravo u Nacionalu.

Dakle iz svega navedenog nije teško identificirati „pouzdani izvor s HRT-a“ koji je kao koordinator projekta Alka mogao vidjeti nedovršeni film i optužiti njegove autore za navodnu cenzuru. Kao koordinator on je i „pouzdani izvor blizak VAD-u“ no to ga očito ne smeta da, s nevjerojatnom količinom licemjerja, i dalje odlazi u Sinj i dogovara sve s domaćinima.

Također je zanimljivo kako se selektivno proziva pojedine članove Uprave dok se nigdje ne spominje primjerice Predsjednik VAD-a Stipe Jukić, koji očito ne zna što mu rade članovi uprave. O pouzdanosti izvora uvelike govori i ime još jednog rigidnog desničara, arambaše Ive Parina. Naime, arambaša se zove Ivo Vukasović, a Parin mu je nadimak.

No, da postavimo i najvažnije pitanje: koja je svrha članka u Nacionalu, komu, iz čitava tri stoljeća Sinjske alke, nedostaju samo Ognjen Preost i Stjepan Mesić?

Odgovor najvjerojatnije leži u činjenici da je upravo u tijeku suđenje Ognjenu Preostu, koji je optužen za nenamjensko trošenje novca za specijalne operacije. Očito je Ž.R dobio naputak ili narudžbu da kroz film Alka odradi PR za Ognjena Preosta, ali i njegova zaštitnika Mesića. Budući da  autori filma, a i njihovi šefovi, nisu popustili pritiscima pa je tekst u Nacionalu je još jedan pokušaj, ali i osveta.

Na kraju, poznavajući strogu i principijelnu politiku glavnog ravnatelja HRT-a Gorana Radmana u davanju otkaza djelatnicima zbog neovlaštenog istupanja u medijima (poput Nade Prkačin, Hloverke Novak Srzić ili Elizabete Gojan), postavlja se pitanje hoće li se isto dogoditi s tako prozirnim „pouzdanim bliskim izvorom“ koji prema svemu navedenom ne može biti nitko drugi doli Željko Rogošić.

I retoričko pitanje za kraj: hoće li ovoga puta biti jači toliko puta proklamirani princip ili kumske veze?

M. Marković/foto:hrt /VAD Sinj 

Komentari
Share Button